برگزیده ها
خواب آشفته اصولگرایان برای مجلس یازدهم

مازندمجلس: با آغاز سال 98 تحرکات انتخابات مجلس یازدهم شروع می‌شود. جریان‌های سیاسی بالاخص جریان اصولگرا در تلاش است تا در این انتخابات پیروز شود

مازندمجلس: با آغاز سال 98 تحرکات انتخابات مجلس یازدهم وارد فاز اجرایی می‌شود و به همین جهت جریان‌های سیاسی بالاخص جریان اصولگرا در تلاش است تا در این انتخابات پیروز شود چرا که از اینکه دوباره بازنده باشد به شدت نگران است. برخی معتقدند هجمه‌های اخیر اصولگرایان به اصلاح‌طلبان تنها به جهت ترس و واهمه از پیروزی اصلاح‌طلبان از جمله اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف و همچنین با مطرح کردن محسن‌هاشمی تنها به دنبال سوزاندن مهره‌های سرشناس است تا آنها نتوانند گزینه‌ای را برای انتخابات مطرح کنند. انتخابات گذشته مجلس نشاندهنده وحدت اصلاح‌طلبان بود چرا آنها با ارائه یک لیست توانستند پیروز شوند. برخی کارشناسان معتقدند که علی‌لاریجانی از حالا خود را برای انتخابات 1400 آماده می‌کند در مقابل بسیاری هم معتقدند که اصلاح‌طلبان دیگر از گزینه‌های اصولگرایان در انتخابات استفاده نخواهند کرد.

سوزاندن مهره‌های اصلاح‌طلبان

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این راستا به «آرمان» گفت: اصلاح‌طلبان تا به امروز به هیچ وجه وارد انتخابات مجلس نشده‌اند، چرا که در حال حاضر مسائل بسیار مهمی از قبیل مسائل ملی و بین‌المللی برای اصلاح طلبان مطرح است. عبدا...ناصری با اشاره به این که کشور در شرایط خطیری قرار دارد؛ اصولگرایان به جهت آنکه افکار عمومی جامعه درباره مسائل مهم کشور از جمله شرایط بین‌المللی مانند FATF و پالرمو به سمت دیگری متمرکز کرده و به سمت انتخابات حرکت می‌کنند. عبدا... ناصری ادامه داد: باید به این موضوعات توجه کرد که اصلاح طلبان به هیچ مساله‌ای از جمله انتخابات هنوز ورود پیدا نکرده و دوم آن که جناح رقیب قصد دارد با مطرح کردن نام برخی از اسامی ذهن بخشی از اصلاح‌طلبان را به این مساله معطوف کند. او افزود: همه بر این موضوع واقف هستند که آقای جهانگیری بنا دارد تا پایان دولت دوم آقای‌روحانی در سمت معاون اولی باقی بماند، همچنین آقای هاشمی هم تا پایان شورا از این شورا بیرون نخواهد آمد چرا که اگر چنین قصدی داشت حتما موقعیت شهردار شدنش هم فراهم بود اما طبق تعهدی که به شورا دارد بناست تا پایان دوره در شورا بماند؛ بنابراین مطرح کردن این چهره‌ها از سوی اصولگرایان تنها به جهت سوزاندن مهره‌های اصلی و تاثیر‌گذار است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که نام بردن از محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری از سوی اصولگرایان با هدف است، افزود: در جامعه اصلاح‌طلب بر روی این دو نام حساسیت وجود دارد، چرا که یکی از آنها رئیس شورای شهر پایتخت است و از نظر اصلاح‌طلبان نباید تا پایان ماموریت از شورا خارج شود و دیگری هم معاون اول و حتی می‌توان گفت نماینده گفتمان جدی و رسمی اصلاح‌طلبان واقعی در دولت است. ناصری در پاسخ به این سوال که آیا محمدرضا عارف برای ریاست مجلس نامزد می‌شود یا خیر، مطرح کرد: در این رابطه نمی‌توان نظر داد که آيا او برای ریاست مجلس نامزد می‌شود یا خیر. تصور می شود که نگاه آقای عارف به ریاست جمهوری 1400 تا انتخابات 98 بیشتر است. او با بیان این که اصلاح‌طللبان تاکنون آقای عارف را در چارچوب یک خرد و عقل جمعی قرار دادند تا آنکه کاندید ریاست مجلس باشد، تصریح کرد: اینکه برای این دو انتخابات چه افرادی با چه لیستی نهایتا خروجی اصلاح‌‌طلبان باشد همان مسائلی است که در تشکل رسمی یا تشکل‌های ائتلافی رسمی اصلاح طلبان تصمیم‌گیری خواهد شد. او با تاکید بر این که دغدغه کنونی اصلاح‌طلبان تنها شرایط کشور است، گفت: شرایط کشور دائما در حال تغییر است و هر لحظه از لحظه‌های سیاسی دغدغه‌های جدی مطرح می‌شود؛ شرایط کنونی کشور برای اصلاح‌طلبان بسیار مهم‌تر از انتخابات ریاست جمهوری 1400 است. بنابراین اصلاح‌طلبان در حال حاضر به مسائل ملی و بین‌المللی بیشتر می‌پردازند. ناصری ادامه داد: گسست و شکاف جدی اجتماعی که میان جامعه مدنی و هرم قدرت رخ داده است و از سوی دیگر شرایط خطیر ایران در منطقه، دنیای بین‌الملل، بحث تحریم‌ها و تاثیرگذاری آن بر تمام عرصه‌های زندگی مردم از دغدغه‌های جدی اصلاح‌طلبان در حال حاضر است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: به نظر من انتخابات 1400 یک نقطه تاریخی در انتخابات چهل ساله یا چهل و دوساله ریاست جمهوری خواهد بود چرا که اگر این روند ادامه پیدا کند و تصمیمات اساسی در کل حاکمیت برای تغییر و اصلاح وضعیت موجود صورت نپذیرد، بر این باور هستم که انتخابات 1400 با چالش جدی روبه‌رو خواهد بود.

جوسازی‌های انتخاباتی

ناصری در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه جوسازی‌های اصولگرایان درباره انتخابات آينده مجلس به جهت واهمه و نگرانی‌شان از پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات است، مطرح کرد: جریان اصولگرای رادیکال، افراطی و همچنین دلواپس به جهت آنکه به طور کامل از تداوم موجود در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی ناامید و همچنین با یک «نه» بزرگ از سوی جامعه مدنی روبرو شدند، خودشان هم به این باور رسیدند که اصلاح‌طلبان پیروزی انتخابات آینده هستند. این فعال سیاسی افزود: اصولگرایان در حال حاضر در تلاش هستند تا قاعده بازی را به هم ریخته و بی‌توجه به منافع ملی، حرف خود را به کرسی بنشانند، مانند فضایی که این روزها برای FATF و مسائل پالرمو ایجاد کردند. ناصری ادامه داد: آنها برای اولین بار فضای تهدیدآمیزی برای اعضای مجمع تشخیص مصلحت ایجاد کردند به این گونه که پیامک‌های تهدیدآمیز برای آنها ارسال می‌کنند، بنابراین این جریان به جهت آنکه نسبت به حضور در عرصه قدرت کاملا ناامید است طبیعی است که رقیب اصلی خود را اصلاح‌طلبان می‌داند، بنابراین از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنند تا پیروز میدان شوند. او افزود: اصولگرایان برای حرکاتی که از نظر خودشان کاملا مشروع است در مقابله با اصلاح‌طلبان استفاده کرده و حتما به کار خواهند گرفت. ناصری در پایان گفت: اصولگرایان از روشی درباره افراد استفاده می‌کنند که به منافع ملی هم مربوط می‌شود و حتی شاهد این رویکرد در جهت تصمیم‌گیری‌های ملی هستیم که دست به فضاسازی می‌زنند، مانند معاهدات مالی یا مساله حصر که از جمله مسائل مهمی است.

مجلس یازدهم اصلاح طلبان اصولگرایان انتخابات مجلس