برگزیده ها
صوفی وزیر دولت اصلاحات: وزرای جدا شده از دولت روحانی را در لیست مجلس قرار نمی‌دهیم

مازندمجلس: علی صوفی گفت: سال 92، 94 و 96 رویکرد اصلاح طلبان حمایت از گزینه حداقلی برای تحقق استراتژی سلبی بود.

مازندمجلس: بازار انتخابات مجلس در حال گرم شدن است. شخصیت های سیاسی زیادی برای ورود به این عرصه خود را آماده می کنند. از محافل خبری و رسانه ای زمزمه هایی درباره تصمیم وزرای جداشده از دولت روحانی همچون آخوندی، ربیعی و قاضی زاده هاشمی برای ورود به انتخابات مجلس شنیده می شود اما سئوال این است که اصلاح طلبان چه نوع واکنشی به این مسئله نشان خواهند داد، آیا با آغوش باز از این افراد استقبال می کنند یا آنکه بی اعتنا از کنارشان رد می شوند تا بیش از این هزینه عملکرد دولت روحانی بر روی دوش اصلاح طلبان سنگینی نکند؟

علی صوفی گفت: سال 92، 94 و 96 رویکرد اصلاح طلبان حمایت از گزینه حداقلی برای تحقق استراتژی سلبی بود. یعنی از نامزدهای حداقلی حمایت کردند تا جلوی ورود تندروها را به مناصب تقنینی و اجرایی بگیرند اما الان اگر اصلاح طلبان همان رویکرد را پیش بگیرند دیگر مردم به لیست اصلاح طلبان اقبالی نشان نخواهند داد.

وی با بیان اینکه در انتخابات سال 98 استراتژی اصلاح طلبان باید ایجابی باشد، افزود: اصلاح طلبان باید یک برنامه جامع، عملیاتی، قابل قبول، منطقی و علمی برای برون رفت از بحران های موجود ارائه دهند. اجرای این برنامه آدم های خودش را در مجلس و دولت می طلبد بنابراین نامزدهای حداقلی در زمره این افراد قرار نمی گیرند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه گزینه های حداکثری جریان اصلاحات با موانعی همچون نظارت استصوابی مواجه خواهند شد، یادآور شد: تا پیش از این جامعه رأی اصلاحات متغیر قابل کنترل بود کافی بود اصلاح طلبان همچون سال های 92، 94 و 96 وحدت داشته باشند تا این بدنه رأی به صحنه بیایند اما همین متغیر نیز همچون نتیجه بررسی صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان دیگر قابل کنترل و پیش بینی نیست.

وی ادامه داد: با این اوضاع اصلاح طلبان در پیشبرد استراتژی ایجابی خیلی خیلی حساب شده و قوی جلو بروند تا بتواند اعتماد مردم را جلب کند و مشارکت بدنه رأی اصلاحات را در پای صندوق های رأی شاهد باشیم.

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات اظهار کرد: برای اجرای استراتژی ایجابی، افرادی که وسط و میانی مثل آقایان قاضی زاده هاشمی، آخوندی و ربیعی هستند و چهره شاخص اصلاح طلبی نزد مردم به حساب نمی آیند، پذیرش آنها در لیست انتخاباتی جریان اصلاحات نمی تواند مورد قبول قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که طرح سلامت همگانی دکتر قاضی زاده هاشمی و فعالیت آقای ربیعی در حوزه کارگری نمی تواند وزن لیست جبهه اصلاحات را تقویت کند؟ گفت: خیر نخواهد توانست. عملکرد این آقایان چندان مورد قبول اصلاح طلبان نبود و همین که استیضاح آقای ربیعی در مجلس رأی آورد قطعا بدون نظر فراکسیون امید و اصلاح طلبان نبود بنابراین با رویکرد پیشبرد استراتژی ایجابی، اصلاح طلبان نمی توانند ریسک کنند چون این آقایان نمی توانند برنامه های اصلاح طلبانه را با مشی اصلاح طلبانه اجرا کنند بنابراین مورد پذیرش مردم قرار نمی گیرند.

صوفی تأکید کرد: اگر وزرای جداشده از دولت بخواهند لیستی جداگانه بدهند سبد رای اصلاح طلبان را نمی شکاند چون آنها نمی توانند مواضع اصلاح طلبانه صد در صدی اتخاذ کنند ضمن آنکه عملکردی دارند که محدودشان می کند.

انتخابات مجلس مجلس یازدهم اصلاح طلبان انتخابات