برگزیده ها
 مکانیزم پرداخت خسارت به سیل زدگان اعلام شد

مازندمجلس: سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس می گوید باید همه کسانی که در سیل اخیر خسارت دیده اند، جزییات خسارت را اعلام کنند تا دولت منبع لازم برای جبران را از طریق روند قانونی تامین کند.

مازندمجلس: محمدمهدی مفتح عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به بودجه مورد نیاز برای جبران خسارات مناطق سیل زده گفت: درباره سیل یا حوادث غیر مترقبه دیگری که در کشور اتفاق می افتد و با توجه به اینکه بیش از 50 مورد از حوادث غیر مترقبه مانند سیل، زلزله، خشکسالی و غیره در کشور ما رخ می دهد، در قانون تنظیم بخشی ازقوانین مالی دولت اعتباری برای جبران خسارت حوادث غیر مترقبه پیش بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: البته برخی از این موارد مثل بارندگی با پیشرفت علم قابل پیش بینی شده است هر چند که این پیش بینی ها در بازه زمانی کوتاه چند روز تا یک هفته ممکن می شود، بنابراین در زمانی که بودجه را تنظیم می کنیم یا دولت بودجه را تدوین می کند که آبان ماه هر سال برای سال آینده است، حوادث خیلی قابل پیش بینی نیست.

5 درصد کل بودجه مصوب به حوادث غیر مترقبه داده می شود

نماینده مردم تویسرکان در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: از این رو یک سری قوانین برای حوادث غیر مترقبه داشتیم که حدود 1 درصد از بودجه مصوب در صورت وقوع حوادث در اختیار دولت قرار می گرفت، به تدریج این قانون تکمیل شد در حال حاضر در ماده 10 و 12 قانون تنظیم بخشی ازقوانین مالی دولت گفته شده است در مجموع 5 درصد از بودجه ای که توزیع شده بین فعالیت ها و دستگاه های مختلف اگر حادثه غیر مترقبه ای اتفاق بیافتد با تصویب دولت می توان از آن برداشت کرد.

وی اظهار داشت: بودجه سنواتی با اولویت ها و ضوابطی که وجود دارد تنظیم می شود و فرض بر این می شود که قرار نیست هیچ اتفاقی بیفتد، اگر حادثه غیر قابل پیش بینی در سال بودجه اتفاق افتاد دولت این اختیار را دارد که از هر ردیفی حداکثر تا 5 درصد برداشت و صرف جبران خسارت حادثه کند.

مفتح در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه در وضع فعلی دولت تا 5 درصد اعتبارات بودجه سال 98 را برای مدیریت و جبران خسارات سیل اخیر کشور در اختیار دارد، گفت: اگر این بودجه برای جبران مشکلات و خسارات پیش آمده کافی نباشد دولت و مجلس می توانند لایحه یا طرح اصلاحیه بودجه بیاورند تا منابع لازم در اختیار دولت قرار گیرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مردم نباید نگران باشند چرا که دولت و مجلس به طور جدی مسائل سیل را پیگیری می کنند و حامی مردم آسیب دیده هستند ما نمایندگان مردم در مجلس به طور کامل از امداد رسانی وکمک رسانی به سیل زدگان حمایت می کنیم.

وی با تاکید براینکه دولت نباید مردم را تنها بگذارد، هر گونه کمک بهداشتی، درمانی و اسکان و تامین خسارت را فراهم کند،اظهار داشت: خسارات وسیع و متنوع بوده است از جانباختن هموطنان تا تخریب ابنیه، منازل مسکونی، جاده ها، زمین های کشاورزی، قنوات و غیره را شاهد بوده ایم، همه باید جبران شود، مکانیزم این جبران در قانون مشخص است.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: در کمیسیون آمادگی کامل را داریم تا هم مستقیم طرح بدهیم  یا دولت لایحه بیاورد بررسی کنیم اما اگر دولت لایحه بیاورد مناسب تر است، زیرا تمام اطلاعات ریز و مجمع خسارت در دولت جمع آوری می شود.

مفتح به فرآیند پرداخت خسارت اشاره کرد و توضیح داد: کسانی که در سیل خسارت دیده اند باید این خسارت را به دستگاه های ذی ربط اعلام کنند تا دستگاه ها اطلاعات را جمع آوری، به سازمان مدیریت بحران و سپس وزارت کشور داده شود بعد از بررسی های کارشناسی تمام اطلاعات به سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد شد تا برای تصویب به دولت داده شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس بیان داشت: در این شرایط مردم باید هر گونه خسارتی که به آنها وارد شده است اعلام کنند تا دولت مسیر قانونی را طی و بودجه لازم برای جبران خسارت را تامین کند.

سیل خسارت بحران لرستان گلستان مازندران خوزستان مجلس دولت