برگزیده ها
سلطان جنگل کیست؟ / قوه قضائیه نسبت به شایعات جنگل خواری خواص شفاف سازی کند

اختصاصی مازندمجلس: ضمن اینکه یکی از روزنامه نگار سابق ایران در توئیتی به پرونده فرزند ریس اسبق قوه قضاییه در دادگستری مازندران اشاره کرد و شایعاتی پیرامون برداشت بی رویه از جنگل از سوی فرزند یکی از ائمه جمعه شمال کشور منتشر شد.

اختصاصی مازندمجلس: معمولا هر سال شاهد انتشار مطالبی از برخی رسانه ها مبنی بر بهره برداری برخی شرکت های زیرمجموعه آستان قدس رضوی از جنگل‌های شمال کشور یا نقش و دخالت این آستان در اقدامات و پروژه‌های از این دست منتشر می شود. اخیرا و با وقوع سیل در استان های شمالی و ایجاد خسارت فراوان در گلستان و مازندران مجددا این موضوع مطرح شد و افکار عمومی خواستار شفاف سازی این دست حواشی هستند.

برای درک بهتر موضوع بهتر است مروری کوتاه بر تاریخچه ورود آستان قدس در حوزه جنگلداری داشته باشیم.

شرکت کشاورزی و عمران جنگل های قدس رضوی 33 سال پیش در سال 1365 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و طی شماره 4548 در اداره ثبت شرکت های مشهد به ثبت رسیده است و براساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده در سال 1372 مرکز اصلی به شمال ایران و مرکز مازندران منتقل شد و طی شماره 1746 در اداره ثبت شرکت های «ساری» به ثبت رسید.

مهمترین اهداف ایجاد شرکت جنگلداری آستان قدس: 1- احیاء، ایجاد، توسعه، حفاظت منابع طبیعی، بهره‌برداری از جنگل، جنگلداری، جنگلکاری کلیه نباتات.

2- ایجاد صنایع وابسته به فعالیتهای موضوع شرکت.

3- فعالیت های عمرانی اعم از جاده‌سازی، احداث ساختمان و سدسازی و... بوده است و ا پروژه‌هایی چون: «تولید و اجرای حفاظت طرحهای جنگلداری 9 منطقه در سطح حدود 69935 هکتار واقع در چمستان نور ، نوشهر ، چالوس و سواد کوه» و «حفظ و نگهداری اصولی و توسعه جنگلهای واگذار شده، احیاء جنگلهای مخروبه و تولید انواع نهال های مورد نیاز طرحهای جنگلداری واقع در نهالستان» را اجرا کند.

انتشار اینگونه مطالب در طول سال ها تولیت مرحوم واعظ طبسی ادامه داشت. پس از درگذشت وی سید ابراهیم رئیسی¬ با حکم رهبر ایران در اسفند ۱۳۹۴ به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

اردیبهشت سال 96 بود که برخی رسانه‌ها به شکل جدی تری مطالبی مبنی بر بهره‌برداری یکی از شرکت های زیرمجموعه آستان قدس رضوی از جنگل‌های شمال کشور درج و منتشر کردند.

استان قدس نیز در راستای آن و برای تنویر افکار عمومی با صدور بیانیه ای، توضیحاتی ارائه کرد.

در این بیانیه آمده است: «در سال ۱۳۹۲ و در زمان تولیت فقید آستان قدس رضوی (واعظ طبسی) حدود ۹۰ درصد سهام شرکت کشاورزی و عمران جنگل‌های قدس رضوی طی تشریفات قانونی به بخش خصوصی واگذار شد و پس از انتصاب تولیت جدید آستان قدس رضوی با دستور ایشان و با توجه به رویکرد و سیاست‌های جدید ناظر به عدم ضرورت در تداوم فعالیت‌های مربوط به بخش جنگل، مقرر شد کلیه سهام اسمی این شرکت از آستان قدس خارج و به بخش خصوص واگذار شود که هم اکنون مراحل اجرایی انتقال سهام به بخش خصوصی در حال اتمام است».

در بخش دیگری از این بیانیه خاطرنشان شده است: «از آنجایی که در حال حاضر آستان قدس رضوی هیچ‌گونه نقش و دخالتی در اقدامات و پروژه‌های این شرکت ندارد، مسؤولیت هرگونه اقدام بعدی متوجه آستان قدس رضوی نیست. لذا ضمن رد مشارکت آستان قدس رضوی در این‌گونه فعالیت‌ها، طبعاً مراجع قضایی با متخلفان تخریب سرمایه‌های عمومی و به ویژه جنگل‌ها و مراتع برخورد قانونی خواهند داشت».

هنوز چند ماهی از این ماجرا نگذشته بود که اخیرا با وقوع سیل شمال، یاشار سلطانی روزنامه نگار و مدیرمسئول وبگاه معماری نیوز در توئیتی نوشت:

«یکی از دلایل سیل‌های ویرانگر اخیر در شهرهای شمالی، نابودی روزانه ۱۲۳ هکتار از جنگل‌هاست. سال ۹۵ دولت لایحه تنفس جنگل را به مجلس برد و خواستار توقف برداشت از جنگل ها شد. نورمفیدی، طبرسی و قربانی امام جمعه‌های گلستان، مازندران و گیلان از مخالفان اصلی این طرح بودند و طرح تعویق شد!».

ضمن اینکه یکی از روزنامه نگار سابق ایران در توئیتی به پرونده فرزند ریس اسبق قوه قضاییه در دادگستری مازندران اشاره کرد و شایعاتی پیرامون برداشت بی رویه از جنگل از سوی فرزند یکی از ائمه جمعه شمال کشور منتشر شد.

با توجه به مطالب فوق، اکنون 2 نکته حائز اهمیت است: یکی اینکه نقش آستان قدس رضوی یا شرکت های زیرمجموعه آن در بهره برداری روزانه 123 هکتار از جنگل ها چیست؟

دوم اینکه واکنش سید ابراهیم رئیسی که همزمان مسئول تولیت آستان قدس و رئیس دستگاه قضاست به این موضوع چه خواهد بود؟

در نهایت اینکه با توجه به دستور اخیر ریس قوه قضاییه به رئیس سازمان بازرسی کشور مبنی بر برخورد قضایی با برخی از مسئولان و دست اندرکاران در خصوص سهل انگاری و بی توجهی در وقوع سیل اخیر انتظار می رود به صورت اساسی تر و ریشه ای تر به موضوع جنگل خواری پرداخته شود و قوه قضائیه نسبت به شایعات جنگل خواری خواص شفاف سازی کند.

در پی وقوع سیل اخیر سلطان جنگل کیست؟ / قوه قضائیه نسبت به شایعات جنگل خواری خواص شفاف سازی کند جنگل خواری آستان قدس رضوی سلطان جنگل اراهیم رئیسی یاشار سلطانی روزنامه نگار و مدیرمسئول وبگاه معماری نیوز سیل شمال کشور سیل مازندران و گلستان برداشت بی رویه از جنگل از سوی فرزند یکی از ائمه جمعه شمال کشور پرونده فرزند ریس اسبق قوه قضاییه در دادگستری مازندران