برگزیده ها
حسین زادگان الگوی تمام عیار برای همه مدیران در شرایط بحرانی است / رسانه‌های محلی مازندران در سیل اخیر نمره قابل قبولی دارند

اختصاصی مازندمجلس: درسیل مازندران با مدیریت میدانی استاندار، کلیه مدیران موظف به حضور میدانی از اولین ساعات حادثه شده‌اند که این شیوه مدیریت، بدون تردید تداعی گر حضور جهادگونه دوران دفاع مقدس است.

اختصاصی مازندمجلس: حادثه سیل اخیر در چند استان کشور و حواشی پیرامون آن ما را بر آن داشت تا برای تحلیل ابعاد گوناگون این حادثه گفت‌وگویی را با چند تن از فعالان سیاسی و اجتماعی ترتیب دهیم. متن گفت‌وگو با مجید قربانی مدرس دانشگاه و فعال سیاسی اجتماعی در ادامه می‌آید:


قربانی در آغاز گفت وگو با اشاره به شرایط زندگی سیل‌زدگان پس از چند روز اظهار داشت: درحال حاضر با حضور میدانی که در چند شهر و بخش از مازندران داشته‌ام، به جهت بالابودن میزان خسارات مالی به ویژه در حوزه زمین‌های کشاورزی و باغات استان، وضعیت روحی سیل زدگان را در شرایط متوسط می‌بینم و انتظارات از مسئولین جهت ارائه بسته‌های جبران خسارات، در بدنه جامعه به ویژه درمیان روستاییان عزیز به طور فزاینده‌ای پابرجاست.

 

وی ادامه داد: درسیل مازندران با مدیریت میدانی استاندار، کلیه مدیران موظف به حضور میدانی از اولین ساعات حادثه شده‌اند که این شیوه مدیریت، بدون تردید تداعی گر حضور جهادگونه دوران دفاع مقدس است.
فرماندهی میدانی احمدحسین زادگان یک الگوی تمام عیار برای همه مدیران در شرایط بحرانی است. البته باید اشاره کرد که دهیاران، بخشداران و فرمانداران هم حضور مناسبی در وضعیت موجود داشته‌اند. نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم حضور موثری در بین مردم داشته‌اند و به نظر من اگر این حضور موثر با یک برنامه مشخص جهت پیگیری مطالبات از مسئولین دولتی همراه باشد موثرتر خواهد بود.


این فعال اجتماعی در پاسخ به سوالی درخصوص مسئولیت اجتماعی احزاب بیان کرد: متاسفانه حضور موثری از احزاب مازندران به غیر از یک یا دومورد خاص ندیده‌ام. البته فعالان سیاسی بعضا مواضع مناسبی جهت همدردی با مردم داشته‌اند. من فکر می‌کنم در اساسنامه اکثر احزاب و تشکل‌های سیاسی، به حضور مستمر در کنار مردم در شرایط حساس جامعه اشاره شده است و همانقدر که اعلام موضع در ایام انتخابات مهم است به همان اندازه، همراهی و همدلی با مردم در شرایط بحرانی هم مهم است. احزاب سیاسی می‌توانند با ارائه راهکارهای مناسب درقبل؛ حین و پس از بحران، در کاهش خسارات مالی وجانی به مردم تاثیرگذار باشند. یادمان نرود که اعتبار و ضریب اثر احزاب سیاسی در سطح جامعه در چنین شرایطی قابل ارزیابی دقیق است.


قربانی با اشاره به عملکرد دولت گفت: مجموعه دولت و دستگاه‌های دولتی در سیل اخیر می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد. به نظر می‌آید که در برخی استانها حضور دولتمردان در کنار مردم با تاخیر همراه بوده است درحالی که مردم عزیز از اولین ساعات حدوث بحران، نیروهای مردمی و چهره‌های سرشناس و بسیجیان عزیز را در کنار خود دیده‌اند.


این استاد دانشگاه در پایان و با اشاره به نقش شبکه های اجتماعی عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی بویژه برخی رسانه‌های محلی مازندران در سیل اخیر نمره قابل قبولی دارند چرا که با ارایه تحلیل‌های منطقی و به هنگام، ضمن ارائه نکات مهم جهت ایمن‌سازی شرایط، فضای همدلی و یکپارچگی را در سطح استان ایجاد نموده‌اند. نقش رسانه‌ها درفضای مجازی جهت مدیریت بحران بسیار سازنده بوده است و برخی رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی‌های به موقع و دقیق بازوی مشورتی و نظارتی مهمی برای مسئولین دولتی بوده‌اند. البته صداوسیما و خبرگزاری‌های رسمی کشور هم به خوبی در این مساله ورود کردند و تاحدودی در مدیریت اوضاع، نقش آفرینی نموده‌اند.

سیل مدیریت بحران بحران مدیریت استاندار مازندران حسین زادگان