برگزیده ها
چهار فصل گرم رقابت تا رسیدن به بهارستان

اختصاصی مازندمجلس: در این مجال به خیز انتخاباتی برخی از گروهها و جریانات سیاسی از طیف های مختلف سیاسی کشور نگاهی گذرا داریم.

اختصاصی مازندمجلس: هر روز از این زمستان سرد امسال را سپری می کنیم، تنور انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گرم تراز پیش می شود. و بدون تردید فعالان سیاسی، احزاب، گروهها، تشکل ها و جریانات از طیف های مختلف فکری، تب و تاب اسفند 98 از آتش چهارشنبه سوری 97 برایشان داغ تر خواهد بود. در این مجال به خیز انتخاباتی برخی از این گروهها و جریانات سیاسی از طیف های مختلف سیاسی کشور نگاهی گذرا داریم.

"هدا" روی مدار اصلاحات

در شکل گیری جدی فعالیتهای گروهها و احزاب برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی،دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران (هدا) فعالیت‌های انتخاباتی خودرا در قالب برنامه‌های طیف اصلاحات می داند.

احمد شریف از برگزاری ماهانه جلسات شورای مرکزی حزب خبر داد و گفت: عمده فعالیت دفتر سیاسی حزب تمرکز بر روی رویدادها و قضایای سیاسی جاری کشور است که امیدواریم بتوانیم از ابتدای سال آینده کارمان را کلید بزنیم

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: هر تصمیمی که شورای هماهنگی و شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در سطح کلان بگیرند ما از آن تبعیت می کنیم، چون حزب همبستگی دانش آموختگان ایران در هر دو شورا عضویت دارد و در چارچوب جریان اصلاحات فعالیت می‌کند.

دبیرکل حزب هدا رقابت در انتخابات مجلس یازدهم را سخت دانست و از اعضای فراکسیون امید خواست هر چه زودتر جمع‌بندی دقیقی را از اقدامات‌شان ارائه نمایند.

"جبهه پیشرفت" و تعجیل برای اجماع فکری

دبیر جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت نیز در تشریح فعالیتهای انتخاباتی حزبش گفت: طراحی گفتمان سیاسی و برنامه‌ریزی برای شناخت ضرورت‌های بایسته در انتخابات و رسیدن به نقطه اجماع فکری و سیاسی در درون جبهه با هدف اجرایی‌شدن اقدامات این ستاد از جمله موضوعاتی به شمار می رود که مورد ارزیابی ما است

محمد نوری تصریح کرد: هدف ما از اجماع فکری و سیاسی بیشتر، به خاطر وحدت ۲۴ حزب درون جبهه و اثرگذاری این جریان قانونی کشور در عرصه انتخابات آینده کشور خواهد بود.

وی اظهار داشت: مقرر شد علاوه بر تنظیم سند راهبردی انتخابات مجلس یازدهم، ضمن تصویب ساختار ستاد با اجماع کلیه اعضا، در آینده ای نزدیک رئیس ستاد انتخابات جبهه پیشرفت رفاه و عدالت در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی  تعیین و معرفی شود.

ماجرای لیست سیاه انتخابات "حزب اسلامی ایران" چیست؟

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین معتقد است باید برای انتخابات مجلس به ائتلاف برسند؛ زیرا در شرایط کنونی، کشور به وحدت و اتحاد بیشتر نیاز دارد. با این حال او هشدار می دهد که اگر دوستانشان در این زمینه همراهی نکنند، به ناچار مستقل عمل خواهند کرد.

ابوالقاسم رئوفیان با اشاره به مصوبات جلسات اخیر شورای مرکزی حزب اسلامی ایران زمین، اظهار کرد: ما بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب و حدود ۲۴۰ حزب سیاسی در کشور نه مسئولان و نه احزاب در این زمینه آنطور که باید فعالیت کنند ، فعالیت نکردند که ما در این زمینه تلاش‌هایی را انجام داده‌ایم.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین ادامه داد: ما کمیته‌ای را تحت عنوان پاکسازی و سالم سازی محیط پارلمان در حزب اسلامی ایران زمین تشکیل داده‌ایم که به جای آنکه صرفا بیاییم فهرستی را برای حضور چهره‌های تایید شده خودمان برای ورود به مجلس ارائه دهیم، فهرستی را نیز به عنوان کسانی که نباید به آنان رای داد منتشر کنیم؛ چرا که متاسفانه کسانی که به مجلس می‌روند به جای آنکه دغدغه مردم را داشته باشند و منافع نظام را پیگیری کنند، دغدغه‌های فردی و منافع حزبی و شخصی و قومی‌شان را دنبال می‌کنند که این ظلم به مجلس است.

وی معتقد است: برخی به مجلس رفته‌اند تا برای دوستان خود که اسپانسرشان شده‌اند منافعی را تامین کنند. ما باید فهرستی را منتشر کنیم و در آن به مردم اطلاع رسانی کنیم که به چه کسانی نباید رای بدهند؛ البته ما فهرستی را هم برای کسانی که باید به آنان رای داد منتشر خواهیم کرد، اما معتقدیم در شرایط خطیر کنونی که کارد به استخوان رسیده، حزب ما باید به وظیفه خود عمل کند که البته ممکن است مجبور شویم تاوانش را هم بدهیم.

رئوفیان خاطرنشان کرد: ما در واقع فکر می‌کنیم باید به ائتلاف برسیم و به وحدت و اتحاد نیاز داریم، اما در این زمینه معتقدیم که اگر دوستان چندان همراهی نکنند ناچاریم مستقل عمل کنیم.

این فعال سیاسی ادامه داد: ما قبل از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با جمعی از دوستان و گروه‌های سیاسی همسو، جبهه‌ای تحت عنوان جبهه اعتلای نوین ایران با محوریت شخص بنده شکل دادیم که کاملا متفاوت با جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) است، چرا که ما جمنا را قبول نداشتیم و هنوز هم نداریم چون ساختار حزبی ندارد.

"آبادگران جوان" با "جبهه پیشرفت" همسو می شوند

دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی نیز از همسویی تشکل متبوع خود با جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر داد.

حسن بیادی چندی پیش در رسانه ها، با اشاره به آغاز فعالیت انتخاباتی جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به دبیرکلی شهاب‌الدین صدر، اظهار کرد: در زمینه انتخابات مجلس با جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت نیز همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم.

جدایی "رسول" از "الیاس" در نبود شیخ اصلاحات

در حالی که یک سال به انتخابات مجلس یازدهم زمان باقی مانده است،حزب رسول منتجب‌نیا که حزبی انشعابی از اعتماد ملی است در آستانه تشکیل قرار دارد.پیش از این،اعضای این حزب نام کانال تلگرامی اعتماد ملی که در اختیار آنان بود را به «اعتماد نو» تغییر داده بودند.

منتجب نیا درباره حزبش گفت: حزب ما حزبی دارای اهداف و آرمان‌های بلند و مرام‌نامه روشن و مردمی خواهد بود. حزبی که هم مردمی بوده و هم مبنای اعتقادی، اخلاقی و فقهی دارد.

چند سال پس از حصر مهدی کروبی در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88، منتجب نیا و چهره‌های نزدیک به او به واسطه اختلاف نظر با الیاس حضرتی از اعتماد ملی جدا شدند. این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره مشی سیاسی حزب جدید گفت: به طور کل ما مشی  اصلاح طلبی را فعالیت سیاسی خود برگزیده ایم که در اساسنامه و مرامنامه ای که به وزارت کشور ارائه شده مشخص شده اکه پس از رای اکثریت اعضاء به صورت رسمی همزمان با فعالیت حزب رسانه ای خواهد شد.

 منتجب نیا افزود: سه اسم برای حزب جدید از سوی اعضاء پیشنهاد شده  که "جمهوریت"، راه نو، و صدای بیداری ایران این اسامی هستند. البته جمهوریت به عنوان نام اول از سوی ما به کمیسیون ماده ده احزاب پیشنهاد شده است.

تجدید قوای سازمان مجاهدین با احزاب نو

فعالیت بی وقفه ی اعضای سابق سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی برای بازگشت به عرصه سیاست کشور در سالیان اخیر بیشتر از سایر احزاب دیگر، از این حزب ریشه دار اصلاح طلب وقت و انرژی گرفت.آنها با ارایه چهاردرخواست به وزارت کشور متقاضی تاسیس حزب شدند. حزب توسعه ملی، حزب ایثارگران اصلاح‌طلب که به گونه ای طعنه‌ای به نام حزب رقیب اصولگرایشان بود و نیز حزب راه ملت که چندی است مورد موافقت وزارت کشور گرفت. هم چنین چهارمین حزب، پویندگان اصلاح‌طلب کشور بود که شواهد امر حاکی از آن است متقاضیان آن ،عطای حزب را به لقایش بخشیدند.البته ذکر این نکنه ضروری به نظر می رسد که برخی از اعضای سازمان مجاهدین به خاطر محدودیت‌های قانونی یا شرایط سنی، مجبور شدند از ویترین فعالیت سیاسی کنار گذاشته شوند.

اصلاح طلبان با دسته بندی به بهارستان می روند

طیف اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم با چند دسته‌بندی به انتخابات وارد خواهند شد و همانند سایر احزاب، گروها و تشکل ها از هم اکنون به فکر تهیه لیست‌ها و معرفی نامزد‌ها برای تکیه زدن بر صندلی سبز در ساختمان بهارستان هستند.

اصلاح طلبان عملگرا با وجود وفات آیت الله هاشمی رفسنجانی، یکی از جریان‌های موثر در مجلس و دولت هستند و به نوعی رابط اصلاح طلبان با دولت به شمار می روند. نماد اصلی آن‌ها حزب کارگزاران سازندگی است و حزب اسلامی کار نیز در ائتلاف با آن‌ها قرار دارد. در مجلس دهم ،چهار عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار و سه عضو شورای مرکزی کارگزاران، با لابی موفق این حزب وارد خانه ملت شدند.

گروهی از اصلاح طلبان که در احزاب کوچکتر عضویت دارند و از قضا تا حدی منتقد عملکرد شورای عالی نیز هستند. این افراد یبشترین پتانسیل را برای جدا شدن از شورای عالی دارند. الیاس حضرتی (اعتماد ملی) احمد مازنی (عضو سابق اعتماد ملی و نزدیک به رسول منتجب نیا) مهدی شیخ، مصطفی کواکبیان (دبیرکل مردمسالاری) داوود محمدی (دبیرکل انجمن اسلامی معلمان) محمدرضا نجفی و محمدجواد فتحی از این دسته به شمار می‌روند.

اصلاح طلبان پیشرو یکی از جریان‌های موثر بین اصلاح‌طلبان است. در شورای شهر تهران و چند شهر دیگر، تعدادی از اعضای این احزاب وارد شورا‌ها شدند، اما بطور معمول در مجلس عموما با سد رد صلاحیت مواجه هستند.مهمترین حزب این جریان، حزب اتحاد ملت است و احزاب همسویی مثل انجمن اسلامی جامعه پزشکی، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه، احزاب اقماری نزدیک به سازمان مجاهدین و جمعیت زنان نو اندیش را می‌توان در این گروه قرار داد.با توجه به احتمال رد صلاحیت حداکثری اعضای این گروه، شاید آن‌ها بتوانند نقش موثری در وحدت سایر گروه‌های اصلاح‌طلب ایفا کنند. فریده اولادقباد (عضو جمعیت زنان نواندیش)، فاطمه حسینی (فرزند صفدر حسینی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت) ابوالفضل سروش (عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی)، غلامرضا حیدری (عضو حزب اتحاد ملت) محمود صادقی (عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه) و فرید موسوی (عضو سازمان عدالت و آزادی) و پروانه سلحشوری نمایندگان مهم این جریان در مجلس دهم از حوزه تهران بودند.

اما در این میان محمدرضا عارف مرد همیشه در سکوت مجلس دهم به شمار می رود که هم در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان صاحب نفوذ است و هم دوستان بسیارخوبی در مجلس همراهش هستند. علیرغم این تشخیص حزب عارف با توجه به غیر حزبی بودن رفقای او کمی دشوار است.

اختلاف حامیان دولت در زیر تیغ ائتلاف

بدون تردید در چند وقت اخیر با وضوح یافتن اختلاف میان اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان،در حال حاضر خیلی دور از ذهن است که هیچ یک از این دو طیف با توجه به نوع رفتارهایی که از خود بروز داده اند، در زیر تیغ ائتلاف به آن تن بدهند. با این حال نزدیک شدن به انتخابات مجلس یازدهم و خطر رد صلاحیت چهره‌های شاخص این دو طیف، احتمال دارد بار دیگر این دو جریان به همدیگر نزدیک شوند.

به هر تقدیر تا اسفند 98 دوازده ماه دیگر باقی مانده است که شاید برای برخی از فعالان عرصه انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کمتر از 12 ساعت و برای برخی دیگر بیشتر از 12 قرن به چشم می آید.



بهارستان مجلس انتخابات مجلس یازدهم