برگزیده ها
مساله دولت و اعطای مسئولیت‌های کلان به زنان

مازندمجلس: هنوز در جامعه نگاه جنسیتی موج می‌زند و به‌صرف زن‌بودن در برابر اعطای مسئولیت به نیمی از جمعیت کشور مقاومت وجود دارد.

مازندمجلس: امروزه در شرایطی زندگی می‌کنیم که تعداد دختران تحصیلکرده در مقاطع تحصیلی فوق‌لیسانس و دکترا رو به افزایش است و زنان طی سالیان متمادی تخصص و مهارت خود را در رشته‌های تخصصی به سطح مطلوبی رسانده‌اند. از طرفی آنها در مسئولیت‌هایی که تاکنون برعهده داشته‌اند سلامت، پاکدستی و خوش‌فکری خود را ثابت کرده‌اند، اما همچنان در سطوح اول مدیریتی مسئولیتی به آنها سپرده نمی‌شود.

کشور ما در حوزه سپردن مسئولیت‌های اساسی و سطح اول که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند هنوز راه درازی در پیش دارد و باید گام‌هایی اساسی در این حوزه برداشته شود. مقاومت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد، در حالی که اگر بخواهیم از زاویه تخصص به موضوع نگاه کنیم، خواهیم دید که زنان نه‌تنها از نظر تخصص پیشرفت‌های قابل‌توجهی در سالیان اخیر داشته‌اند بلکه در میدان عمل نیز ثابت کرده‌اند که توانا هستند و می‌توانند مجموعه زیر نظر خود را به سرمنزل مقصود برسانند.

باید توجه کرد که در جامعه، به‌دلیل تبعیض‌های موجود زنان اشتغال کمتری دارند و این یک آسیب است اما در سطوح سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های کلان حضور زنان بسیار کمتر از حد انتظار است و این مساله نشان می‌دهد که اعتماد کافی به زنان وجود ندارد.

هنوز در جامعه نگاه جنسیتی موج می‌زند و به‌صرف زن‌بودن در برابر اعطای مسئولیت به نیمی از جمعیت کشور مقاومت وجود دارد. آگاهانه نادیده‌گرفتن زنان اثرات بدی برای جامعه دارد. اگر قرار باشد که دو جنس زن و مرد براساس شایستگی انتخاب شوند و شایسته‌سالاری در کشور حاکم باشد، نیاز است که دیدگاه‌ها تغییر کند و در صورت وقوع چنین تغییری، وضعیت برای زنان بسیار بهتر خواهد شد.

در این میان برخی معتقدند که به‌رغم وجود تخصص در میان زنان، آنها از تجربه کافی برای اداره یک نهاد بالادستی بهره‌ای ندارند و به همین دلیل است که به نیمی از جامعه مسئولیت‌های کلان سپرده نمی‌شود. باید از این افراد پرسید که مگر مردان از همان بدو تولد، باتجربه هستند یا آنها در طول کار و با قبول مسئولیت‌های گوناگون باتجربه می‌شوند.

در نتیجه به‌جای یافتن ضعف زنان که خود ناشی از وجود تبعیض است باید به آنها نیز فرصت‌های برابر اعطا کرد و با کاهش تبعیض‌ها تلاش داشت که این قشر از جامعه نیز از شرایط مناسبی برای پیشرفت و ترقی برخوردار باشند. در همین راستا دولت وظیفه دارد در برابر برخی فشارها و موانعی که گروهی خاص علیه زنان ایجاد می‌کنند، مقابله و از حق طبیعی زنان حفاظت کند.

بسیاری از مسائل وجود دارد که مخالفانی در سطح جامعه دارد اما دولت آنها را عملی می‌کند و در برابر فشارها می‌ایستد اما تاکنون در موضوع زنان این‌گونه نبوده و دولت مقاومت چندانی برای حضور زنان در سطوح بالا از خود نشان نداده است. از سوی دیگر زمانی ممکن بود که با به‌کارگیری محدود زنان در مسئولیت‌های سطح پایین جامعه را قانع کرد که رویکردی بر مبنای حمایت از حقوق زنان وجود دارد اما امروزه دیگر آن شرایط حاکم نیست و زنان می‌خواهند از حقوق طبیعی خود در جامعه برخوردار باشند.

زنان دولت مدیریت