برگزیده ها
رییس سازمان هواشناسی: کشور هنوز تحت تاثیر خشکسالی است

مازندمجلس: رییس سازمان هواشناسی با تشریح عملکرد این سازمان در سیل اخیر کشور این حوادث را ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی دانست.

مازندمجلس: سحر تاج بخش در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه‌) مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد این سازمان در سیل اخیر، اظهار کرد: طی سال زراعی 97 ــ 98 مجموع کل بارش کشور 204 میلی متر بود که در مقایسه با بلند مدت 22 درصد افزایش یافته است. همچنین میزان بارش در زمستان 119 میلی متر بود که نسبت به بلند مدت 13 درصد افزایش داشته است.

 

وی اضافه کرد: از نظر خشکسالی تقریبا برای بازه یک ساله 65 درصد از کشور تحت تاثیر خشکسالی هستند و در بازه 10 ساله 94 درصد از کشور تحت تاثیر خشکسالی قرار دارند. بنابراین به نظر می‌رسد کشور هنوز تحت تاثیر خشکسالی است و دوره ترسالی نشده است و سیلاب های اخیر هم ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی بوده است.

 

تاج بخش با اشاره به پیش‌بینی‌های این سازمان در مورد بارندگی در جلسه شورای عالی آب که بهمن ماه سال 97 برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های وضع هوا در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تهیه می‌شود و اساس آن عدم قطعیت است. ما 72 ساعت قبل از وقوع هر رخداد اطلاعیه صادر می‌کنیم و 48 ساعت قبل پیش‌بینی خود را اعلام می‌کنیم که در سیلاب اخیر هم به همین منوال اعلام شد.

 

رییس سازمان هواشناسی با بیان این که  این سازمان توان پیش‌بینی در بازه 15 روزه را دارد، در این باره خاطرنشان کرد: آن چه که اهمیت دارد این است که هر چه از زمان یک رخداد دورتر می شویم صحت آن هم کمتر می‌شود و نزدیک رخداد اطلاعات بهتری داریم. در مورد بارش ها ما از 15 روز قبل اعلام نمی‌کنیم، زیرا صحت آن قابل اعتماد نیست. به خصوص در بهار که تغییرات زیادی اتفاق می افتد.

 

وی در پایان صحبت‌های خود، گفت‌ که سازمان هواشناسی 150 اطلاعیه، 90 اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی و 1950 گزارش رادیویی و تلویزیونی در شرایط مخاطره آمیز داشته است.

سیل خشکسالی مجلس هواشناسی