برگزیده ها
کنکور به رفراندوم گذاشته می‌شود؟

مازندمجلس: رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: چرا نمایندگان سوال نکردند که علت عدم اجرای قانون مصوب سال 86 چه بود؟

مازندمجلس: حجت الاسلام علی ذوعلم در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «کتب درسی» به روی آنتن رفت با بیان اینکه بنده 35 روز است که به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آمده‌ام، درباره چالش‌های اساسی حوزه کتب درسی گفت: ابتدا نگاهی کلان به نقشه راه باید داشته باشیم که همان سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی است. البته این اسناد هنوز نیاز به زمان دارند.

وی افزود: در فرایند تألیف کتب درسی کارهای بسیاری انجام می‌شود. هرکدام از حوزه‌های یادگیری دارای متخصصان ذیربط و حتی خود معلمان است و کتاب درسی محصول یک تلاش جمعی فرایندی است که تا حدود 25 نفر هم در تألیف آن مشارکت دارند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه هر کدام از صاحب‌نظران طرح‌واره‌ای برای کتب درسی دارند که آن را خواهیم پذیرفت و به بحث خواهیم گذاشت گفت: شبکه ارتباطی فعالی در استان‌ها داریم و همکاران ما هر هفته چندمرتبه در جمع معلمان در مدارس حضور می‌یابند و درباره کتب درسی تعامل دارند. ابتدای کتب درسی از همه والدین و صاحب‌نظران خواسته‌ایم نظرات خود را برای ما بفرستند و آدرس و نشانی هم درج شده است.

ذوعلم ادامه داد: آنطور نیست که مؤلفان کتب درسی در سال‌های گذشته، ثابت بوده باشند، بلکه مشمول تغییراتی شده‌اند، اما نیاز است که گروه مؤلفان، جوان‌تر شوند.

وی با اشاره به اینکه آماده‌ایم روی تک تک کتب درسی با حضور مؤلف و منتقدین به بحث بنشینیم اظهار کرد: البته نظرات مختلفی درباره حجم و چگالی کتب درسی وجود دارد و نظرات یکسان نیست. یک مشکل موجود، تمرکز در تألیف است.

زمانی که به توانمندی در استان‌ها برسیم و طرح چندتالیفی در برخی دروس و مباحث اجرایی انجام شود، کمک کننده است.

ذوعلم افزود: هرچند سیاست چندتالیفی را باید در دروسی اجرا کرد که مستقیماً در کنکور سوالی از آن مطرح نشود زیرا منابع کنکور باید برای همه یکسان باشد. البته در کل با کنکور مخالف هستیم و قانون مترقی که 11 سال قبل تصویب شده بود کامل به اجرا در نیامد. استرس و تمایل بالا به مدرک گرایی از دانشگاه‌های خاص به اعضای جامعه فشار وارد می‌کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه نیازمند جمعی ملی هستیم که این موضوع را هدایت کنند اظهار کرد: مدافع عملکرد سنجش در آموزش و پرورش نیستم و آنجا هم ایراداتی وجود دارد، اما باید یک عزم ملی رخ دهد تا معضل کنکور که از آن غفلت شده حل شود. متأسفانه شاهد بودیم که کنکور و تست زنی به دوره دبستان رسیده بود. تبلیغات کنکوری هم وجود دارد و کنکور به سدی در برابر مباحث تعلیم و تربیتی در مدارس تبدیل شده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا درسی مانند دین و زندگی باید با مباحث کنکوری در هم تنیده شود ادامه داد: متأسفانه درس‌های مهارتی، فنی و اخلاقی اینگونه هستند. برای کنکور باید حداقل در بین دانش آموزان رفراندوم برگزار شود. کنکور گلوی نظام تربیتی را فشار می‌دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: چرا نمایندگان سوال نکردند که علت عدم اجرای قانون مصوب سال 86 چه بود؟ چرا نظارت انجام نشد؟ ما می‌توانیم پذیرش دانشگاه‌ها را با حفظ گروه بندی‌های استعدادی و جغرافیایی سامان دهیم. از نمایندگان و رئیس مجلس می‌خواهم وارد شود. البته معتقدم اگر این موضوع کلاً به شورای عالی انقلاب فرهنگی منتقل شود بهتر است تا بنشینیم و راه حلی پیدا کنیم.

وی درباره چرایی انتشار زودتر از موعد کتب کمک درسی نسبت به کتب درسی گفت: کتب را پس از تألیف روی سایت بارگذاری می‌کنیم تا صاحب نظران اگر موردی بود به ما منعکس کنند و این به معنای نفوذ تولیدکنندگان کتب کمک درسی نیست. هرچند آنها باید توجه کنند که اصل موضوع و جهت گیری تعلیم و تربیت در قالب کتب درسی، خدشه دار نشود و سودآوری را ضلع دوم و سوم قرار دهند.

ذوعلم با بیان اینکه فضای الکترونیک به عنوان مکمل و متمم می‌تواند به پیشبرد آموزش کمک کند گفت: در حیطه نوآوری‌ها، توانمندی‌های خوبی داریم و اتفاقات خوبی رخ داده از جمله الکترونیکی شدن آموزش‌های ضمن خدمت و معتقدیم باید با احتیاط جلو برویم و نمی‌توان شتاب زده و شعار زده در این زمینه حرکت کرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره حذف کنکور گفت: آیا با چند سوال تستی از کتاب درسی می‌توان به این نتیجه رسید که یک دانش آموز به همه کتاب درسی مسلط است؟

وی در واکنش به اظهارات دکتر حداد عادل مبنی بر اینکه معلمان حق التدریس نمی‌توانند استخدام شوند گفت: گاهی جنبه اقتصادی بر توانمندی تخصصی غلبه می‌یابد. اینکه فردی در مقطعی در قالب معلم حق‌التدریسی آمده و کمک کرده و به کلاس رفته از سر ناچاری و کمبود نیروی آموزش و پرورش بوده اما آیا مجوزی می‌شود که فرد بدون گذراندن دوره‌های آموزشی لازم در دانشگاه فرهنگیان به صورت دائمی ادامه فعالیت دهد؟ ما سال‌هاست دچار معضل در حوزه تربیت معلم هستیم.

به گزارش ایسنا، محمد بیرانوند، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه در پاسخ به پرسش رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مبنی بر چرایی عدم اجرای قانون حذف کنکور گفت: گویا جای ما با هم عوض شده و ما باید این پرسش را مطرح کنیم. مجلس وقتی می بیند ساز و کارها فراهم نیست باید چه کند؟. آموزش و پرورش باید از ابزارهایی برای حذف کنکور استفاده می‌کرد که رخ نداده است.

وی افزود: ما هم آرزو داریم این اتفاق بیافتد، اما زیرساخت‌ها فراهم نشده است. چه ابزاری داریم که تشخیص دهیم دانش آموزان مستعد هستند به رشته‌های مختلف بروند؟. بخصوص اینکه بیش از 500 هزار نفر داوطلب رشته تجربی‌اند.

وی با بیان اینکه ما هم با منتقدان کنکور همسو هستیم و معتقد به حذف کنکور هستیم اما امروز هیچ زیرساخت و ابزاری نداریم که جایگزین کنکور کنیم گفت: ما آماده تبیین مسئله در برنامه تلویزیونی پرسشگر هستیم.

بیرانوند در واکنش به اظهارات دکتر حداد عادل مبنی بر اینکه معلمان حق‌التدریس نمی‌توانند استخدام شوند گفت: بنده نشنیدم، اما باید بگویم مصوبه مجلس نهم این بود که تعدادی نیروهای پیش دبستانی برابر نیاز آموزش و پرورش به عنوان معلم حق التدریس مشغول بکار شوند که بیش از 33 هزار نفر هستند.

وی ادامه داد: بنده این طرح را نوشتم؛ این معلمان به فردای شغلی خود اطمینان ندارند و به همین علت آموزش قوی نمی‌بینند و انگیزه ندارند و ما خواستیم که استخدام شوند که با قدرت سرکلاس بیایند و تربیت شدگانی باشند که بدرستی از عهده تعلیم و تربیت بربیایند. اینها که اطمینان خاطر ندارند چطور می‌خواهند آموزش دهند؟ قصد ما این است که اینها از مجرای درست خود استخدام شوند.

منبع: ایسنا

کنکور مجلس کمیسیون آموزش سازمان سنجش