برگزیده ها
امسال به هیچ عنوان بر سر حقوق کارگران سازش یا توافق نمی‌کنیم

مازندمجلس: عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم که شورای عالی کار به حقوق کارگران توجه جدی داشته باشد.

مازندمجلس: عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم که شورای عالی کار به حقوق کارگران توجه جدی داشته باشد و امسال به هیچ عنوان بنا نداریم بر سر حقوق کارگران سازش یا توافق داشته باشیم. چون بحران‌های ارزی اخیر به شدت خانواده های کارگری را به زانو درآورده است. آنها در مقابل تامین هزینه مسکن و هزینه مواد غذایی و پوشاک که نیازهای اساسی یک انسان است به ستوه آمده اند و به فرزندان و خانواده کارگری ظلم می شود.

سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران و عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در خصوص حداقل حقوق کارگران در سال 98، گفت: با توجه به محاسبات علمی که کارگروه کارگری در ارتباط با سبد هزینه کارگری انجام داده حداقل دستمزد کارگران باید 3 میلیون و 700 هزار تومان باشد. خط فقر 3 میلیون و 200 هزار تومان است و کسی که کار می‌کند حقش این نیست که فقیر باشد.

 

او ادامه داد: امیدواریم که شورای عالی کار به حقوق کارگران توجه جدی داشته باشد و امسال به هیچ عنوان بنا نداریم بر سر حقوق کارگران سازش یا توافق داشته باشیم. چون بحران‌های ارزی اخیر به شدت خانواده‌های کارگری را به زانو درآورده است. آنها در مقابل تامین هزینه مسکن و هزینه مواد غذایی و پوشاک که نیازهای اساسی یک انسان است به ستوه آمده‌اند و به فرزندان و خانواده کارگری ظلم می‌شود. حداقل حقوق کارگران 1 میلیون و 200 هزار تومان است و مسئولین باید برای رساندن این رقم به 3 میلیون و 700 هزار تومان فکر جدی کنند.

 

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه عزمی برای افزایش حقوق کارگران به 3 میلیون و 700 هزار تومان وجود دارد یا نه گفت: عزم مجلس همیشه بر عدالت و پرداخت بدهی‌هاست. در برنامه ششم هم همسان‌سازی حقوق‌ها و پرداخت بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی به تصویب رسیده است. در حال حاضر بازنشستگان تامین اجتماعی به شدت تحت فشار هستند. آنها مرهون مسئله پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی هستند. اگر قرار است به شرکتی، هم ارز 4200 تومانی داده شود و هم از صادرات و وارداتش حمایت شود باید حقوق کارگر آن شرکت هم متناسب با افزایش قیمت‌ها پرداخت شود.

 

جلودارزاده گفت: متاسفانه همیشه ما شاهد عدم تعادل هستیم. از یک سو از شرکت یا کارخانه‌ای حمایت می‌کنیم و ثروت آن کارخانه به صورت نجومی رشد می‌کند که بیشتر هم شرکت‌های دولتی هستند، اما حقوق کارگران افزایش نمی‌یابد. دولت یکی از بزرگ‌ترین کارفرماهاست که از یک سو مماشات می‌کند و حقوق های نجومی داده می‌شود و از سوی دیگر روی حداقل حقوق اصرار می‌کند که پایین بماند. باید این عزم برای افزایش حقوق کارگران وجود داشته باشد، در غیر اینصورت تعادل جامعه بر هم می‌خورد.

 

او در توضیح اینکه نرخ تورم در حال حاضر چقدر است؟ تاکید کرد: نرخ تورم به صورت لحظه به لحظه است. از یک خانواده کارگری باید سوال کنید که در ماه چند قرص نان می‌خریدید و الان چند قرص نان می‌خرید. این موضوع نشان‌دهنده نرخ تورم است.

حقوق جامعه کارگری دستمزد دولت مجلس فراکسیون کارگری