برگزیده ها
ذخیره آب سدهای مازندران 40 درصد افزایش یافت

مازندمجلس: ذخیره آب سدهای استان تا 26 بهمن به 210 میلیون مترمکعب رسید که نسبت به همین موقع در سال گذشته حدود 40 درصد افزایش نشان می دهد.

مازندمجلس: ابراهیم یخکشی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا ظرفیت سدهای مازندران را حدود 330 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: سال گذشته همین موقع معادل 150 میلیون مترمکعب اب پشت سدهای استان بوده در حالیکه اکنون به 210میلیون مترمکعب برابر با 65درصد از ظرفیت رسیده است.
استان مازندران دارای 2سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک است.
وی مقدار آب ذخیره شده در سد شهید رجایی و سد البرز را به ترتیب 60 و 125میلیون متر مکعب اعلام کرد و بیان داشت: با توجه به روند مناسب و رو به رشد دبی آب ، روزانه شاهد افزایش قابل توجه ذخیره آب پشت سدها هستیم.
یخکشی از آب بندانها به عنوان ظرفیت های مهم مازندران در ذخیره آب اشاره کرد و گفت: 800 قطعه آببندان با ظرفیت حدود 370 میلیون متر مکعب در استان وجود دارد که در این مدت 70 درصد از ظرفیت آب بندان ها آبگیری شده که در مقایسه با سال گذشته 10درصد بیشتر نشان می دهد.
وی بر لزوم مشارکت کشاورزان در امر آبگیری آب بندانها،آماده سازی سردهنه ها و لایروبی انهار تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا قبل از شروع فصل شالیکاری، آبگیری کامل سدها و آب بندان ها انجام شود.
یخکشی از توجه و انجام شخم زمستانه توسط شالیکاران در سال جاری قدردانی کرد و گفت: باید با مدیریت و همکاری کشاورزان از منابع آبی استان بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.
20 درصد از آب کشاورزی استان مازندران از طریق سدها و اب بندان ها و مابقی از آبهای سطحی و زیر زمینی تامین می شود.
مازندران 460 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه 6میلیون تن محصول از ان برداشت می شود.
از آنجاییکه سالانه حدود 220هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت برنج می رود تامین آب زمین های شالیزاری از مهمترین برنامه های شرکت آب منطقه ای است و رها سازی آب از پشت سدها و آب بندان ها و نوبت بندی آب رودخانه ها از 2 سال گذشته در استان برقرار بوده است.

تعیین و تکلیف 20 هزار حلقه چاه کشاورزی مازندران در سالجاری

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه 57هزار حلقه چاه کشاورزی که قبل از سال 1385حفر شده و هنوز تعیین و تکلیف نشده اند، گفت: در یک اقدام ضربتی و به دستور شخص استاندار، امسال 20 هزار حلقه چاه برای تعیین و تکلیف و اخذ پروانه چاه عملیاتی شده است.
بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد 6 میلیارد و ‎ 600میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ 900میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ 550میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ 350میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

افزایش بارندگی و سطح سبز مطلوب محصولات کشاورزی مازندران

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت و گو با ایرنا گفت که افزایش بارندگی در سال آبی جاری علاوه بر افزایش ذخیره آب پشت سدها ، سبب شد تا روند رویش و سطح سبز 2محصول استراتژیک دانه روغنی کلزا و گندم نیز خوب شود.
بر پایه آمار هواشناسی میانگین ارتفاع بارش ها در حوضه آبریز دریای خزر با 49 درصد رشد از 189 میلیمتر پارسال (اول مهر تا 26 بهمن) امسال به 282 میلیمتر رسید.
حسن عنایتی با بیان اینکه امسال در حدود 25هزار هکتار از زمین های استان کلزا و 55هزار هکتار نیز گندم کشت شده است ، افزود: دانه روغنی کلزا و گندم 2محصول استراتژیک کشت پائیزه مازندران هستند که با بارندگی های به موقع منجر به خوشحالی کشاورزان شده است.
وی با بیان اینکه مدیریت آفات در این مرحله بسیار مهم و حیاتی است، ادامه داد: کارشناسان کشاورزی مستقر در مراکز خدمات جهاد کشاورزی مازندران در تمام نقاط استان آماده پاسخگویی و همکاری با کشاورزان هستند.

آب سد باران محبط زیست مازندران