برگزیده ها
دست بالای قومیت ها

اختصاصی مازندمجلس: با بررسی حضور اقوام مهاجر در می یابیم جمعیت قابل توجهی از آن ها روی معادلات سیاسی در این حوزه انتخابیه تاثیرگذارند حال اینکه ضعف کلی فعالیت احزاب در مازندران گریبان گیر آنها نیز شده است اما در دهمین دوره انتخابات مجلس شاهد تغییر این قاعده بودیم. بررسی ده دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت در ادامه می آید:

اختصاصی مازندمجلس: حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت متشکل از سه شهرستانی است که در جمعیت شهری و روستایی خود دارای قومیت های متعدد و سلایق سیاسی گوناگونی بوده و با توجه به پیوندهای خویشاوندی، زنجیروار به هم متصل هستند تا جایی که بحثِ تضاد و نوعِ منافع موید همین مسئله است. با بررسی حضور اقوام مهاجر در می یابیم جمعیت قابل توجهی از آن ها روی معادلات سیاسی در این حوزه انتخابیه تاثیرگذارند حال اینکه ضعف کلی فعالیت احزاب در مازندران گریبان گیر آنها نیز شده است اما در دهمین دوره انتخابات مجلس شاهد تغییر این قاعده بودیم. بررسی ده دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت در ادامه می آید:

قاعده بازی در زمین سیاست نوشهر و چالوس چگونه است؟
انتخابات در سپهر سیاسیِ ایران هنوز حزبی-تشکیلاتی نشده و احزاب سیاسی همچنان در کنارِ دیگر عوامل موثر بر انتخاب‌ها، جهت‌دهی و بسیج افکار عمومی، نقشی برابر را ایفا می‌کنند. به عبارتی دیگر، هنوز احزاب سیاسی بر دیگر عوامل، غالب نشده است.

حوزه انتخابیه نوشهر و چالوس و کلاردشت هم از این قاعده مستثنی نیست. با این تفاوت که در شهرهای کوچک مانند کجور و مرزن آباد با توجه به تضاد و نوعِ منافعِ خاصِ مردم،گرایشِ کمتری در قیاس با شهرهای بزرگ نسبت احزاب سیاسی وجود دارد.

بنابر این همچنان گروه‌هایِ مرجعِ سنتی از قدرتِ تاثیرگذاریِ مشهودی برخوردارند. اما در انتخاباتِ دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نه تنها در حوزه انتخابیه نوشهر و چالوس و کلاردشت بلکه در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه قاعده نقش اثرگذاری احزاب سیاسی تغییر کرد.

در این حوزه انتخابیه، بعد از رد صلاحیتِ گزینه‌هایِ مورد اجماع اصلاح‌طلبان، تنها یک هفته مانده به انتخابات، پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره اصلاح‌طلبان بر سر یک گزینه‌ی باقیمانده به اجماع رسیدند و همان گزینه توانست با حمایتِ اصلاح‌طلبان و موجِ لیستِ امید که سراسر کشور را فرا گرفته بود، رای قابل توجهی کسب کند. این موضوع نشان می‌دهد نقش جریان‌ها و احزاب سیاسی، عمق و گسترش قابل توجهی یافته است.

در حوزه انتخابیه نوشهر و چالوس و کلاردشت هیچ قومیتی صاحب اکثریتِ مطلق نیست. از این رو ما با پدیده‌ی ائتلافِ قومیت‌ها مواجه می‌شویم که در نوعِ خود، جالبِ توجه و دارای فرآیندی پیچیده است. هر کاندیدایی اگر بتواند هم به لحاظِ سیاسی و هم به لحاظِ قومیتی مردم را با خود بیشتر همراه کند، بیشترین رای را کسب خواهد کرد البته ناگفته نماند که در جریان جهت‌گیری‌های قومیتی نیز انگیزه‌های سیاسی به نحو تامل برانگیزی قابل شناسایی است. از یک سو تاثیر ائمه جمعه بیشتر بر طیف سیاسیِ خود (اصولگرایان) است و در جهت‌دهی افکار عمومی دارای کاریزما و نفوذ کلام نیستند.

در حوزه انتخابیه نوشهر و چالوس و کلاردشت هیچ قومیتی صاحب اکثریتِ مطلق نیست. از این رو ما با پدیده‌ی ائتلافِ قومیت‌ها مواجه می‌شویم


اما می‌توانند جبهه اصولگرایی را بر سر یک کاندیدا به اجماع برسانند و متحد کنند. از سوی دیگر لیدرهای سیاسی و مذهبی هم با توجه به گرایش سیاسی و تفسیر و قرائتی که از دین دارند عمل می‌کنند. این قشرکه دارای نفوذِ کلام هستند هم بر عموم مردم تاثیر می گذارند و هم بر اقوام و خویشاوندان خود. هم چنین آذری‌ها، گیلانی‌ها و کُردها جمعیتِ قابل توجهی را کنار دیگر اقوامِ مهاجر در حوزه نوشهر و چالوس و کلاردشت تشکیل می‌دهند که به دلیلِ ترس از تبعیض و تامین منافع خود که امری طبیعی است، همچنان انگیزه ی اتحادِ قومیِ خود را حفظ کرده‌اند اما این دلیل مطلقی نیست که همه‌ی آذری‌ها، گیلانی‌ها، کُردها و... به کاندیدای مورد اجماع خود رای دهند.

چهل سال، شش نماینده
در نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام عمادالدين کريمي از فعالان سیاسی مذهبی مبارزه با حکومت شاهنشاهی توانست به مجلس راه پیدا کند. وی در حادثه بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی هفت تیر سال شصت به شهادت رسید و در انتخابات میان دوره ای آیت الله ابوالحسن الله بداشتی از سوی مردم برای مجلس انتخاب شد.

دومین دوره انتخابات مجلس در حوزه نوشهر و چالوس با پیروزی حجت الاسلام سيد فرج الله افرازيده همراه بود. این چهره توانست دو دوره دیگر نیز اعتماد مردم را به خود جلب کرده و به دوره های سوم و چهارم مجلس راه پیدا کند. البته در مجلس دوم شروع جهت گیری ها و موضع گیری سیاسی، بحث و بررسی اعتبارنامه های نمایندگان بود، پیرامون تایید اعتبارنامه حجت الاسلام سيد فرج الله افرازيده به خاطر يك سخنراني در زمان طاغوت اعتراضاتي انجام شد اما بالاخره اعتبارنامه این نماینده از سوی مجلس مورد تایید قرار گرفت.


تجربه نشان داده نتايج رقابت هاي سياسي در حوزه نوشهر و چالوس همواره به سود نيروهاي جناح چپ (خط امام) و اصلاح طلبان بوده است. پس از انتخابات مجلس پنجم كه يدالله طاهرنژاد از نیروهای نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی و عضو حزب کارگزاران سازندگی ایران توانست فرج الله افرازيده را شكست دهد. نتايج انتخابات های دیگر با شركت فعال نيروهاي منطقه به گونه اي رقم خورد كه جناح راست (اصولگرايان) نتوانستند غالب ميدان شوند.

با وجود رد صلاحيت يداله طاهر نژاد از سوي نهادهاي برگزاري در جريان انتخابات مجلس ششم، انوشيروان محسني يكي از استادان دانشگاه علوم پزشكي در امتداد پیروزی بزرگ دوم خردادی ها در انتخابات ریاست جمهوری، با رویکرد اصلاح طلبی و اقبال مثبت جامعه، نماينده مردم حوزه نوشهر و چالوس در مجلس شد و به دليل عملكرد مطلوب و موفق خود، در جريان انتخابات مجلس هفتم نیز علیرغم بروز موج احمدی نژادی در سراسر کشور، او ضمن کسب بیشترین رای مردم منطقه، با اختلاف مشهودی نسبت به کاندیداهای شاخص جناح راست و اصولگرا، بار ديگر توانست بر صندلی سبز بهارستان تکیه بزند.



در انتخابات مجلس هشتم اصولگرايان بار ديگر بخت خود را آزمودند و در همين ارتباط با دعوت از يكي از معاونان وزارت رفاه به نام صلاحي و سيد هاشم فاطمي در صدد رقابت با محسني بودند اما این نماینده اصلاح طلب دوره های ششم و هفتم، به دليل عملكرد متعادل و منطقي اش همچنان شانس اول پیروزی براي ورود به مجلس هشتم شد و برای بار سوم به پارلمان راه یافت. در این دوره قاسم احمدي لاشكي بعنوان يكي از گزينه هاي فعال انتخاباتي مجلس در حوزه نوشهر و چالوس زنگ خطر را برای دیگر رقبایش به صدا در آورد.

او متولد 1344 از نوشهر دارای سوابق و فعالیت‌هایی چون فرماندار چالوس در دوره اصلاحات، عضو دو دوره شورای شهر نوشهر و معاون دانشگاه کمال الملک نوشهر بوده است.

در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، دکتر محسنی عملکرد مطلوب و قابل قبولی داشت و پیش بینی ها از پیروزی مجدد این چهره اصلاح طلب در انتخابات خبر می داد اما در پایان ماجرا طور دیگری رقم خورد و قاسم احمدی لاشکی فرماندار اسبق چالوس در دولت اصلاحات و نزدیک به برخی طیف های اصولگرایان که خود را مستقل از جناح های سياسي معرفي کرد، با اختلاف تقریبا بیست هزار رای، گوی سبقت را از محسنی بندپی ربود و راهی پایتخت شد. در این دوره سید هاشم فاطمی فرماندار نوشهر در دولت های نهم و دهم بازنده بزرگ جبهه اصولگرایان بود.

دهمین دوره انتخابات مجلس در شرایطی کلید خورد که جریان تدبیر و امید دکتر حسن روحانی با اقبال جامعه مواجه شد و کاندیداهای لیست امید از شانس پیروزی زیادی برای ورود به مجلس برخوردار بودند، در حوزه انتخابیه نوشهر و چالوس و کلاردشت با رد صلاحیت یدالله طاهرنژاد نماینده دوره پنجم مجلس در این حوزه،رقابت اصلی بین سه گزینه قاسم احمدی لاشکی، حمزه علی ریاحی و سید هاشم فاطمی صورت گرفت. سرانجام در پایان این ماراتن، با مشارکت ۶۶ درصدی مردم در پای صندوق های رای، احمدی لاشکی نماینده مجلس نهم‌ با کسب بیش از ۳۹ هزار رأی  بار دیگر توانست خودش را به ساختمان بهارستان برساند.

در حوزه نوشهر و چالوس و كلاردشت در طي ده دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي تنها آیت الله ابوالحسن الله بداشتی در مجلس اول با برخورداري از قريب 87 درصد و حجت الاسلام سید فرج الله افرازیده در مجلس دوم با برخورداري از بيش از 71 درصد توانستند رکورد آرای مردم حوزه انتخابيه نوشهر و چالوس و كلاردشت را از آن خود کنند.


انتخابات نوشهر چالوس مازندران مجلس یازدهم مازندمجلس