برگزیده ها
جوانان معادلات انتخاباتی را تغییر می دهند؟

اختصاصی مازندمجلس: جغرافیای سیاسی حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار زمینه ساز رای قومیتی و رقابت میان اقوام و مناطق متعدد شده است. همچنین نقش اقوام مهاجر، آرا خاموش و حضور گردشگران در زمان برگزاری انتخابات، کشاورزان و صیادان قابل تحلیل و بررسی است. گزارشی از ده دوره انتخابات مجلس این حوزه انتخابیه در ادامه می آید:

مازندمجلس: حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار یکی دیگر از 9حوزه انتخابیه استان مازندران است. این حوزه با کمتر از 200هزار نفر جمعیت، کم جمعیت ترین حوزه انتخابیه استان مازندران است که علاوه بر شهرستان های نامبرده دارای بخش های دیگری به نام های بهنمیر، رودبست و دهفری است.

فعالان سیاسی معتقدند چارچوب های معادلات انتخاباتی در این حوزه همچنان سنتی است و احزاب بروز و ظهور خاصی نداشته اند.  جغرافیای سیاسی حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار زمینه ساز رای قومیتی و رقابت میان اقوام و مناطق متعدد شده است.

همچنین نقش اقوام مهاجر، آرا خاموش و حضور گردشگران در زمان برگزاری انتخابات، کشاورزان و صیادان قابل تحلیل و بررسی است. گزارشی از ده دوره انتخابات مجلس این حوزه انتخابیه در ادامه می آید:

سنتی های همیشه پیروز

بابلسر و فریدونکنار از گردشگرپذیر ترین مناطق استان مازندران هستند. مسئله توسعه استان از طریق رونق گردشگری طی سال های اخیر همواره با فراز و فرود های فراوان همراه بوده و امروز نیز کاستی های فراوانی در این زمینه وجود دارد.

انتخابات مجلس طی سه چهار دوره اخیر همواره در ماه پایانی سال برگزار شده است. یعنی درست در زمانی که حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار میزبان هزاران گردشگر از نقاط مختلف کشور است. خارج از نگاه اقتصادی، میزبانی این مناطق از گردشگران در زمان برگزاری انتخابات سبب افزایش آرا ماخوذه و ایجاد سبد رای جدید برا داوطلبان می شود. موضوعی که داوطلبان در طول ادوار گذشته از آن غافل بوده اند.


انتخاب سنتی و تا حدودی قوم برانگیزی، بابلسر و فریدونکنار را به دیگر حوزه های غربی استان مازندران شبیه ساخته است. گرچه از سوی دیگر می توان گفت نوعی نگاه اصولگرایی بر این حوزه حاکم است. طی ادوار اخیر همواره تقابل میان نگاه حزبی و سنتی در حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار در دقیقه نود و طرح موضوع آرا قومیتی با پیروزی پیش قراولان سنت به پایان رسیده است. در این میان نمی توان از نقش صیادان بابلسری و کشاورزان فریدونکناری که در کنار گردشگری مثلث حیات اقتصادی این حوزه را تشکیل می دهند، غافل شد. همچنین پلاژداران و فعالان بازار این حوزه، نقش اساسی در تقویت لیدرهای سیاسی دارند.

انتخاب سنتی و تا حدودی قوم برانگیزی، بابلسر و فریدونکنار را به دیگر حوزه­های غربی استان مازندران شبیه ساخته است. گرچه از سوی دیگر می­توان گفت نوعی نگاه اصولگرایی بر این حوزه حاکم است.


از دیگر نکات در تحلیل رقابت های انتخاباتی این حوزه نگاهی به نقش دانشگاه و جامعه دانشگاهیان است. دانشگاه مازندران هم اکنون بزرگترین مرکز آموزش عالی استان به شمار می رود و دارای سابقه ای بالغ بر 47 سال است، اما گستره چارچوب سنتی در انتخابات مجلس به قدری وسیع بوده که اهمیت نهاد دانشگاه مازندران تنها در انتخابات ریاست جمهوری، که جنبه کشوری دارد، به چشم می آید.

مروری بر ده دوره ی گذشته

اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 1358 در فضای سیاسی کاملا آزاد و با مشارکت همه گروه های سیاسی اعم از کمونیست ها، ملی گرایان، مجاهدین و نیروهای انقلابی برگزار شد.

علی قائمی امیری به عنوان چهره ای تحصیلکرده، دارای مدرک دکتری جامعه‌شناسی مذهبی از دانشگاه سوربن، توانست با کسب بیش از 75درصد آرا راهی مجلس شود. پس از وی و در دومین دوره انتخابات مجلس حجت الاسلام مهدی مهدوی حاجی به عنوان روحانی محبوب منطقه با کسب حدود 60درصد آرا راهی خانه ملت می شود.

سومین دوره انتخابات مجلس، مردم حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار به محمد مجدآرا استاندار سابق مازندران (سال های 61 تا 63) اعتماد نمودند و ردای نمایندگی بر تن وی پوشاندند. مجدآرا در سومین دوره انتخابات مجلس با کسب نزدیک به 40درصد آرا به مجلس راه پیدا کرد. این نماینده مجلس به جهت ارتباط موثر با بدنه اجتماع و مردم، محبوبیت فراوانی میان توده مردم داشت.

محبوبیت مجدآرا در کنار عملکرد مثبتش باعث شد تا مردم سبد رای وی برای دوره چهارم را پر کنند. مجدآرا در چهارمین دوره انتخابات مجلس با کسب 62درصد آرا راهی خانه ملت می شود.


پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی سال 74 برگزار شد. محمد مجدآرا بار دیگر و با کسب 40درصد آرای ماخوذه برای سومین دوره متوالی به مجلس راه پیدا کرد. اما در روزهای پایانی تابستان سال 75 مجدآرا پس از14 ماه مقاومت در برابر بيماري، در سن41 سالگي به دیار باقی شتافت.

پس این اتفاق انتخابات میاندوره ای مجلس پنجم برگزار، و طبق نتایج مقداد نجف نژاد با کسب نزدیک به 40درصد آرا راهی مجلس شد. نجف نژاد پیش از این به عنوان فرمانده سپاه بابلسر مشغول به فعالیت بود. وی پس از اولین ورودش به مجلس توانست باز هم موفقیت خود را در مجلس ششم تکرار کند تا 6 سال نماینده مردم این حوزه باشد.

انتخابات مجلس هفتم در حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار بسیار پرحاشیه بود به قدری که کار به درگیری خیابانی هم کشیده شد. در این انتخابات ابتدا حجت الله روحی برنده انتخابات اعلام شد اما پس از ابطال آرای سه صندوق، نجف‌نژاد به عنوان نامزد پیروز معرفی شد. در پی حذف روحی در دور اول انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، اعتراضات و اعتصاباتی در حمایت از روحی در فریدونکنار رخ داد.

درحالی که هیچیک از نامزدها توان کسب اکثریت آرا را نداشتند، کار به انتخابات میاندوره‌ای کشیده شد. در انتخابات میاندوره ای روحی که از حمایت اصلاح طلبان برخوردار بود با کسب بیش از 50درصد آرا راهی مجلس شد. به طورکلی باید در نظر داشت، این حوزه انتخابیه کمتر تحت تاثیر جریانات سیاسی قرار می‌گیرد و بیشتر ملهم از گرایشات قومی، قبیله‌ای و منطقه‌ای است و جو غالب در روزهای منتهی به انتخابات بر سرنوشت انتخابات تاثیر می‌گذارد کما اینکه در مجلس ششم که مجلسی اصلاح‌طلب بود مقداد نجف‌نژاد از جریان اصولگرایی به مجلس فرستاده شد و در مجلس هفتم که مجلسی اصولگرا شناخته می‌شود، حجت الله روحی از طیف اصلاح‌طلبان توانست وارد خانه ملت شود.

روحی نتوانست در مجلس هشتم موفقیت خود را تکرار کند و کرسی نمایندگی این حوزه را مجددا به نجف نژاد سپرد. به طورکلی حمایت اصولگرایان، برخی نهاد های نظامی و ائمه جمعه منطقه نقش بسیاری در موفقیت نجف نژاد در کارزار انتخابات داشت.

به طورکلی باید در نظر داشت، این حوزه انتخابیه کمتر تحت تاثیر جریانات سیاسی قرار می‌گیرد و بیشتر ملهم از گرایشات قومی، قبیله‌ای و منطقه‌ای است.


نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفند 1390 برگزار شد. در این انتخابات و در غیاب اصلاح‌طلبان، رقابت اصلی بین دو نامزد بومی این حوزه یعنی مقداد نجف نژاد و ولی الله نانواکناری شکل گرفت. در این انتخابات برخلاف انتخابات دوره قبل که رقابت بین اصولگرایان و اصلاح طلبان بود، دو نامزد اصولگرا در دو سوی طیف قرار گرفته بودند.

نانواکناری از نخبگان اصولگرای فریدونکناری محسوب می‌شد و در بین فریدونکناری‌ها پایگاه بسیار خوبی داشت و از سوی دیگر تمام بابلسر یکپارچه شده بودند تا مجددا ردای مجلس را بر قامت نجف‌نژاد که در لیست اصولگرایان هم قرار گرفته بود، بپوشانند. در نهایت و با اعلام نتایج انتخابات مشخص شد که نجف نژاد برای دومین دوره متوالی به عنوان نماینده حوزه بابلسر و فریدونکنار راهی مجلس خواهد شد.

نانواکناری تنها با 1183 رای اختلاف نسبت به نجف‌نژاد، از حضور در مجلس بازماند. دیگر نامزد این حوزه یعنی رجعلی علیزاده تنها با حدود 3 هزار و پانصد رای در جایگاه سوم قرار گرفت.

حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار در دهمین دوره انتخابات مجلس بازهم شاهد دو قطبی نجف نژاد و نانواکناری بود. با توجه به عملکرد نجف نژاد در دوره نهم و همچنین چالش‌هایی که بین او و بنیاد مستضعفان بوجود آمد، پیش بینی می شد که رقیب اش یعنی ولی الله نانوکناری از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار باشد.

پس از اعلام نتایج انتخابات 7اسفند 94 پیش بینی ها به حقیقت پیوست و ولی الله نانواکناری با کسب بیش از 42درصد آرا ماخوذه به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه راهی خانه ملت شد. استفاده از پایگاه رای قومیتی و تعامل مناسب با جریانات سیاسی را می توان اصلی ترین دلیل انتخاب  نانواکناری عنوان کرد.

پایگاه رای اصلی نانواکناری شهرستان فریدونکنار است. وی در دوره دهم رقیب صاحب نامی در این منطقه نداشت اما منطقه بابلسر که پایگاه رای نجف نژاد بود با تعدد کاندیدا از جریانات متعدد روبرو شد. این موضوع در نهایت به نفع نانواکناری به پایان رسید.

نهایتا با اضافه شدن آرای جوانان و نسل جدید انقلاب میتوان چارچوب جدیدی برای معادلات انتخاباتی در این حوزه متصور شد. جوانان در کنار جامعه فرهنگیان و هنرمندان، در صورت سازماندهی مناسب و پرهیز از اختلافات درونی می توانند نقش محوری در انتخابات مجلس یازدهم ایفا کنند.

مازندران بابلسر فریدونکنار احزاب انتخابات مجلس یازدهم مازندمجلس