برگزیده ها
یک جامعه شناس: حذف «نود» منجر به گسترش بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود/ بخش‌هایی از حاکمیت از سرمایه اجتماعی بدش می‌آید

مازندمجلس: متاسفانه با درکی که عده‌ای از سرمایه اجتماعی دارند، شکل‌گیری آن را عامل تضعیف می‌دانند و به همین دلیل راه را به روی سرمایه‌های اجتماعی می‌بندند.

مازندمجلس: سعید معیدفر در گفت و گو با خبرنگار جماران ، گفت: اساساً بحث سرمایه‌های اجتماعی محدود به حذف یک مجری محبوب تلویزیونی نمی‌شود، بلکه فراتر از آن است. سرمایه اجتماعی امری جمعی بوده و فردی نیست و معطوف به یک شخص نمی‌شود. فرآیندی که در آن حوزه تعاملات، مشارکت و ارتباطات گسترش پیدا می‌کند و موجب رشد و هم افزایی و توسعه می شود، سرمایه اجتماعی نامیده می شود.

این جامعه شناس در ادامه گفت: در اطراف برنامه 90 تعاملاتی شکل می‌گرفت که افراد می‌توانستند با یکدیگر گفت و گو کرده یا نقد کنند. با توجه به اینکه در حوزه های دیگر جامعه ما روزنه‌ها بسته هستند و فرصتی برای گردش سرمایه اجتماعی وجود ندارد، تنها جایی که افراد می‌توانند برای هم افزایی فکری  و ذهنی خود را درگیر کنند حوزه‌هایی نظیر ورزش و هنر هستند که اگر در آنها نیز انباشت سرمایه‌ای جزیی ایجاد شود با مواجهه ای که صداوسیما در طی زمان و به ویژه با برنامه 90 در هفته های اخیر داشته، نشان دهنده این است که بخش‌هایی از حاکمیت از سرمایه اجتماعی بدش می‌آید.

نحوه مواجه بخشی از قدرت با سرمایه‌ اجتماعی، موجب انهدام جامعه می‌شود

وی افزود: به نظر می‌رسد بخش‌هایی از قدرت در ایران تمایلی به شکل‌گیری سرمایه اجتماعی در هیچ عرصه‌ای ندارد، بلکه صرفاً در صدد تقویت حوزه‌های زیرمجموعه خود هستند. از آنجا که ترسی نسبت به سرمایه‌های اجتماعی در ساختار قدرت ما وجود دارد، ضرورت حفظ آن از میان می‌رود. آنها متاسفانه با درکی که عده‌ای از سرمایه اجتماعی دارند، شکل‌گیری آن را عامل تضعیف می‌دانند و به همین دلیل راه را به روی سرمایه‌های اجتماعی می‌بندند و با اینکه ممکن است برای مدتی عرصه‌های کوچکی چون ورزش و هنر را باز بگذارند، اما به محض اینکه ببینند در چنین عرصه‌هایی نیز سرمایه های اجتماعی کوچکی شکل می‌گیرند، راه را می‌بندند.

معیدفر با بیان اینکه تبعات رویکرد علیه سرمایه اجتماعی در جامعه قابل لمس است، گفت: متاسفانه این نحوه مواجه بخش‌هایی از قدرت با سرمایه‌های اجتماعی و انهدام آنها اگرچه ممکن است موجب بقای قدرت این بخش در کوتاه‌مدت شود ولی در دراز‌مدت چیزی از جامعه باقی نگذاشته و موجب انهدام آن می‌شود. این رویکرد در عرصه‌های مختلف باعث هرج و مرج شده و می‌تواند برای ساختار قدرت مشکل ایجاد کند.

حذف برنامه ای شبیه نود منجر به گسترش بی‌اعتمادی در جامعه می شود

وی اظهار داشت: حذف سرمایه‌های اجتماعی در جامعه باعث از بین رفتن امید و اعتماد می‌شود و جامعه‌ای مسخ شده و بی‌خاصیت می‌سازد که گرایش به اعتیاد در آن شدت پیدا می‌کند. زمانی که عده‌ای برای رسیدن به مقاصد خود، جلو انرژی‌های مثبت درون جامعه را می‌گیرند، انرژی‌های منفی در آن به گردش درخواهد آمد. طبیعی است که در چنین حالتی،  جامعه بی‌تحرک و بی عرضه خواهد شد

این جامعه شناس در پایان گفت: حذف برنامه‌هایی نظیر نود که از مخاطبان بالایی برخوردار است می‌تواند منجر به گسترش بی‌اعتمادی در جامعه شود. مردم وقتی می‌بینند که چه بلایی بر سر آرای آنها می‌آید و هرجا که می‌خواهند اظهارنظری کنند، مانعی جدی بر سر راهشان ایجاد می‌شود. بنابراین کم کم بی‌اعتمادی نسبت به نظرسنجی‌های صداوسیما و بسیاری موارد دیگر به وجود می آید. هم صداوسیما و هردستگاهی که با خیانت موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شوند، آسیب می‌بینند و هم جامعه را دچار آسیب می‌کنند.

صداوسیما به جای حذف برنامه 90، به دنبال کشف چرایی محبوبیت‌اش باشد

بنابر مطالعه‌ای که نشریه «نیوزویک» در سال 2009 انجام داده، عادل فردوسی‌پور یکی از محبوب‌ترین چهره های اجتماعی ایران است و هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند با اینکه برنامه نود در ساعات پایانی دوشنبه شب‌ها پخش می‌شد و گاهی تا نیمه‌های شب ادامه پیدا می‌کرد، اما میلیون‌ها نفر بیننده را پای تلویزیون قرار می‌داد. موضوعی که برای هیچکدام از برنامه های تلویزیون با هر میزان جذابیت اتفاق نمی‌افتد.

 

فردوسی پور صداوسیما سرمایه اجتماعی برنامه نود