برگزیده ها
کمبود تخت‌های دیالیز در مازندران

مازندمجلس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از کمبود تخت‌های دیالیز در این استان خبر داد.

مازندمجلس: سیدعباس موسوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تعداد تخت دیالیز از ۸ به ۲۵۲ تخت در مازندران رسیده است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته تعداد تخت دیالیز افزایش پیدا کرده است ولی جوابگوی بیماران دیالیزی نیست و باید تخت دیالیزی در این حوزه توسعه پیدا کند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم جانمایی بیمارستان‌ها بر اساس آمایش سلامت، نهادینه شود و در این زمینه تسلیم فشارهای سیاسی نخواهیم شد. در حال حاضر به دنبال احداث بیمارستان‌های بزرگ هستیم و می‌دانیم در چه مکان‌هایی باید توسعه بیمارستانی اتفاق بیفتد.

وی در رابطه با کمبود داروهای بیماران خاص خاطرنشان کرد: در تأمین اغلب داروها مشکلی وجود ندارد و برخی از کمبودها ناشی از نبود برندهای خاص است که این موارد محدود بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در رابطه با مرگ مادران باردار و نظارت‌ها در این امر گفت: سالانه ۳۶ تا ۴۰ هزار بارداری در مازندران اتفاق می‌افتد که از این میان ۱۹ هزار نفر در معرض خطر، ۷۰۰ بارداری پرخطر و ۶۰۰ بارداری خیلی پرخطر است. همچنین مرگ برخی از مادران باردار غیرقابل پیش بینی محسوب می‌شود چرا که مرگ برخی بر اثر تصادف و بیماری‌های صعب العلاج اتفاق می‌افتد. تعداد مرگ و میر کودکان زیر یکسال نیز از ۹۳ در هر هزار تولد به ۷.۱ در هر هزار تولد رسیده است.

موسوی در مورد طولانی شدن پروژه احداث بیمارستان جایگزین رازی قائم‌شهر خاطرنشان کرد: این پروژه اولویت اول وزارت بهداشت بوده و در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در زمان کوتاهی به بهره برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: با توسعه نظام شبکه بهداشت و درمان در سطح استان و ساخت خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشتی و درمانی روستایی، شهری و پایگاه بهداشتی و با اقداماتی مانند پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون، غربالگری و جمع ‏آوری، ثبت و تجزیه و تحلیل اطلاعات بخش سلامت، به اهدافی همانند ریشه کنی، حذف و کنترل بیماری‌هایی نظیر فلج اطفال، کزاز نوزادی، سرخک، سرخجه، دیفتری، سل و مالاریا، کاهش میزان مرگ و میر مادران باردار، کودکان و نوزادان زیر یک ماه و کاهش بروز تالاسمی ماژور رسیدیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: طی ۵ سال اخیر نیز با اجرای برنامه پزشک خانواده روستایی و شهری، موجب شناسایی بیش از ۱۶۰ هزار بیمار دیابتی و ۲۵۰ هزار بیمار فشارخون بالا را فراهم کردیم.

علوم پزشکی مازندران بیمارستان دیالیز