برگزیده ها
محرومیت مادام‌العمر متخلف از قانون انتخابات مجلس از عضویت در هیأت‌های مربوطه

مازندمجلس: نمایندگان مجلس متخلف از برخی قوانین انتخابات مجلس را از عضویت در هیأت‌های اجرایی، نظارت و شعب اخذ رأی به طور مادام‌العمر ممنوع کردند.

مازندمجلس: نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 21 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان رسیدگی به طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده 67 این طرح با 141 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 67 آمده است در ماده 79 عبارت "و 60" حذف و در تبصره آن عبارت "مدت هشت سال" به عبارت "برای همیشه" اصلاح می شود بنابراین  ماده 79 به شرح زیر اصلاح می شود:  مجازات تخلف از مقررات مواد (11) ، (24) ، (34) ، (٤٠) ، (53)  و تبصره های مربوط با رعایت مقررات قانون رسیدگی به تخلفات اداری عبارت است از کسر حقوق ، فوق العاده شغل و یا عناوین مشابه ، حداکثر تا یک سوم از یک ماه تا یک سال و یا انفصال موقت از یک ماه تا یک سال.

تبصره - چنانچه مرتکب از کارکنان دولت نباشد از عضویت در هیأت های اجرایی ، نظارت و شعب اخذ رأی برای همیشه محروم خواهد شد.

در ادامه نمایندگان با 141 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در جلسه با حذف مواد 80 تا 85 قانون انتخابات مجلس موافقت کردند.

همچنین نمایندگان در ماده 69 تأکید کردند در تبصره ماده 87 عبارت "به مجازات جرائم مقرر در ماده 66 و تبصره ماده 53 برای این هیأت‌ها" به عبارت "به مجازات مقرر جهت جرائم مزبور" اصلاح می شود. نمایندگان با 153 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در جلسه با این اصلاح موافقت کردند.

نمایندگان با اصلاحات عبارتی در مواد مربوط به قانون با 160 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 70 تأکید شد:

1- در تبصره (1) ماده (8) عبارت «مرکز حوزه انتخابیه» به «حوزه انتخابیه فرعی» اصلاح می‌شود.

۲- در ماده (۲6) عبارت «مرکز حوزه انتخابیه» به «حوزه انتخابیه اصلی و فرعی» اصلاح می‌شود.

۳ - در ماده (۳۱) و تبصره آن عبارات «مرکز حوزه انتخابیه» و «حوزه های فرعی» به ترتیب به «حوزه انتخابیه فرعی» و «حوزه‌های انتخابیه تابعه فرعی» اصلاح می‌شود.

4- در ماده (۳۶) عبارات «هیأت‌های اجرائی فرعی» و «مرکز حوزه انتخابیه» به ترتیب به «هیأت اجرائی حوزه‌های انتخابیه تابعه فرعی» و «حوزه انتخابیه فرعی» اصلاح می‌شود.

5- در ماده (۳7) عبارت «هیأت‌های اجرائی اصلی و فرعی» به «هیأت‌های اجرائی حوزه انتخابیه فرعی و حوزه‌های انتخابیه تابعه فرعی اصلاح می‌شود.

6- در ماده (۳۸) عبارات مرکز حوزه انتخابیه» و «هیأت‌های اجرائی فرعی به ترتیب به حوزه انتخابیه فرعی» و هیأت‌های اجرائی حوزه‌های انتخابیه تابعه فرعی» اصلاح می شود.

۷- در ماده (۳۹) عبارت «فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه» به «فرماندار با بخشدار حوزه انتخابیه فرعی» اصلاح می‌شود.

۸- در ماده (40) عبارت «هیأت اجرائی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه‌های فرعی» به «هیأت اجرائی حوزه انتخابیه فرعی و حوزه‌های انتخابیه تابعه فرعی اصلاح می‌شود.

۹- در ماده (4۱) عبارات «فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه» و «بخشدار حوزه‌های فرعی» به ترتیب به فرماندار یا بخشدار حوزه انتخابیه فرعی» و «بخشدار حوزه‌های انتخابیه تابعه فرعی» اصلاح می‌شود.

10-  در ماده (44) عبارات «هیأت اجرائی فرعی» و «مرکز حوزه انتخابیه» به ترتیب به «هیأت اجرای حوزه انتخابیه تابعه فرعی» و «حوزه انتخابیه فرعی» اصلاح می‌شود.

11- در ماده (46) عبارت «مرکز حوزه انتخابیه» به عبارت «حوزه انتخابیه فرعی» اصلاح می‌شود.

12-  در ماده (49) عبارات «فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه» و «هیأت اجرائی و هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه» به ترتیب به «فرمانداران و بخشداران حوزه های انتخابیه فرعی» و «هیأت اجرائی و هیأت نظارت حوزه انتخابیه فرعی» اصلاح می‌شود.

13- در تبصره (4) ماده (۵۲) عبارت «مرکز حوزه انتخابیه» به «حوزه انتخابیه فرعی» اصلاح می‌شود.

14- در ماده (۵۳) عبارت «هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه» به «هیأت نظارت حوزه انتخابیه فرعی» اصلاح می‌شود.

15-  در ماده (۸۹) عبارت «مرکز حوزه انتخابیه» به «حوزه انتخابیه فرعی» اصلاح می‌شود./

مجلس انتخابات تخلف نظارت