برگزیده ها
 استانی شدن انتخابات مجلس به زبان ساده

مازندمجلس: رئیس کمیسیون شوراهای مجلس نحوه ورود به پارلمان در صورت تصویب نهایی طرح استانی شدن انتخابات را تشریح کرد.

مازندمجلس: با اشاره به تصویب مواد جدیدی از طرح استانی شدن انتخابات مجلس در هفته گذشته در صحن علنی گفت: با استانی شدن انتخابات مجلس هر کاندیدا باید ابتدا 15 درصد رای حوزه انتخابیه فرعی– شامل شهرستان‌ها– را کسب کند تا متناسب با رای لیست حزبی خود حائز رای کافی برای ورود به مجلس شناخته شود.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در این خصوص تصریح کرد: با استانی شدن انتخابات مجلس کاندیداهای احزاب باید علاوه بر 15 درصد رأی حوزه انتخابیه فرعی‌شان که شامل شهرستان‌ها هم می‌شود، بالاترین رأی را در بین کاندیداهای لیست حزب خود نیز داشته باشند.

وی با بیان این که سهم لیست‌ها و کاندیداهای مستقل در مجلس مشخص می‌شود، ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس در این خصوص هر حوزه انتخابیه فرعی، قفط کاندیدایی یا کاندیداهایی که حداقل 15 درصد از آراء صحیح مأخوذه آن حوزه را کسب کرده‌اند، مجاز به کسب حوزه استانی و تناسبی هستند.

کولیوند درباره نحوه انتخاب نمایندگان بعد از کسب رای 15 درصدی حوزه انتخابیه‌های فرعی توضیح داد: هر کاندیدایی که بالاترین رأی را در سطح حوزه انتخابیه اصلی، شامل استان‌ها کسب کند تا سقف سهم هر فهرست از کرسی‌ها به عنوان نماینده حوزه انتخابیه فرعی به مجلس راه پیدا می‌کند.

به گزارش برنا رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در خصوص نحوه تقسیم‌بندی سهم لیست‌های حزبی و تعداد نمایندگان مجلس بیان کرد: به طور مثال یک لیست از یک حزب در حوزه انتخابیه 30 درصد آراء کل را کسب کرده و این حوزه انتخابیه در مجلس 15 کرسی نمایندگی در اختیار دارد بنابراین سهم این جریان از صندلی‌های پارلمان برای این حوزه انتخابیه 30 درصد 15 صندلی یعنی 5 کرسی نمایندگی است.

انتخابات مجلس مجلس یازدهم استانی شدن انتخابات