برگزیده ها
خسارت 30 میلیارد ریالی سیل به زادگاه نیما یوشیج

مازندمجلس: مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت که سیلاب های اخیر حدود 90 میلیارد ریال به میراث تاریخی و فرهنگی مازندران خسارت زد.

مازندمجلس: سیف الله فرزانه روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : بارندگی های شدید و سیلاب های اخیر در مجموع به 48 بنا، محوطه و بافت تاریخی در مازندران خسارت وارد کرد که مهم ترین آن به خانه های روستای تاریخی یوش در بخش بلده شهرستان نور بوده است.
روستای یوش دارای 6 اثر ثبتی و چهار اثر واجد ارزش تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اعلام این که سیل به بافت تاریخی روستای یوش آسیب رساند ، گفت : بلافاصله بعد از وقوع سیل و سیلاب، کارشناسان میراث فرهنگی در محل حضور یافتند و برنامه های مرمتی آن تهیه شده است.

وی افزود : خوشبختانه به خانه نیما خسارت جدی وارد نشد و پاکسازی و آوار برداری بناها و کوچه های بافت تاریخی یوش آغاز شده است.
به گفته او بر اثر بارش های شدید باران هفته پیش که منجر به سیلاب در برخی شهرها و مناطق آثار ثبتی و میراث فرهنگی شد، به دهها اثر با ارزش تاریخی مناطق شرقی و مرکزی استان خسارت جدی وارد آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی ادامه داد: سیلاب و باران شدید به پل تاریخی شاپور شیرگاه، پل تاریخی فرح آباد، سایت موزه گوهر تپه، برخی سقانفارها، ساختمان گمرک بابلسر و حمام های تاریخی شهر گلوگاه آسیب جدی وارد کرد.

او ادامه داد : همچنین باران به بخش هایی از زیرساخت های گردشگری منطقه توسکا چشمه گلوگاه ومنطقه نمونه گردشگری جوارم سوادکوه هم خسارت زد.
فرزانه با بیان اینکه باقی آثار تاریخی استان تاکنون آسیب جدی ندیده اند ، گفت : نیروهای میراث فرهنگی در تمامی نقاط استان به صورت مستمر از آثار میراثی بازدید و آنها را تحت نظر دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت : بیشترین آسیب ها در شهرستان بابلسر، بابل، نور، ساری، بهشهر، نکا، سوادکوه و گلوگاه اتفاق افتاده است
استان مازندران دارای 2 هزار و 800 اثر شناسایی شده تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد حدود 600 بنای تاریخی و فرهنگی و ثبت ملی است. 

مازندران سیل خانه نیما یوشیج آثار باستانی گردشگری