برگزیده ها
عوامل همبستگی ملی را پاس بداریم

مازندمجلس: سال 98 در حالی آغاز شد که برآوردها و پیش‌بینی‌های صاحبنظران، حاکی از در پیش بودن سالی با مشکلات عدیده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خارجی و داخلی برای کشور بود.

مازندمجلس: اگرچه فرصت‌ها و جهت گیری‌هایی نیز برای سال جدید مطرح شد که اصلی‌ترین آن در بیانات نوروزی رهبر انقلاب در مشهد مقدس آمد.

وقوع جریان «سیل» در گلستان، مازندران و سپس لرستان و خوزستان خسارات جانی و هزاران میلیاردی که بر زیرساخت‌ها و ابنیه شهرها وارد آورد مزید بر مشکلات پیشین و پیش‌بینی شده برای سال 98 شد و روند چاره اندیشی، تصمیم‌گیری و اقدام برای ماه های آینده کشور را تحت تأثیرخود قرار داد.

پدیده سیل و دربرگیری بخش بزرگی از استان های کشور و وارد آمدن خسارات سنگین به هموطنان از جمله رویدادهایی بود که می‌توانست با کاهش اعتماد عمومی به سیستم‌های تصمیم‌گیری به نارضایتی‌ها دامن بزند و به بحرانی اجتماعی بدل شود.

این خطر در حالی نگران‌کننده‌تر بود که تبلیغات چی‌ها و رسانه‌های معاند با پوشش ندادن اقدامات امدادی در پی وارونه‌سازی و القای رهاشدگی سیل زدگان بودند و در پی بزرگ کردن برخی اعتراضات و گلایه‌ها برآمدند. نمونه آن راه‌اندازی هشتگ‌هایی با موضع ناکارآمدی سیستم مدیریتی برای ناامیدسازی مردم بود.  چنین کانون خطیری اما با حضور خودجوش، مسئولانه و نوعدوستانه مردم و گروه های اجتماعی به میدان باشکوه و دیدنی از خدمت بی‌منت به هموطنان سیل زده از آق قلا و گمیشان گرفته تا پلدختر، معمولان و خوزستان بدل شد و از تهدید به فرصتی برای همبستگی و اتحاد اجتماعی تغییر شکل یافت.

برجستگی این حضور و مشارکت مردم با تجربه آموزی از حوادث گذشته به پختگی و کارایی بیشتری رسیده و هم وزن دستگاه‌های کمک رسان در امدادرسانی‌ها بوده است.

این همبستگی در بین مجموعه دستگاه‌ها و مسئولان و نیروهای حاکمیتی و امدادی نیز جاری شد و اتفاقی مبارک برای کنترل و عبور از بحران سیل را در کشور رقم زد. مجموعه مسئولان، مدیران و تصمیم گیران کشور چنین حضوری را باید قدر دانسته و آن را به مثابه تلنگری برای خدمت و تلاش بیشتر در جهت رفع مشکلات مردم و کمتر شدن فشارهای اقتصادی تلقی کنند.

اما این تنها حادثه‌ای نبود که با وجود ظاهر ناروای خود آورده‌های نیک را برای کشور به بار آورد. دومین خبر مهم نخستین ماه از سال 98، اقدام ترامپ برای در لیست قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار دیگر گروه های تروریستی دنیا بود. امریکا این اقدام را برای تحقق چند هدف عمده دنبال کرد که محدود کردن نقش سپاه در منطقه و افزایش فشار روانی و سیاسی برای پذیرش مذاکره از سوی ایران، اصلی‌ترین آنهاست.

تروریست خواندن نیروهای سپاه، به معنای اعلام جنگی دیگر از سوی مقامات امریکا علیه کشورمان است با این تصور که بتوانند با استفاده از زمینه مشکلات اقتصادی در داخل کشور تاب‌آوری اجتماعی را پایین آورده و دست جدایی بین ملت و دولت به معنای نظام بیندازند.

برخلاف تصور و پیش‌بینی تیم ترامپ اما اقدام علیه سپاه، نیروها و اقشار داخل را نه تنها متفرق و واداده نکرده بلکه این بار جناح‌های سیاسی و مسئولان یک صدا و همرنگ بر سر حمایت از سپاه پاسداران به وحدت رسیدند و پس از سالها، این بار موضعی واحد بر سر موضوع سپاه اتخاذ کردند. این وحدت نظر از آن‌رو مهم است که در سالهای گذشته دیدگاه متفاوت و گاهاً مناقشه برانگیز در خصوص برخی اقدامات سپاه در داخل کشور بیان شده اما با وجود چنین نظراتی حتی اصلاح‌طلبان نیز بر سر حمایت از سربازان وطن با دیگر جناح‌ها همنوا شدند که مورد استقبال طیف رقیب هم قرار گرفت.

اتخاذ رویکرد واحد از سوی جناح‌ها و نخبگان سیاسی کشور در حمایت از سپاه نشان داد که نخستین بازخورد اقدام ترامپ ناکامی سختی برای او به بار آورده است. از سوی دیگر این اقدام مصداق «عدو شود سبب خیر» شد و جامعه تشنه گفت‌و‌گو و مفاهمه را بر سر یک موضوع به وحدت نظر رسانید. پیام دیگر این اتحاد گفتمانی، رهگشایی و نمایان شدن ظرفیت و توانایی جامعه برای عبور از مشکلات فعلی با فراهم کردن فرصت گفت‌و‌گو و مفاهمه برای اقشار و گروه های مختلف و مورد رجوع است.

آنچنان که در موضع‌گیری علیه اقدام امریکا، شبکه‌های صدا و سیما به میزگرد گفت‌و‌گوی سران دو جناح سیاسی بدل شدند، این روند همچنان باید ادامه یابد تا راه برای عبور از اختلافات گذشته و چالش‌های موجود فراهم شده و اتحاد و همبستگی تأمین‌کننده منافع ملی باشد.

ایران همبستگی سیل