برگزیده ها
ما از سپاه پاسداران حمایت می‌کنیم/ انتقادات ما به سپاه داخلی است

مازندمجلس: آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحادملت گفت: به سبب بیانیه کاخ سفید ما در داخل کشور شاهدیم که اتحاد قابل توجهی بین نیروهای داخلی ایران شکل گرفته است.

مازندمجلس: آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحاد ملت و نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانیه اخیر کاخ سفید و تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جانب دولت دونالد ترامپ به اعتمادآنلاین گفت: رفتارهای دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری مستقر ایالات متحده آمریکا یکی از سیاه‌ترین دوره‌های روسای جمهوری‌آمریکا را- به اعتقاد من- رقم زده و روز به روز که می‌گذرد، اشتباهاتی که ترامپ مرتکب می‌شود، طبعا تبعاتش دامن‌گیر ملت و سرنوشت دولت و کشور آمریکا می‌شود.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: من فکر می‌کنم که خروج ترامپ از برجام که نقض یک توافق‌نامه بین‌المللی بود، بزرگ‌ترین اشتباه محاسباتی را رقم زده و دولت آمریکا را در ورطه بسیار خطرناکی قرار داد. چرا که در مواجهه با قراردادهای بین‌المللی، نقض تعهدات اثر مهمی در جامعه جهانی دارد. البته موارد دیگری وجود دارد که شامل عهدشکنی‌ها و نقض معاهدات بین‌المللی از جانب دولت آمریکا هستیم.

 

او با بیان اینکه اقدام اخیر ترامپ که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک گروه تروریست معرفی کرده، از یک اشتباه محاسباتی جدی نشات می‌گیرد که توسط او تیم مشاوره‌ای همراه او صورت گرفت، تصریح کرد: من تصور می‌کنم که اگر نهادهای مستقر در آمریکا نتوانند این موضوع را جمع کنند، کار را برای هم دولت وقت و هم دولت بعدی سخت می‌کنند. این یک اشتباه مهم محاسباتی است که امکان دارد موجب وخیم‌تر شدن، اوضاع خاورمیانه شود، به ویژه آنکه سربازان آمریکا در این منطقه حضور دارند. بنابراین دولت آمریکا اگر حداقل به فکر تامین منافع خودش نیست، برای منافع مردم خودش نباید دست به چنین کاری می‌زد.

 

به گفته منصوری، آمریکا از خطوط قرمزی عبور کرده که در نهایت بیشترین لطمه و آسیب را به دولت آمریکا و به طور مشخص دولت مستقر در آمریکا می‌زند. البته در چنین شرایطی مواضع جمهوری اسلامی کاملا مشخص است. موضع ایران موید مخالفت با گسترش افراطی‌گری و تروریسم است. با توجه به حضور ایران در جوامع بین‌المللی و سیاستی که در عرصه بین‌المللی دارد و طبق حقوق بین‌المللی که تعریف شده، طبعا اقداماتی که ترامپ نسبت به ایران مرتکب شده است، باید محکوم شود.

 

آذر منصوری با تاکید بر اینکه در شرایطی که به سبب بیانیه کاخ سفید رخ داده، ما در داخل کشور شاهد آن هستیم که یک اتحاد قابل توجهی بین نیروهای داخلی ایران شکل گرفته است، تصریح کرد: این اتحاد در مواجهه با اقدام ترامپ در حال شکل‌گیری است و سپاه پاسداران به عنوان یک نهاد نظامی در قانون اساسی جمهوری اسلامی  ایران تعریف شده است. البته ما نقدهایی را به این نهاد نظامی داریم که با تکیه بر همین جایگاهی است که در قانون اساسی برای سپاه پاسداران تعریف شده است.

 

قائم مقام حزب اتحاد ملت، افزود: اما این نقدها داخلی است و قاعدتا در مقابل دشمنی که خود و متحدانش از تمام ظرفیت‌ها برای دشمنی با ایران و اعمال فشار و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران استفاده می‌کنند، مشخصا از سپاه پاسداران حمایت می‌کنیم، چراکه مشخصا برای همگان روشن است دولت مستقر آمریکا از این اقدام جدیدش برای متحد اصلی خودش یعنی اسرائیل و نتانیاهو به دنبال تامین چه منافع و اهدافی است.

 

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی احتمالا تبعات اقتصادی را برای ایران نداشته باشد و طبعا برای سپاه نیز چنین تبعاتی وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: این بدان دلیل است که سپاه قبل از این هم مورد تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است و شرکت‌هایی که زیرمجموعه این نهاد بودند، نمی‌توانستند معامله‌ای با شرکت‌های خارجی داشته باشند.

 

او افزود: در مجموع باید گفت احتمالا آنچه که پیش روی دولت آمریکا قرار دارد، این اتفاق خواهد بود که بعد از این اقدام صورت گرفته، بازگشت به برجام برای دولت‌های بعدی آمریکا نیز ساده نخواهد بود و به‌طور مشخص ترامپ تلاش می‌کند تا ایران را تحریک کند اقدام متقابل کرده و از برجام خارج شود که این ضرورت هوشیاری دولت و نهادهای موثر حاکمیتی را می‌طلبد تا به هرترتیب به رویه سابق خود در مواجهه با حقوق بین‌المللی ایران در عرصه جهانی ادامه بدهند.

 

منصوری با بیان اینکه به نظر می‌رسد که جنگ‌طلبان آمریکا دنبال تحریک سپاه برای ایجاد درگیری نظامی در منطقه هستند، گفت: طبعا ادامه درگیری نظامی با توجه به اهدافی که دولت آمریکا دنبال می‌کند، خروج ایران از برجام و انزوای بیشتر ایران و داشتن بهانه‌های محکم‌ترعلیه ایران چه از جانب آمریکا و چه از جانب همپیمانان خودش موضوعاتی است که آمریکا دنبال می‌کند. لذا به نظر من در شرایطی که قرار داریم باید از همه ظرفیت‌های موجود برای دفاع از قوای نظامی و همچنین رفع اختلافات داخلی و نیز اجرای دقیق برجام و حفظ انسجام ملی برای حل مشکلات مردم استفاده شود. باید صدای مردم به عنوان عاملان اصلی مقاومت در برابر فشارهای خارجی بیشتر شنیده شود تا آنان به حاکمیت اعتماد بیشتری داشته باشند و در مجموعه حاکمیت باید در جهت تقویت اعتماد بین حاکمیت و مردم روز به روز تلاش بیشتری صورت بگیرد.

 

او با تاکید بر اینکه دولت آمریکا شکاف‌های داخلی را هدف خود قرار داده است، تصریح کرد: دولت آمریکا بارها اعلام کرده است که مجموعه اقدامات خودشان را با همین هدف اجرایی کردند تا شکاف بین حاکمیت و مردم بیشتر کنند. البته به نظر من این تغییر رویکرد و رویه از جانب حاکمیت ایران خیلی در مقاومت یکپارچه ایران در برابر تهدیدات موثر باشد. ضمن آنکه پیام ما به جامعه جهانی برای گفت‌وگوهای بیشتر صلح و پایبندی به توافق‌نامه‌‌ها و معاهداتی که به عنوان میثاق مشترک جامعه جهانی در برابر جنگ و خشونت و تروریسم مورد توجه قرار بگیرد.

 

منصوری در پایان تاکید کرد: ما نیروهای اصلاح‌طلب باید نسبت به هرعاملی که فرآیند دموکراتیزسیون در کشور را تضعیف یا مخدوش کند، واکنش نشان بدهیم و از نظر بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب اقدام اخیر دولت آمریکا در این مسیر اثرات و پیامدهای منفی خودش را به جای خواهد گذاشت که باید به طور مفصل به این موضوع نیز پرداخته شود.

آمریکا سپاه آذرمنصوری اتحاد ملت تحریم