برگزیده ها
مطهری فدای عارف شد

مازندمجلس: انتخابات هیات‌رئیسه مجلس در اجلاسیه چهارم اگرچه با کمترین تغییر برگزار شد اما شوکی بزرگ را تجربه کرد، شوکی که با حذف علی مطهری از جایگاه نایب رئیسی همراه بود.

مازندمجلس: راند آخر انتخابات هیات رییسه مجلس دهم امروز برگزار شد، انتخاباتی که برگزاری آن در سالی که جریانات سیاسی درحال رایزنی برای انتخابات مجلس آینده هستند و باید اسفندماه بدنه رای خود را پای صندوق ها بیاورند بسیار مهم و تعیین کننده بود. شاید از همین رو بود که رایزنی ها و لابی های درون و برون پارلمان بر سر کرسی های هیات رییسه مجلس طی چند روز اخیر بالا گرفته بود. 

هیات رئیسه مجلس دهم اگرچه در اجلاسیه چهارم توانست 11 کرسی خود را به سیاق سال گذشته و بدون تغییر حفظ کند اما تغییری را در جایگاه نایب رئیسی تجربه کرد، تغییری که حکایت از یک ائتلاف فراکسیونی مهم داشت.

ائتلافی که لاریجانی را ماندگار کرد و مطهری را حذف

علی لاریجانی در این دوره از انتخابات به مثابه یازده سال پیش بر صندلی ریاست مجلس تکیه زد. گرچه آرایی که به گلدان ها برای او ریخته شد تکرار آرای بالای او در برخی اجلاسیه های سه دوره اخیر مجلس نبود اما پیام های فراکسیونی و سیاسی مهمی داشت.

«155» برگه رایی که نام لاریجانی روی آنها نوشته شده بود بدون شک با یک ائتلاف فراکسیونی به گلدان ها انداخته شده بودند. ائتلافی مهم بین ولایی های مجلس و مستقلین. برای مستقلین مجلس که فراکسیون نزدیک به لاریجانی هستند، حفظ کرسی ریاست و ماندگار شدن لاریجانی در این کرسی همیشه خط قرمز و اولویت اصلی بوده است. اولویتی که با ورود عارف می توانست به خطر بیفتد اما آنها در تصمیمی لحظه آخری وارد ائتلاف با ولایی ها شدند و با دادن یک سهم، ریاست لاریجانی را تضمین کردند.

براساس این ائتلاف ولایی ها پذیرفتند که کاندیدایی برای کرسی ریاست معرفی نکنند و در مقابل حمایت مستقلین را پشت کاندیداهای خود در انتخابات نواب رییسی قرار دهند. اتفاقی که عملا امروز صبح رخ داد و نتیجه آن تثبیت جایگاه لاریجانی، حذف مطهری از کرسی هیات رییسه و ورود عبدالرضا مصری کاندیدای ولایی ها به هیات رییسه بود. این اتفاق را شاید بتوان تقابل مستقلین با امیدی ها تفسیر کرد، مستقلین در گفت وگوها و مذاکرات خود با امیدی‌ها گفته بودند که به شرط حمایت آنها از ریاست لاریجانی، از پزشکیان و مطهری در پست نواب رئیس حمایت خواهند کرد، رایزنی هایی که البته به نتیجه نرسید و در نهایت مطهری فدای عارف شد.

اما چرا پزشکیان قربانی این تصمیم فراکسیونی نشد.

مسعود پزشکیان فارغ از آنکه در چند انتخابات اخیر آرای فراکسیونی را پشت سر خود داشته است آرای قومیتی را هم کنارش دیده است. همین موضوع هم به او کمک کرد که در ائتلاف فراکسیونی انتخابات هیات رییسه امسال او قربانی نشده و مطهری حذف شود.

امیدی ها همه جانبه پشت عارف ماندند/یک کاندیدای عجیب برای ریاست 

«105 رأی» که به نام عارف به گلدان ریخته شد هم پیام های مهمی داشت.وزنه فراکسیون امید در مجلس دهم عددی کمی بالاتر از 105 رایی است که به نام عارف نوشته شده بود. به نظر می رسد در این دوره از انتخابات اکثریت اعضای این فراکسیون حامی کاندیداتوری عارف بوده اند و با وجود آنکه پیش بینی می شد این حمایت به قیمت از دست دادن یک کرسی نواب رییسی تمام شود ولی بازهم تا لحظه آخر بر تصمیم فراکسیون پایبند بودند و تعداد کمی از اعضا از این تصمیم حمایت نکرده اند.

اعلام کاندیداتوری محمدجواد ابطحی نیز به عنوان عضوی از فراکسیون ولایی برای پست ریاست اما نکته جالب توجه انتخابات هیات رئیسه بود. اگرچه ولایی ها تا آخرین لحظه از معرفی گزینه برای پست ریاست خودداری کردند اما با این حال ابطحی وارد گود رقابت با لاریجانی و عارف شد. کسب تنها 9 رای را می‌توان تاییدی بر حضور مستقل ابطحی در انتخابات هیات رئیسه دانست نه حضور با اطلاع و پشتیبانی فراکسیون ولایی.

ناظران هیات رئیسه ابقا شدند

ناظران هیات رئیسه مجلس اما همان چهره های سال گذشته بودند. اگرچه در اسامی کاندیداها تفاوت هایی نسبت به سال قبل وجود داشت اما در نهایت دو کرسی پست ناظری در هیات رئیسه به مستقلین و یک صندلی به ولایی‌ ها رسید.

به نظر می رسد مذاکرات بین فراکسیونی مستقلین و ولایی هم در انتخاب ناظران هیات رئیسه موثر افتاد و صندلی ها بین مستقلین و ولایی ها تقسیم شد، این جا اما امیدی ها کم رنگ ظاهر شدند و هیچ سهمی را به خود اختصاص ندارند.

سهم برابر ولایی‌ها و مستقلین در کرسی‌های دبیری

دبیران هیات رئیسه نیز به سیاق سال گذشته همچنان در جایگاه خود ابقا شدند، اما در این بخش خبری از گزینه مستقلین نبود به طوریکه صندلی ها به طور مساوی بین گزینه های دو فراکسیون امیدی و ولایی تقسیم شد. گویا مستقلین سهم خود را در هیات رئیسه با لاریجانی گرفته بودند و چندان دنبال کرسی‌ های دبیری هیات رئیسه نبودند.

لاریجانی مجلس اصلاح طلبان مطهری عارف