برگزیده ها
پُر شدن سدها واقعیت ندارد

مازندمجلس: علی ادیانی عضو کمیسیون انرژی گفت: خط نفوذ و ندانم‌کاری برخی ها جلوی نهضت سدسازی را گرفت.

مازندمجلس: ادیانی با اشاره به دلایل وقوع سیل و نقش عدم لایه‌روبی رودخانه‌ها و سدها در آن، گفت: در پی حادثه سیل حدود 25 استان کشور دچار خسارت شدند که یکی از دلایل آن عدم احداث و توسعه سد در یک تا دو دهه اخیر است و به نظر می‌رسد خط نفوذ و ندانم‌کاری برخی ها جلوی نهضت سدسازی را گرفت.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نقش مدیرانِ دولت‌های متعدد قبل و پس از انقلاب با مدیریت ناصحیح بر آبخیزداری و مهندسی رودخانه‌ها و سدها به‌ویژه در دو الی سه دهه اخیر در وقوع سیل به وضوح دیده می‌شود.

ابنیه‌های ایجاد شده در حاشیه رودخانه‌ها و احداث پل‌های ناتوان یکی‌ از دلایل وقوع سیل

وی بیان اینکه ابنیه‌های ایجاد شده در حاشیه رودخانه‌ها و احداث پل‌های ناتوان و باریک یکی‌دیگر از دلایل وقوع ناخوشایند سیل به شمار می‌آیند، افزود: تخریب جنگل‌ها، مراتع، گونه‌های درختی همچون راش، از بین بردن پوشش‌های گیاهی، چرای بی‌رویه دام، کاشت گیاه غیرمتبط با محیط همچون درخت کاج و... نیز موجب بروز سیل در پی فقط چند روز بارندگی پس از سال‌ها خشکسالی شد.

ادیانی ادامه داد:نزدیک به 80درصد سدهای کره‌زمین در کشورهای اروپایی و چین احداث شده‌اند و پس از آنکه غربی‌ها سدهای خود را ساختند جنگ روانی با انگیزه سیاسی مبنی بر اینکه سدسازی موجب تخریب محیط زیست می‌شود به راه انداختند و این شطینت کشورهای غربی سبب شد تا بسیاری از کشورهای شرقی به سمت سدسازی نروند.

دستگاه‌های نظارتی و مجلس به موضوع علت عدم اقدام دولت در ایجاد سدها ورود کنند

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دستگاه‌های نظارتی و مجلس باید به موضوع علت عدم اقدام دولت در ایجاد سدها ورود کنند، اضافه کرد: مصوبه هیات وزیران نیز برای احداث چندین سد و تکمیل چند سد دیگر هیچگاه اجرای نشده است، در حالی که اگر این سدها ایجاد می‌شدند شاهد این سیل‌ و تلفات آن نبودیم.

پر شدن سدها واقعی نیست/بخشی از عمق سدها را گل و لای تشکیل داده است

ادیانی با بیان اینکه مدیران ارشد کشور به ضرورت سدسازی رسیده‌اند، اظهار کرد: به دلیل عدم لایه‌روبی سدها و رودخانه‌ها،موضوع پر شدن آن‌ها واقعی نیست چراکه بخشی از عمق سدها را گل و لای تشکیل داده است.

رونق کشاورزی در سال 98 با این حجم بارندگی

ادیانی بیان کرد: ادامه بارندگی و ورود به تــــرسالی قابل پیش‌بینی نیست اما درصورت تدبیر مسئولان با این حجم بارندگی، رونق کشاورزی در سال 98 اتفاق خواهد افتاد.  

تامین اعتبار و بازسازی زیرساخت‌های کشاورزی به فوریت انجام گیرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه تامین اعتبار و بازسازی زیرساخت‌های کشاورزی باید به فوریت انجام گیرد، گفت: همچنین قدردانی از تمام ارگان‌های کمک‌کننده همچون سپاه، ارتش و هلال‌احمر به سیل‌زدگان ضروری است

سدسازی مجلس کمیسیون انرژی علی ادیانی سیل