برگزیده ها
امروز با بحران فهم مواجه هستیم

مازندمجلس: ظریف گفت: در جهان کنونی یا همه به ساحل نجات می‌رسیم یا همه غرق می‌شویم.

مازندمجلس: محمدجواد ظریف در نشست گرامیداشت رویداد جهانی نوروز در برج میلاد تهران گفت: آب زنید راه هین که نگار می‌رسد؛ مژده دهید باغ را بوی بهار می‌رسد. خوشحالیم که این برنامه بعد از ٥ سال توقف همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد. بسیار خوشحالیم که در خدمت نمایندگان سرزمین نوروز هستیم.

وی افزود: عزیزان شما نوروز را جهانی کردید. بیاییم امروز پیمان ببندیم سرزمین‌مان را جهانی کنیم. نوروز تحول انسانی است و اتفاقی است که یونسکو آن را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است. اساسنامه یونسکو می‌گوید چون جنگ در ذهن‌ها نهادینه شده باید صلح را هم نهادینه کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما امروز با بحران فهم مواجه هستیم. اگر با باد نوروزی جنگ و سلطه‌طلبی‌ها را دور بیفکنیم فرهنگ نوروز را جهانی کرده‌ایم. این وظیفه ما است که میراث‌دار نوروز هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم تفکر مبتنی بر قدرت و سلطه را به تفکر گفت‌وگو و فراگیری و همراهی در خانه و جامعه و کشور و منطقه تبدیل کنیم. باید بپذیریم که در یک کشتی نشسته‌ایم.

ظریف خاطرنشان کرد: خشونت در خانه و کشور و جهان برای هیچکس امنیت نمی‌آورد. باید بپذیریم در جهان و منطقه در یک کشتی نشسته‌ایم. نباید بین خود جنگ و دعوا داشته باشیم. نباید بین هند و پاکستان جنگ باشد. بدانیم امنیت به قیمت ناامنی دیگران ناممکن است.

وی گفت: در جهان کنونی یا همه به ساحل نجات می‌رسیم یا همه غرق می‌شویم. چه بحران محیط‌زیست، چه جنگ همه غرق می‌شویم یا همه نجات می‌یابیم. بیایید به همه دنیا از زبان ایران و سرزمین نوروز بگوییم با سلطه‌گری صلح فراهم نمی‌شود.

ظریف یادآور شد: بیایید با رفتارمان به دنیا نشان دهیم دوران هژمونی سرآمده است. قدرت‌های بزرگ بدانند با اینکه ٧ ترلیون دلار هزینه کرده‌اند از روز اول اوضاعشان بدتر است. هرچقدر هزینه کنند اگر نفهمند بشر یک سرنوشت دارد موفق نمی‌شوند.

وی گفت: ما می‌توانیم با همه اختلاف‌ها و تفاوت‌ها و مشکلات فرهنگ همدلی نوروز را نهادیه کنیم. زمان همدلی است، زمان کنار گذاشتن قهرهاست. امروز بیش از هرزمان دیگری در داخل کشور و منطقه به همدلی نیاز داریم. امام ما می‌گوید با مردم مهربان باش چراکه یا برادر دینی تو هستند یا در آفرینش برادر تو محسوب می‌شوند.

ظریف منطقه خاورمیانه وزارت امور خارجه نوروز