برگزیده ها
نداشتن برنامه برای مهار بحران های طبیعی، چنین فجایعی به دنبال دارد

مازندمجلس: اتفاقاتی که درشهر آق‌قلا در شمال کشور و شیراز در جنوب کشور رخ داد، نشان داد که دولت برنامه‌ای برای جلوگیری از حوادث طبیعی مانند سیل ندارد.

مازندمجلس: رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه گفت: آسیب‌های فراوانی که در سیل اخیر ایجاد شد، نشان از نبود برنامه مدون و حساب‌شده برای مدیریت بحران در کشور دارد.
امیر محمودزاده در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی خبرگزاری فصل ۶ گفت: آسیب‌های فراوانی که در سیل اخیر ایجاد شد، نشان از نبود برنامه مدون و حساب‌شده برای مدیریت بحران در کشور دارد.
رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که درشهر آق‌قلا در شمال کشور و شیراز در جنوب کشور رخ داد، نشان داد که دولت برنامه‌ای برای جلوگیری از حوادث طبیعی مانند سیل ندارد.


وی با تأکید بر اینکه در شیراز بارندگی کوتاه فاجعه‌ای بزرگ را رقم زد ادامه داد: نگاهی به سیر حوادث در شیراز نشان می‌دهد که هیچ مدیریتی در پشت کارهایی که انجام می‌گیرد وجود ندارد. در سیل شیراز بیشترین آسیب به توریست‌هایی وارد شد که برای بازدید از این شهر به شیراز سفرکرده بودند و مکان گزینی هتل شیراز حکایت از این دارد که بسیاری از ساخت‌وسازها با بی‌تدبیری ساخته‌شده است.

محمود زاده تصریح کرد: نتیجه این عدم برنامه‌ریزی سبب می‌شود که ارگان‌ها نتوانند در شرایط بحرانی باهم هماهنگ شوند و عدم مدیریت در این حوادث توسط دولت سبب شد که مقام معظم رهبری دستور داد تا ارتش و سپاه و نیروهای نظامی برای مهار این فاجعه وارد میدان شوند.


رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه با اشاره به اینکه مشخصاً دانشگاه‌ها و پژوهشگاهها برنامه‌ای برای مهار حوادث را در اختیار دولت قرار نداده‌اند، ادامه داد: این ماجرا نشان داد پژوهشگاه‌های تخصصی برنامه‌ای در شرایط بحرانی ندارند و به همین دلیل بحث بازیابی پژوهشگاه‌های تخصصی کشور در این میان مهم جلوه می‌کند.


وی با تأکید بر اینکه کمیسیون اصل ۹۰ نامه احیای این پژوهشگاه را داده است ادامه داد: با توجه به تخصصی بودن پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی شاخص پژوه که در زمینه مدیریت بحران فعالیت داشت می توان از نتایج تحقیقات این مرکز به عنوان بازویی برای مدیریت بحران به خصوص سیل و زلزله استفاده کرد اما بااین‌وجود وزارت علوم تمکین نمی‌کند و بازگشایی این پژوهشگاه به تعویق افتاده است.


محمود زاده با اظهار امیدواری از اینکه دولت مسائل سیاسی را از مباحث علمی جدا کند عنوان کرد: باید کار علمی صورت گیرد تا بتوانیم از این فجایع جلوگیری کنیم.وی درپایان یاداورشددردومین همایش مدیریت بحران که درسال ۹۲درشهرگرگان توسط این پژوهشگاه برگزارشد اساتیداین پژوهشگاه درباره بروز سیل های مخرب دراین استان شمالی هشدارهای جدی به مسولان امرداده بودند.

 گفتگو از: ابراهیم حاتمی نژاد

مازندران گلستان مجلس دولت مدیریت بحران