برگزیده ها
انتقاد وزیر کشور از توقف دو ساله لایحه مدیریت پسماند در مجلس

مازندمجلس: وزیر کشور از توقف دوساله لایحه مدیریت پسماند در مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد.

مازندمجلس: در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال ولی الله نانواکناری نماینده مردم بابلسر و فریدون کنار از وزیر کشور در مورد دپوی زباله در استان مازندران در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

رحمانی فضلی در ابتدا، گفت: برای مدیریت پسماند ۲۸۰ منطقه را شناسایی کرده‌ایم. سرمایه گذار خارجی و داخلی برای این بخش وجود دارد. شرط آنها برای سرمایه گذاری این است که روزانه ۲۰۰۰ تن پسماند به صورت رایگان در اختیارشان قرار گیرد و برق تولیدی آنها با قیمت تمام شده به علاوه سود متعارف از آنها خریداری شود.

وی با بیان اینکه در این راستا لایحه‌ای تنظیم شد که از محل درآمد شهرداری‌ها، اخذ عوارض از مردم و بودجه سالانه این منبع تأمین شود، افزود: این لایحه سال ۹۶ به مجلس ارائه شده است اما هنوز در دستور کار صحن علنی قرار نگرفته است.

وزیر کشور، خواستار بررسی سریع این لایحه در مجلس شد.

در ادامه، ولی الله نانواکناری نماینده بابلسر گفت: دپوی غیراصولی زباله‌ها در جنگل‌ها، سواحل و رودخانه‌ها موجب آلودگی گسترده محیط زیست و از بین رفتن زمین‌ها شده است.

به درخواست نانواکناری مستندی در مورد دپوی زباله در استان مازندران و تهدید آن برای دریا، رودخانه و جنگل‌ها پخش شد.

رحمانی فضلی وزیر کشور در ادامه جلسه، گفت: مسئول جمع آوری زباله‌ها از کف خیابان شهرداری‌ها هستند اما درآمد شهرداری‌ها به علت کاهش ساخت و ساز و عدم تخصیص بودجه، کاهش قابل توجهی داشته است.

نانواکناری نماینده بابلسر، افزود: شیر آبه های زباله‌ها وارد سفره‌های زیرزمینی شده و جنگل‌های مازندران روزانه ۷۵۳ لیتر شیرآبه را در خود جای می‌دهد. این شیرآبه ها به سمت دریا سرازیر می‌شود و زیست آبزیان را در خطر قرار داده است.

وی تصریح کرد: دپوی زباله در نزدیکی سواحل موجب انقراض ماهی کپور و خاویار شده است. پیش از این خاویار بعد از نفت و قالی از ارز آورترین محصولات ایران بود.

در پایان نانواکناری مشروط به برگزاری جلسه وزرای کشور، جهاد، نیرو و سازمان محیط زیست با مجمع نمایندگان استان مازندران اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر قانع شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: موضوع پسماند مسئله مهمی در سواحل شمال و جنوب کشور است و باید وقت بگذارید و آن را به درستی حل کنید. در قانون برنامه ششم توسعه نیز دولت در این خصوص تکالیف مهمی بر عهده دارد.

پسماند مجلس وزیر کشور دولت