برگزیده ها
در نقد رفتار پوپولیستی استاندار مازندران/ واسه همه کادوهات مرسی!

اختصاصی مازندمجلس: خبر شیرین بود و خوشمزه، تصویب هم‌زمان سه منطقه‌آزاد برای استان مازندران در کارگروه تخصصی دبیرخانه مناطق آزاد کشور.

اختصاصی مازندمجلس: فهم و تحلیل این موضوع جز با در نظر گرفتن یک نکته میسر نیست و آن‌هم "انتخابات مجلس" پیش رو، برای کسانی که با ساختار تصمیم‌گیری حاکم بر کشور و مجلس آشنا باشند به‌خوبی قابل‌درک است که در سال منتهی به انتخابات بسیاری از تصمیمات دارای پشتوانه کارشناسی و علمی خاصی نیستند؛ کما اینکه در موضوع منطقه آزاد نیز پیش‌تر به‌جز امیرآباد سایر مناطق فاقد استانداردها و مؤلفه‌های لازم بودند. بااین‌حال منطق انتخابات موجب تصویب این امر شد، بیاییم به جوانب این موضوع بپردازیم:

منطق نمایندگان در رابطه با این موضوع منطق روشنی است، مهم‌ترین موضوع امسال برای آن‌ها راضی نگه‌داشتن افکار عمومی حوزه انتخابیه خود به هر قیمت ممکن است. زمانی که بحث تصویب منطقه آزاد امیرآباد مطرح بود برخی از نمایندگان به مخالفت علنی پرداخته و خواهان تغییر آن شدند. نمایندگانی که علی‌رغم مخالفت علنی، به‌خوبی به منطق غیرعلمی کار خود واقف بودند اما احساس می‌کردند عدم مخالفت، در افکار عمومی به شکست تعبیر خواهد شد. همچنین این مورد را به موضوعات مهم‌تری چون افزایش حامل‌های انرژی چون بنزین هم می‌توان تسری داد. کیست که نداند تثبیت قیمت انرژی به‌صورت فعلی موجب چه اتلاف منابع عظیمی می‌شود اما تمامی نمایندگان در سال آخر با این امر مخالفت می‌کنند و همه می‌دانند ابراز نظر در این مورد چه بهایی برای آن‌ها خواهد داشت.

این امر زمانی نمایان‌تر خواهد شد که بدانیم برای ایجاد منطقه آزاد، پس از تصویب در کارگروه تخصصی دبیرخانه مناطق آزاد در گام بعدی باید در شورای هماهنگی مناطق آزاد و سپس با تائید هیئت‌وزیران به‌صورت لایحه به مجلس ارائه‌شده و با تائید کمیسیون تخصصی، در صحن علنی به رأی گذاشته شود و کیست که نداند تصویب و قرار دادن نام سه‌نقطه از استان در کارگروه تخصصی دبیرخانه چه ساده ولی تصویب آن در لایحه نهایی شانسی در حد صفر خواهد داشت.

اما چرا نماینده دولت در استان با این روند همراهی کرد؟ در دو سطح سیاسی و فردی می‌توان به این سؤال پاسخ گفت.

استاندار مازندران بدون اینکه شهامتی از خود به خرج دهد و پای نظر فنی و کارشناسی بایستد تا حداقل یک اثر ماندگار از دوران صدرات خود در مازندران برجای گذارد برای آنکه آدم خوبه‌ی قصه‌های خود شود صرف نظر اینکه عرض مدیرتی آن چه میزان خواهد بود به طول حیات سیاسی خود می‌اندیشد و با این امر در پی زدن دو نشان با یک تیر می‌باشد.

در سطح سیاسی و با توجه به اینکه در سال گذشته مخالفت تعدادی از نمایندگان استان با تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد موجب خارج شدن این امر از دستور کار نهاد قانون‌گذاری شد، حال با تصویب هم‌زمان سه منطقه آزاد در کارگروه تخصصی منطقه آزاد تا اطلاع ثانوی آتش اختلافات فروکش خواهد کرد. با این حرکت، نماینده دولت هم تنش‌های بالقوه و فشارهای نمایندگان را خنثی می‌کند و هم نمایندگان محترم با خیال راحت به فعالیت‌های آتی انتخاباتی خواهند پرداخت.

سطح فردی معطوف به خود حاج مجید است. حاج مجید امروز آبدیده‌تر و دولت دیده‌تر از آن شده است که تمامی تخم‌ مرغ‌های خود را صرفاً در سبد یک جناح بخواباند. پستی‌وبلندی‌های سیاست را دیده و از عرش به فرش رسیدن و خانه‌نشینی را تجربه کرده است. قدرت لابی را در سیاست درک کرده و آن را همسنگ بسیج توده و چه‌بسا بالاتر می‌داند. این امر کلید تحلیل نارضایتی بسیاری از همفکرانش از رفتار و عملکرد اوست. چیزی که از حاج مجید انتظار داشتند با عملکرد سیاسی فعلی او تناسب ندارد.

عملکرد مدیریتی نه‌چندان مطلوب دولت موجب شده است بسیاری از فعالان از هم اکنون چشم به ۱۴۰۰ داشته و برای آن تمهیدی بیاندیشند. بی‌شک راضی نگه‌داشتن و خنثی کردن فشار نمایندگان از طیف‌های مختلف در برهه فعلی تا انتهای سال و چشم دوختن به خروجی انتخابات مجلس یکی از مهم‌ترین استراتژی فردی حاج مجید است. خروجی هر چه باشد، چه همسو یا غیرهمسو حاج مجید نیم‌نگاهی به پسا ۱۴۰۰ و انتخابات مجلس دوازدهم دارد.

منطقه آزاد جنتلمن حسین زادگان مازندران مجلس استانداری مازندران