برگزیده ها
روایتی متفاوت از انتخابات هیات‌رییسه مجلس/ گعده‌های اصلاح‌طلبان بی‌نتیجه ماند/ حال خوش آقای نایب رییس

مازندمجلس: صحن علنی امرور مجلس شاهد یک رقابت تمام عیار بود، رقابتی که به کام مستقلین و ولایی‌ها تمام شد.

مازندمجلس: ساعت حدودا 9 و 5 دقیقه بود که زنگ جلسه علنی مجلس با ریاست علی لاریجانی به صدا درآمد. موعد انتخابات هیات رییسه چهارم مجلس بود و هیاهویی در صحن به راه افتاده بود. تقریبا هیچ نماینده ای بر سر صندلی خود نبود. سه فراکسیون امید، مستقلین و ولایی به تکاپو افتاده بودند که هر طور شده در این وزن کشی قدرت خود را به رخ دیگری بکشند. گعده نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب هم در گوشه و کنار به چشم می‌خورد. در این میان باز هم صندلی عارف و حاجی‌بابایی محور تعاملات و رایزنی‌ها بود. این همه شلوغی فقط به یک دلیل بود و آن آخرین انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم.

کاندیدای ریاست و فریاد حامیان

بعد از آنکه امیرحسین قاضی زاده هاشمی آغاز انتخابات هیات رئیسه در اجلاسیه چهارم را به عنوان اولین دستور اعلام کرد، تحرکات بیشتر شد بهروز نعمتی و کاتب  از یک سو قسیم عثمانی، محجوب و صادقی از سوی دیگر بین صندلی های نمایندگان در رفت و آمد بودند تا با لابی بتوانند رای بیشتری به گلدان فراکسیون خود بریزند. نوبت به معرفی کاندیداها رسید و علی لاریجانی نام خود، عارف و ابطحی نماینده خمینی شهر را به عنوان کاندیداهای کرسی ریاست خواند. همینکه صحبتش پایان یافت عده ای از نمایندگان که حامی لاریجانی بودند فریاد لاریجانی لاریجانی سر دادند و طرف مقابل هم به همین شیوه از کاندیداتوری عارف حمایت می کرد.

گلدان ها که جمع شد و نمایندگان برای شمارش آرا به سکو فراخوانده شدند اضطراب را می شد از چهره اعضای دو فراکسیون خواند البته مستقلین آرامش بیشتری داشتند و می دانستند که نتیجه گپ و گفت هایشان با فراکسیون ولایی قطعا به ریاست عارف ختم نخواهد شد. اما از سوی دیگر به نظر می رسد حساب و کتاب امیدی‌ها بهم ریخته بود تابش و تاجگردون بارها با هم وارد صحبت شدند هرچند صدای آنها به جایگاه خبرنگاران نمی‌رسید اما از حرکات دست و صورت مشخص بود چندان از اوضاع امروز رضایت ندارند. وقتی علی لاریجانی آرای کاندیداهای ریاست را اعلام کرد تقریبا همان شد که پیش بینی می شد لاریجانی با رای بیشتر در جایگاه ریاست ابقا شد. بهروز نعمتی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون مستقلین بعد از اعلام نتایج در حالی که از شادی در پوست خود نبود به سرعت خودش را به عارف رساند و با او روبوسی و خوش و بش کرد.

بازی باخت- باخت امید و گعده‌های بی اثر

حساس ترین بخش رقابت امروز متوجه کرسی نائب رئیسی بود. پزشکیان و مطهری از فراکسیون امیدو مصری و فرهنگی از اصولگرایان برای دو کرسی نواب رییسی خیز برداشتند. مصری یک لحظه آرام و قرار نداشت و دائما در میان صندلی ها با نمایندگان وارد صحبت می شد تا بتواند نظر مثبت آنها را جلب کند از سوی دیگر مطهری هم که احساس خطر کرده بود و این احتمال را می داد که بازی رقابت برای کرسی ریاست، ائتلاف مستقلین و ولایی علیه کرسی نائب رئیسی را شکل بدهد تلاش می کرد تا حدودی این کرسی را با صحبت با نمایندگان حفظ کند. گلدان ها جمع شد و باردیگر نمایندگان برای شمارش آرا فراخوانده شدند اما بعد از چند دقیقه همهمه ای برپا شد، همهمه ایکه گویا ناشی از یک شوک بود. هرچه بود دوباره درخواست بازشمارش آرا داده شد و آرا برای دومین بار شمارش شد اما نتیجه همان بود که قبل اعلام شده بود. پزشکیان نائب رئیس اول و عبدالرضا مصری نائب رئیس دوم انتخاب شد. فاصله گرفتن امید از ائتلاف بازی باخت-باخت بر سر کرسی نائب رئیس دوم را رقم زد. حالا دیگر این امیدی‌ها بودند که شوکه شده بودند. انها فکرش را هم نمی کردند که اینچنین کرسی نائب رئیسی را به رقیب واگذار کنند.

ناراحتی در چهره مطهری کاملا هویدا بود یکی از نمایندگان می‌گفت قبل از انتخابات بارها خود مطهری به این موضوع اشاره کرده بود که با معرفی کاندیدای ریاست این احتمال وجود دارد که من رای لازم را نیاورم. بلافاصله بعد از اعلام رای محمدرضا تابش که همواره در این بزنگاه‌ها حضور فعالی دارد فقط بر صندلی خود مستقر شده بود گه‌گاهی هم با دیگران وارد گفت و گو می‌شد. البته گعده او با تابش و محجوب بیشتر از هرزمان دیگری قابل توجه بود.

البته گعده اصولگرایانه سالک، کریمی قدوسی و فولادگر هم بعد از اعلام رای نواب رئیس قابل توجه بود. 

حال خوش مصری

عبدالرضا مصری که تقریبا در هر انتخاباتی جزو کاندیداها بود این‌بار هم به اتکای ائتلاف ولایی و مستقلین پا به میدان رقابت با پزشکیان و مطهری گذاشت او بعد از شمارش آرا وقتی فهمید که رایش بیشتر از مطهری شده است خرسندی از تمام چهره‌اش مشخص بود. صندلی به صندلی و تک به تک با نمایندگان دست می‌داد و از آنها به دلیل رای به او تشکر می‌کرد. البته خوش و بش مصری با دو نفر متفاوت بود اول حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی بود که وقتی به او رسید حاجی بابایی را در آغوش گرفت و روبوسی کرد یا به قول معروف ادای دینی به رئیس فراکسیون اصولگرایان نشان داد. مصری وقتی به صندلی مطهری هم رسید با او دیده بوسی کرد و به اصطلاح خوش و بشی با رقیب داشت.

خوش وبش عارف با لاریجانی و مطهری

رسم هر سال است که بازنده به برنده تبریک بگوید؛ امسال هم از این قاعده مستثنی نبود. بعد از گذشت دقایقی که تکلیف کرسی ریاست و نواب مشخص شد محمدرضا عارف به همراه محمدرضا تابش راهی سکوی هیات رئیسه شد. عارف و لاریجانی بایکدیگر دست دادند و عارف به سبک و سیاق سال‌های گذشته ریاست را به او تبریک گفت. وقتی عارف داشت به سمت صندلی خود برمی‌گشت به همراه تابش مقابل صندلی مطهری ایستادند و عارف خوش و بشی هم با مطهری کرد البته صحبت‌های عارف و مطهری دقایقی طول کشید و می‌شد حدس زد که این صحبت‌ها بی ارتباط با انتخابات هیات رئیسه و جاماندن مطهری از کرسی نواب نباشد.

ماجرای جلسه در تالار آئینه

هرچند مستقلین اصرار دارند که ائتلافی میان مستقلین و فراکسیون ولایی صورت نگرفته است اما زمزمه‌ها درباره جلسه صبح امروز در تالار آئینه با حضور علی لاریجانی و اعضای دو فراکسیون مستقلین و ولایی حکایت دیگری دارد. جلسه‌ای که ساعتی قبل از شروع جلسه علنی برگزار شد. کوهکن درباره این جلسه به خبرآنلاین می‌گوید: این جلسه صبح امروز برگزار شد و علی لاریجانی هم در این جلسه البته با درخواست اعضا حاضر شدند. به گفته او لاریجانی در این جلسه مسائل کلان مطرح کرد و اصلا به نمایندگان نگفت رای بدهید یا ندهید اما  نمایندگان انتظارات‌شان و دغدغه‌هایشان را مطرح کردند و نهایتا اعلام کردن به ریاست لاریجانی رای خواهند داد.

مجلس لاریجانی عارف مطهری