برگزیده ها
بحران‌های طبیعی و چالش تجارت‌های نوپا

اختصاصی مازندمجلس: تجارت‌ها به شکل‌های بسیار متفاوتی به مدیریت بحران نیاز دارند. بیمه‌ها می‌توانند با وام‌های بسیار متعددی برای استارت‌آپ‌های آسیب‌دیده همراه باشند

اختصاصی مازندمجلس: در دنیای امروز تجارت‌ در برابر تغییر آب‌وهوا و فجایع طبیعی بسیار آسیب‌پذیر است. این وقایع هرگز تمامی ندارند و همواره احتمال وقوع آن‌ها وجود دارد.شدت و تناوب این فجایع به دلیل تغییرات آب و هوایی مداوم، بالا آمدن سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها، و گسترش زندگی شهری همواره رو به افزایش بوده است. این خطرات و تهدیدات محاسباتی را که برای مدیریت بحران، به‌منظور حفظ امید به موفقیت در شرایط بسیار متزلزل، انجام‌شده را تغییر داده و موجب بروز مشکلات جدی در کسب‌وکارهای مختلف می‌شود.
در این میان تجارت‌های کوچک و بخصوص تجارت‌های نوپا بسیار آسیب‌پذیر‌تر از دیگر تجارت‌ها هستند. این مسئله از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا این تجارت‌های کوچک نه‌تنها شریان حیاتی بسیاری از جوامع بلکه بخش مرکزی و هسته اصلی اقتصاد‌های ملی در سطح گسترده‌تری نیز هستند.

شرکت‌های نوپا به‌احتمال‌زیاد برای مواجهه با وقایع غیرمترقبه مانند زمین‌لرزه،سیل و طوفان آماده نیستند، زیرا آن‌ها با مشکلات و مسائل فراوانی درگیر هستند و این چالش‌ها مستقیم بر روی شرکت‌ها و کارخانه‌های کوچک و نوپا تأثیر می‌گذارد. برای مثال، معمولاً این شرکت‌ها تمایل دارند تا در سال‌های اولیه پس از وقوع بحران طبیعی به‌سرعت رشد کنند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند اما احتمال اینکه شرکت‌های نوپا بتوانند به رقبای باسابقه خود برسند بسیار کم است و حتی شک و تردید بسیاری در مورد حیات طولانی‌مدت آن‌ها نیز وجود داشته است.
مدیریت بحران کسب‌وکار ناشی از حوادث طبیعی و تغییرات اقلیمی، شیوه تقریباً نوینی است که به تشخیص خطرات موجود در مدیریت، به‌عنوان بخش مرکزی توانایی سازمانی برای انجام امور اصلی، می‌پردازد. درگذشته مدیریت بحران بر روی کاهش خطرات در شرکت‌ها، عملکردهای مدیریت‌شده برای تأمین خسارت توقف کار شرکت، و برنامه‌ریزی‌های فناوری اطلاعات برای مقابله با خطرات متمرکز می‌شدند. آن شیوه‌ها در حال حاضر به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند تا بتوانند بسیاری از اثرات ناشی از بحران‌ها را به‌راحتی حل کرده و بر آن‌ها فائق آ‌یند.
تجارت‌ها به شکل‌های بسیار متفاوتی به مدیریت بحران نیاز دارند. بیمه‌ها می‌توانند با وام‌های بسیار متعددی برای استارت‌آپ‌های آسیب‌دیده همراه باشند. کارخانه‌ای را در نظر بگیرید که تمامی بدهی‌هایش در اثر وقوع فاجعه پرداخت‌شده است. این کارخانه برای ورود به چرخه تولید آماده است اما شرایط این کارخانه با شرایط قبل از وقوع طوفان بسیار متفاوت است و توانایی قبل از وقوع طوفان را برای رقابت در بازار ندارد. شرکت‌های کوچک مدیریت بحران خود را به تأمین‌کنندگان مالی، شریکان، صاحبان شرکت می‌سپارند زیرا آن‌ها بهتر می‌توانند شرایط بحرانی را با هزینه بسیار کم مدیریت کنند.

تلاش برای جبران خسارت پس از وقوع حادثه بسیار هزینه‌بر خواهد بود. بجای آن، سیاست‌گذاران باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که مدیرت بحران قبل از وقوع حوادث غیرمترقبه انجام گیرد و تمهیدات لازم برای کمک‌رسانی و جبران خسارت اندیشیده شود. تجارت‌های کوچک همواره درخطر هستند و در وقایع بحرانی کارآفرینان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. حیات تجارت‌های کوچک مدیون ایده و نوآوری است که در کسب‌وکار خود دارند و آن‌ها را امیدوار به آینده نگه می‌دارد. همواره آماده شدن برای بدترین شرایط می‌تواند به تجارت‌های کوچک کمک کند تا در مواقع بحران، زمانی که دیگران شکست‌خورده‌اند، پابرجا بمانند.

مازندران بحران سیل استارتاپ تجارت