برگزیده ها
مشکل مردم ما، تلگرام اون‌هاست؟

مازندمجلس: دنیا به دستاوردهای تازه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های اینترنت دست یافته است و ما هنوز در جدال و اصرار برای فیلتر کردن به سر می‌بریم.

مازندمجلس: «واقعا مشکل مردم ما  الان شکل موی بچه‌های ماست!؟ بچه‌ها دوست دارن موشون رو هر وجور بزنن، به من و تو چه ربطی داره؟ من و تو بیاییم به مسائل اساسی کشور برسیم. دولت باید بیاد اقتصاد سامان بده، فضای کشور رو آرامش ببخشه، امنیت روانی درست کنه، پشتبانی بکنه از مردم، مردم سلایق گوناگون دارن.... چرا مردم را کوچک می‌کنیم؟ یعنی مشکل مردم اینه که جوان‌های ما می‌خوان مدل موشون رو یه جوری بذارن و دولت هم نمی‌ذاره؟ شان دولت اینه؟ شان مردم اینه؟ این توهین به مردم ماست. چرا مردم رو دست کم می‌گیریم؟»

محمود احمدی‌نژاد با ریش و موی یکدست سیاه، صورت لاغر و لبخندی که گوشه چشم‌هایش را تنگ تر می کرد، روبروی مرتضی حیدری نشسته بود و این حرف ها را می زد. او هنوز در آغاز راه رئیس جمهور شدن بود. این حرف ها حتی به کام مخالفانش هم خوش آمد. زمان نشان داد که می شود خوب حرف زد اما بد عمل کرد.

چند صباحی است که دوباره تلگرام از نگاه برخی مسئولان به مشکل اصلی مردم تبدیل شده است و دیروز آیت‌الله موحدی‌کرمانی در خطبه‌های نمازجمعه تهران عنوان کرد:« ادامه فعالیت پیام‌رسان تلگرام که موجب سلطه اجانب می‌شود طبق صحبت صریح قرآن حرام بین است».

حاجتی امام‌جمعه اهواز نیز گفته بود آذری جهرمی باید در دادگاه پاسخگو باشد. پیش از این قوه قضائیه نیز مشابه این سخنان را به زبانی دیگر مطرح کرده بود. هفته پیش جواد جاویدنیا معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور از شکایت دو هزار نفر از مردم اهواز و دادستان کل کشور از وزیر ارتباطات خبر داد... همه راه‌ها فعلاً به یک نفر ختم می شود: آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات.

آیت الله موحدی کرمانی 87 سال دارد، امام‌جمعه اهواز 52 سال و وزیر ارتباطات تنها 37 سال. شاید همین اعداد تفاوت نگاه نسبت به تکنولوژی را در ایران تا اندازه‌ای روشن کند اما منتقدان جوان و کم‌سن و سال، آقای جهرمی هم کم نیستند. کسانی که اتفاقاً در شبکه‌های مجازی حضور دارند اما هم زمان وزیر را شماتت می‌کنند که چرا این فضا را کنترل نمی‌کند.

میان کنترل و مدیریت البته که تفاوت وجود دارد. در همه جای دنیا نظارت وجود دارد اما هر کشوری بر اساس سیاست‌ها و ابزارهای مختلف، امکان استفاده یا عدم استفاده از برخی ظرفیت‌های اینترنت را می‌دهد. در اینکه لازم است نظارت‌هایی برای اثرات منفی شبکه‌های اجتماعی وجود داشته باشد کمتر کسی تردید دارد. شیوع فعالیت های غیراخلاقی و خرافی و مخرب در این شبکه‌های غیرقابل انکار است اما انگار دغدغه اصلی، کارکرد اطلاع رسانی این شبکه‌هاست.

دو سال پیش مارک زاکربرگ خالق فیسبوک سال گذشته در کنفرانس f8 Developer گفت: فناوری جدید فیسبوک به شما امکان می‌دهد که با ذهن تایپ کرده و با پوست‌تان بشنوید.

در واقع این فناوری به کاربران اجازه می‌دهد بدون استفاده از دست و تنها با دستور ذهن تا هشت کلمه را در دقیقه تایپ کنند. مهندسان فیسبوک گفته‌اند در حال تلاش هستند تا کاربران با استفاده از ذهن خود در هر دقیقه 100 لغت را تایپ کنند.

از دو سال پیش تاکنون مشخص نیست که دنیا به چه دستاوردهای تازه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های اینترنت دست یافته است و ما هنوز در جدال و اصرار برای فیلتر کردن به سر می‌بریم و وزیر را به دادگاهی شدن تهدید می‌کنیم.

فناوری به تنهایی نه خوب است، نه بد است و نه بی‌طرف است. قطعاً مخاطراتی دارد اما راهش قهر کردن با آن نیست، بستن فضا نیست. ما هم ببندیم و حصار بکشیم، آن کس که بخواهد صدمه بزند دیگر لازم نیست از روزن هم به درون بیاید. می‌شود وزیر را به دادگاه برد، استیضاح کرد، به زندان افکند و احساس ظفرمندی کرد اما با همان لحن احمدی‌نژاد می‌شود پرسید:« واقعاً مشکل مردم ما، تلگرام آنهاست؟ دولت باید بیاد اقتصاد سامان بده، فضای کشور رو آرامش ببخشه، امنیت روانی درست کنه، پشتبانی بکنه از مردم، مردم سلایق گوناگون دارن.... چرا مردم را کوچک می‌کنیم؟ یعنی مشکل مردم اینه که جوان‌های ما می‌خوان از شبکه‌های مجازی استفاده کنن و دولت هم نمی‌ذاره؟ شان دولت اینه؟ شان مردم اینه؟ این توهین به مردم ماست. چرا مردم رو دست کم می‌گیریم؟»

مردم! شما پاسخ بدهید.

تلگرام فضای مجازی شبکه های اجتماعی آذری جهرمی اینترنت