برگزیده ها
دولت "اعتدال" و تنها یک "مجال" برای حذف "انتقال محال"

اختصاصی مازندمجلس: بدون تردید رییس جمهور بهتر از همه می داند با این "انتقال محال" یک دریا، میلیونها نفر انسان، بی اندازه خاک طلایی، بی شمار درخت هیرکانی و در یک عبارت زیست‌بوم ناب خزر و اطراف آن قربانی این طرح تلخ خواهند شد.

اختصاصی مازندمجلس: رییس جمهور روز سه شنبه ششم فروردین ماه 98 در دیدار جمعی از وزرا، مدیران و مسئولان اجرایی کشور با تاکید بر اینکه باید در زمان مناسب و با مطالعات دقیق، علت اصلی بروز حادثه ی سیلهای اخیر بررسی و برای جلوگیری از تکرار آن، تصمیمات لازم اتخاذ شود، اظهارداشت:این حوادث تلخ و تاسف بار به ما گوشزد می کند که در طراحی های زیرساختی و برنامه‌ریزی‌ها باید دقت بیشتر و نگاه بلند مدت داشته باشیم.

دکتر روحانی با اشاره به اهمیت و ضرورت حفظ محیط زیست و نقش تخریب جنگل ها، مراتع و رعایت نکردن حریم رودخانه ها در بروز چنین حوادث تاسف باری، گفت: وقتی به طبیعت ظلم کنیم، رودخانه‌ای را خشک کنیم و یا کانالی را مسدود کرده و جنگلی را تخریب کنیم، اینگونه با مشکل مواجه خواهیم شد.

حسن روحانی در حالی این سخنان را در جمع دولت مردانش بیان داشت که همین چند ماه پیش در آذر 97 وقتی به زادگاه خود سفر کرده بود،خیلی صریح اظهار کرد:ما نیاز داریم که بخشی از آب موردنیاز کشور را از جنوب و بخشی را از دریای خزر تامین کنیم.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه به همه نکات مربوط به انتقال آب خزر به سمنان توجه خواهد شد گفت: مردم استانهای دیگر به زحمت نخواهند افتاد و محیط زیست نیز به خطر نمی افتد.
وی حتی تیر خلاص را نیز به سمت ساحل نشینان شمال شلیک کرد و افزود: از نظر دولت تمامی مشکلات مربوط به انتقال آب حل شده است.

وقتی تقویم را ورق زدیم دیدیم که هفت سال قبل، رییس دولت دهم که از قضای روزگار هم‌ولایتی رییس جمهور دوازدهم نیز هست، بامداد يکي از روزهاي سال 89، کلنگ پروژه انتقال آب خزر به سمنان را بر زمین زد و قرار شد آب شيرين‌شده خزر براي تأمين نيازهاي مردم زادگاه محمود احمدی‌نژاد به سمنان منتقل شود که به اعتقاد بیشتر فعالان و کارشناسان حوزه ی منابع طبیعی و اکولوژیک، این اقدام دولت،ضد ‌محیط‌ زیست‌ترین و فاجعه‌ آفرین ترین طرح کشور بود وهست که بنام دو رییس جمهور سمنانی در حافظه ی تاریخی مردم ایران ثبت و ضبط شده است.


روحانی بی توجه به مخالفت های شدید مردم، فعالان محیط زیست و بسیاری از مسئولان و نمایندگان مجلس، به حمایت قاطعانه اش از انتقال آب دریای خزر به کویر ادامه می دهد تا لابد به گمان خودش،مشکل زیست محیطی و منابع آبی سرزمین دیار اجدادیش حل شود.

اما واقعیت تلخ این است که آب دریای خزر را می خواهند از ارتفاع منهاي 27 متر به ارتفاع بيش از دو هزار متر انتقال دهند. این در حالی است که به نرخ سال 96 و قبل از گران‌شدن نرخ ارز، هزينه اجراي پروژه پنج‌هزار‌و صد ميليارد تومان برآورد شده بود.یعنی اگر از محل بودجه عمومي کشور اعتبارات پروژه تأمين شود، هر مترمکعب آب سه هزار تومان هزينه دارد. البته اگر از محل فاينانس و صندوق توسعه ملي باشد چهارهزار و 200 تومان و اگر تأمين مالي از بورس باشد با بهره 20‌درصدي، پنج‌هزارو 700 تومان هزينه تمام‌ شده هر مترمکعب آب شيرين‌شده خواهد بود. اما در شرایط کنونی با تغييرات نرخ دلار، حالا بايد نزديک به 20 هزار ميليارد تومان براي ايجاد ايستگاه‌هاي پمپاژ متعدد و انتقال آب در يک مسير 160 کيلومتري کوهستاني دولت روحانی هزينه کند.


بدون تردید رییس جمهور بهتر از همه می داند با این "انتقال محال" یک دریا،میلیونها نفرانسان، بی اندازه خاک طلایی، بی شماردرخت هیرکانی و در یک عبارت زیست‌بوم ناب خزر و اطراف آن قربانی این طرح تلخ خواهند شد.

دولت‌هاي مختلف در بعد از انقلاب هر یک حرف از تدوين سند آمايش سرزمين زدند و می زنند؛ اما بعد از چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز از اين سند رونمايي نشده است که بر اساس آن برنامه‌هاي توسعه و اسناد بالادستي براي استان‌هاي مختلف با تکيه بر پتانسيل‌هاي طبيعي آنها نوشته مي‌شود. پرسش شاخص از شخص رییس جمهور این است وقتی که سند آمايش سرزمين وجود ندارد، سند بالادستي برای استان خشک سمنان بر‌اساس کدام ملاکها،شاخص‌ها، معيارها و پتانسيل‎‌های مهربانانه، توسعه صنعت، کشاورزي و جمعيت را براي اين استان کویری شما در افق 1400 پيش‌بيني کرده است؟ لطفا آقای روحانی با مردم در سیلاب غوطه خورده ی مازندران و گلستان صادقانه سخن بگویید که می‌خواهید با این اندک آب شور دریاچه ی خزر چه‌ کار اعجاب آوری در کویر نمکین سمنان انجام دهید که مردم شمال ایران را این چنین مایوس از دولت و نا امید از خود کردید؟

و پایان سخن اینکه؛ آقای رییس جمهور؛ در چنین روزهایی به شما یادآورمی شویم در صورت اجرایی شدن طرح انتقال آب دریای خزر به استان شما! اگرهرفاجعه ی طبیعی و اقلیمی پیرامون این انتقال محال برای سرزمین سبز شمالی و مردمان این دیار به وقوع بپیوندد، به نام شخص حسن روحانی و دولت دوازدهم تمام خواهد شد که هم چنان اصرار به این حرفتان دارید .

مازندران گلستان سیل دریای خزر انتقال آب دریای خزر