برگزیده ها
نبود لاریجانی معادلات صحنه انتخابات را تغییر می‌دهد؟

مازندمجلس: فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به نظر من تصمیم ریاست جمهوری آینده برای لاریجانی و دیگر کاندیداها گرفته شده است .

مازندمجلس: فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به نظر من تصمیم ریاست جمهوری آینده برای لاریجانی و دیگر کاندیداها گرفته شده است و بعد از مشخص شدن ترکیب مجلس آینده، انتخاب کاندیداهای ریاست جمهوری بیشتر قابل طرح خواهد بود.

حدود ۱۰ ماه دیگر تا انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده است. جریان‌های سیاسی درحال برداشتن گام های مقدماتی  خود هستند. 

بر همین اساس سومین دوره شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، چندی پیش جلسات خود را از آغاز کرد. در جناح اصولگرا نیز، شورای وحدت به ریاست حداد عادل و جامعه روحانیت مبارز، مشغول تشویق اصولگرایان به همگرایی هستند.

در این بین، نقش علی لاریجانی و برنامه او برای رقابت سیاسی پیش رو اهمیت دارد، چراکه می تواند معادلات صحنه رقابت را تغییر دهد و وزن کمپین های انتخاباتی را دچار نوسان کند اما امروز خبری منتشر شد مبنی بر این‌ که لاریجانی قصد کاندیداتوری در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ را ندارد.

در انتخابات مجلس دهم، لاریجانی و طیف اطرافش که از اصولگرایان معتدل محسوب می شوند، وقتی دیدند تندروهای جریان اصولگرایی نبض تدوین لیست های انتخاباتی را به دست گرفتند، در قالب لیست امید وارد ائتلاف با اصلاح طلبان شدند. همین اتفاق کافی بود تا معادلات صحنه رقابت به نفع امیدی ها عوض شود.

در واقع پیوستن علی لاریجانی به هر کدام از قطب ها، وزن قدرت سیاسی آن قطب را افزایش خواهد داد، به همین دلیل برای اصولگرایان و اصلاح طلبان تصمیم لاریجانی برای انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ حائز اهمیت است.

محمدعلی ابطحی درباره انصراف علی لاریجانی از ورود به صحنه انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به خبرآنلاین گفت: «من فکر نمی‌کنم که هیچ یک از این اظهارنظرها قطعی باشند چون بیشتر به ظرفیت آینده و نوع ترکیب بازار سیاست برمی‌گردد؛ نمی‌توان به طور قطعی پیش‌بینی کرد که آقای لاریجانی کاندیدا دوره بعد خواهد بود یا خیر، حتی با وجود تکذیب خودشان.»

وی افزود: «به نظر من تصمیم ریاست جمهوری آینده برای لاریجانی و دیگر کاندیداها گرفته شده است و بعد از مشخص شدن ترکیب مجلس آینده، انتخاب کاندیداهای ریاست جمهوری بیشتر قابل طرح خواهد بود.»

فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که هنوز سیاست انتخابات و ترکیب مجلس مشخص نشده‌ است، گفت: «فعلا نمی‌توان در این باره اظهار نظر یا پیش‌بینی کرد. باید صبر کنیم و نتیجه انتخابات را ببینیم.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد آرایش فضای سیاسی انتخابات در نبود علی لاریجانی بیان کرد: «آقای لاریجانی آن‌قدر در کل انتخابات تاثیرگذار نیست. همه این‌ها بستگی به این دارد که انتخابات آینده به چه شکل در خواهد آمد. رئیس مجلس هم از دل همان بیرون خواهد آمد.»

گرچه لاریجانی گفته به طور قطع در انتخابات آینده مجلس حضور نخواهد داشت اما صحبت محمدعلی ابطحی را می توان مصداق «مشت نمونه خروار» دانست و تحلیل کرد که سیاسیون نسبت به قطعی بودن تصمیم لاریجانی تردید دارند. بررسی ادوار انتخابات‌ نشان می دهد که شخصیت‌های مطرح همیشه اعلام تصمیم‌ قطعی و نهایی خود را به آخرین لحظه موکول می کنند.

علی لاریجانی انتخابات ریاست جمهوری مجلس مجلس یازدهم