برگزیده ها
متن و حاشیه روز شلوغ مجلس؛ از یکه‎تازی لاریجانی تا تکرار ناکامی عارف

مازندمجلس: مجلس دهم برای چهارمین بار برای انتخاب هیئت رئیسه دست به کار شد و پس از لابی‌های فشرده، تصمیم نهایی‌شان را گرفتند.

مازندمجلس: مجلس شورای اسلامی یک روز مهم را پشت سر گذاشت، روزی که در آن لاریجانی رییس مجلس ماند، مطهری از هیات رییسه حذف شد و ولایی ها یک کرسی مهم هیات رییسه مجلس را به نام خود زدند. 

متن و حاشیه انتخابات هیات رییسه مجلس

در آخرین لحظات منتهی به اعلام اسامی کاندیداها، فضای مجلس چنان درگیر لابی نمایندگان بود که لاریجانی در تذکرهای مداوم از همکارانش درخواست کرد  تا در جای خود بنشینند و دست از لابی بردارند.

پس از آنکه فضای مجلس کمی آرام شد، نوبت به اعلام کاندیداهای ریاست مجلس رسید که با یک سورپرایز سیاسی همراه بود، چرا که در کنار نام علی لاریجانی و محمدرضا عارف به عنوان کاندیداهای ریاست مجلس، نام محمدجواد ابطحی عضو فراکسیون ولایی و چهره نزدیک به جبهه پایداری نیز اعلام شد که به نظر می رسد تصمیمی شخصی از سوی او بوده است.

با شمارش آراء مشخص شد که علی لاریجانی برای دوازدهمین سالی متوالی نظر مثبت نمایندگان را برای سکانداری مجلس کسب کرده است و بازهم عارف رقیبی ناکام شد.

لاریجانی از نمایندگان مجلس به دلیل این انتخاب تشکر کرد و گفت که« امیدوارم در سال پیشرو مجلس با تلاش های شما نمایندگان بتوانیم مشکلات مهمی که در پیش پای ملت ایران است.»

مسعود پزشکیان ، عبدالرضا مصری، علی مطهری، محمدحسین فرهنگی چهار چهره‌ای بودند که به عنوان کاندیدای نواب رئیس اعلام کاندیداتوری کرده بودند. پس از اعلام آراء نواب رئیس معلوم شد که علی مطهری بعد از سه سال از حضور در هیئت رئیسه بازماند و عبدالرضا مصری به جای او در کنار مسعود پزشکیان سمت نائب رئیسی را از آن خود کرده است.

خداحافظی علی مطهری از هیئت رئیسه دلیل کافی بود تا علی لاریجانی فرصت برای تشکر و خداحافظی از او مغتنم بشمارد. حذف مطهری را اما باید نتیجه ائتلاف فراکسیونی ولایی و مستقلین از یک سو و هزینه کاندیداتوری عارف برای فراکسیون امید دانست.

در میان کاندیداهای ناظران و دبیران مجلس هم یک سهم به نماینده اهل سنت و  دو سهم به بانوان مجلس اختصاص یافته بود. که در نهایت بهروز نعمتی، محمد آشوری و اسدالله عباسی به عنوان ناظران هیات رئیسه مجلس برای اجلاسیه چهارم مجلس دهم انتخاب شدند.

محمدعلی وکیلی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، علیرضا رحیمی، احمد امیرآبادی‌فراهانی و اکبر رنجبرزاده هم چهره‌هایی بودند که رای کافی برای حضور در جایگاه دبیران هیئت رئیسه را به دست آوردند و به این ترتیب پرونده انتخابات هیئت رئیسه مجلس در سال آخر بسته شد.

12 عضو هیات ریسه پس از کسب اکثریت آرا با حضور در جایگاه هیات رئیسه مراسم ادای سوگند را به جا آورده و متن سوگند نامه را قرائت کردند.

سهم فراکسیون ها از هیات رییسه مجلس

براساس آرایی که به صندوق نمایندگان ریخته شد، فراکسیون ولایی بیشترین سهم را کرسی های هیات رییسه بدست آورد.

علی لاریجانی، بهروز نعمتی و محمد آشوری سهم مستقلین در هیات رییسه شدند. مسعود پزشکیان، محمدعلی وکیلی، علی اصغر یوسف نژاد و علیرضا رحیمی سهم امیدی ها شدند و عبدالرضا مصری، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، اکبر رنجبرزاده، احمد امیرآبادی و اسدالله عباسی هم از فراکسیون ولایی به هیات رییسه راه یافتند.

مجلس انتخابات هیئت رئیسه مطهری عارف لاریجانی