برگزیده ها
تفکرات وابسته به دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب در دانشگاه خریداری ندارد

مازندمجلس: ابراهیم فیاض استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در تشریح دلایل رخوت سیاسی در دانشگاه‌ها و در بدنه دانشجویی گفت: بحث سیاسی موضوعی مرتبط با قدرت است.

مازندمجلس: استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشجویان دیگر حال نقد کردن و انتقاد اجتماعی ندارند، از گسترش تفکرات کمونیستی بین دانشجویان خبر داد.


دانشگاه‌ها اگرچه همواره به عنوان بستری برای فعالیت‌های سیاسی مورد توجه بوده و به صورت جدی در جریان تحولات سیاسی، جریان ساز بوده اند اما این روزها شاهد کمتر تحرکی در این فضای بالقوه برای فعالیت های سیاسی هستیم به طوریکه گفته می شود کمتر رغبتی از سوی دانشجویان برای انجام فعالیت های سیاسی وجود دارد آنهم در سالی که منتهی به یک انتخابات مهم است.

 

ابراهیم فیاض استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در تشریح دلایل رخوت سیاسی در دانشگاه‌ها و در بدنه دانشجویی گفت: بحث سیاسی موضوعی مرتبط با قدرت است، با این نوع نگاه زمانی تحرک و نشاط سیاسی در جامعه و به تبع آن در دانشگاه ها امکان‌پذیر خواهد بود که فضای جامعه اجتماعی و نه اقتصادی باشد. زمانی که جامعه اقتصادی شده و اقتصاد قدرت گرفته و بر جامعه حاکم می شود به طور طبیعی موضوعات اجتماعی کنار گذاشته و از نشاط سیاسی هم خبری نیست، موضوعی که امروز دانشگاه ها مبتلابه آن هستند.

 

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، با بیان اینکه جامعه ایران به شدت به سمت اقتصادی شدن در حرکت است، ادامه داد: به همین دلیل است که طبق اعلام مسئولان دانشگاه استقبال دانشجویان از مقطع دکتری به شدت کاهش یافته به طوریکه گفته می‌شود تقریبا تعداد داوطلب و تعداد پذیرش یکسان است. این تغییر رفتارها را باید ناشی از حاکم شدن نگاه اقتصادی دانست که دانشجویان به جای کسب مدرک در پی درآمد زایی هستند.

 

فیاض افزود: در چنین شرایطی فضایی از دانشگاه باقی نمی ماند که در آن بتوان درباره قدرت فکر یا مباحث سیاسی را مطرح کرد، امروز سیاست های کلان به این سمت است که "با پولداران دوستی کنید و وارد شبکه اقتصادی آنها شوید" بنابراین چون رشد جامعه ما رشد اقتصادی است به رشد اجتماعی و فکری توجهی نمی‌شود که در این زمینه دانشگاه ها هم از این قائده مستثنی نیستند.


وی با بیان اینکه ادبیات و تفکرات غرب گرا در بین دانشجویان و حتی اساتید دانشگاه ها همه گیر شده است، افزود: امروز به کرات شاهدیم که دانشجویان به دنبال آماده‌سازی مقالات ISI و فراهم کردن شرایطی برای خروج از کشور هستند، همه این ها ناشی از حاکم شدن تفکرات اقتصادی است.


این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در شرایطی که تفکرات اقتصادی حاکم شده پرداختن به موضوعات سیاسی بی‌معناست، طبیعی است که در این اوضاع هیچ دانشجویی حال نقد کردن و انتقاد اجتماعی ندارد زیرا احساس می کند وقت تلف کرده چون اقتصاد اصل اساسی حاکم بر زندگی مردم شده است؛ دانشجویان امروز بر این باورند که در شرایطی که پولی وجود ندارد نقد کردن چه فایده ای دارد. حتی اگر در این وضعیت نقدی صورت می‌گیرد با این نیت است که شرایط ورود به کشورهای اروپایی و آمریکایی تسهیل شود.


وی با بیان اینکه امروز تفکرات وابسته به دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب در دانشگاه خریداری ندارد، تاکید کرد: 90 درصد دانشجویان درصدد مهاجرت هستند و دانشجویان روشنفکر در 10 درصد باقی مانده هم گرایش به تفکرات کمونیستی پیدا کرده اند.

 

فیاض با تاکید بر رواج بسیار زیاد تفکرات کمونیستی بین دانشجویان، ادامه داد: امروز در دانشگاه نه بسیج دانشجوی و نه تشکل های اصلاح طلبی اثری ندارند، شعارهای انسان گرایانه و عدالت طلبانه در بسیج دانشجویی و تشکل‌های اصلاح طلبی مطرح نیست بلکه مارکسیست ها در این زمینه پرچمدار هستند.

 

 این استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران ادامه داد: امروز در دانشگاه تهران تفکرات مارکسیستی بسیار پررنگ است و دانشجویان مرتبط با این تفکر بسیار پرمطالعه و پرفکر هستند چون به دنبال نقد شرایط موجود یعنی حاکم شدن اسلام سرمایه داری هستند. واقعیت آن است که نفوذ فضای سرمایه‌داری باعث شده دانشجویان انگیزه‌ای برای ماندن و فعالیت علمی و سیاسی نداشته و پیگیر مهاجرت باشند و همان طور که گفتم بخشی از دانشجویان نخبه ای هم که می مانند دیدگاه مارکسیستی دارند.

 

وی با بیان اینکه این گروه از دانشجویان به دنبال کمونیستی کردن ایران هستند، تصریح کرد: آنها معتقدند باید جلوی سرمایه داری ایستاد، بارها مشاهده کرده ام که با وقوع هر نهضت سوسیالیستی در جهان خوشحال می شوند، البته باید بگویم که این ها همبستگی جهانی دارند و با سوسیالیست ها در آمریکا ، اروپا و آمریکای لاتین و چین همراه هستند.

 

این استاد دانشگاه تهران با انتقاد از بی توجهی مسئولان نسبت به رشد اسلام سرمایه داری و آمریکایی در کشور ، تاکید کرد: هر بار که بخواهیم در این باره هشدار دهیم مانع می شوند حتی صدا و سیما کسانی که راجع به این موضوعات واکنش نشان می دهند را بایکوت کرده و حتی یک نشست درباره اسلام شناسی واقعی برگزار نمی شود این در حالی است که مداحان صبح تا شب در صدا و سیما برنامه دارند.


فیاض با بیان اینکه مارکسیست‌ امروز مارکسیست 40 سال پیش نیست، ادامه داد: مارکسیست امروز حتی ممکن است برای شما مذهبی هم حرف بزند و مارکسیست تند گذشته نیست. واقعیت آن است که حاکم شدن نظام سرمایه داری فضا را به سمتی پیش برده که دانشجوها به تفکرات مارکسیستی و روشنفکری گرایش پیدا کردند که انتهای آن هم احتمالا به رادیکالیسم و بحران‌های اجتماعی کشیده می‌شود. نمونه آن اقدام اخیر دانشجویان چپ مارکسیست بود که تجمع کردند و ضد حجاب شعار دادند، خب در  این شرایط بچه های بسیج دانشجویی می خواهند از چه دفاع کنند؟ از اسلام سرمایه داری حاکم؟ واقعیت این است که بسیج دانشجویی اصولگرایی که دارای تفکرات خیلی تند بود امروز در حال پیوستن به نظام سرمایه داری است چون این سیاست دنبال می شود.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ایران با توان 90 درصدی خود به سمت سرمایه داری در حال حرکت است حال چطور با این شرایط ما می توانیم از شکل‌گیری تفکرات کمونیستی و سوسیالیستی در دانشگاه‌ها جلوگیری کنیم.

 

وی با بیان اینکه برگزاری نشست ها و تجمعات بین دانشجویان کمونیست با جدیت در دانشگاه پیگیری می شود، افزود: طرفداران تفکر کمونیستی نه در انجمن اسلامی اصلاح طلب هستند و نه مجموعه اصولگرایی مثل بسیج دانشجویی، تنها در قالب انجمن صنفی فعالیت می کنند و نسبت به موضوعات صنفی مانند نیشکر هفت تپه، حقوق و اخراج کارگران از منظر و نگاه عدالت طلبی واکنش نشان داده و اعتراض می کنند.


فیاض با تاکید بر اینکه امروز تنها دانشجویان مارکسیست و چپ شعار عدالت طلبی سر می دهند، گفت: در این میان بسیج دانشجویی خود را باخته است، در واقع بسیج دانشجویی در دانشگاه به مجموعه هیات دار تبدیل شده و ماموریتش تنها به برگزاری هیات محدود شده به طوریکه حتی یک بحث علمی و فکری هم برگزار نمی‌کنند که البته اگر هم بگذارند کسی شرکت نمی کند.

 

این استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، با بیان اینکه در حال حاضر مارکسیست‌ها اقدامات خود را وارد فاز سیاسی نکرده اند، گفت: البته به زودی و بعد از انتخابات 98 این گروه وارد فعالیت سیاسی شده و شاهد خواهیم بود که اندیشه های مارکسیستی در فضای دانشگاه ها و بدنه دانشجویی دین سرمایه داری و اسلام سرمایه داری را نقد می‌کنند، در شرایطی که مارکسیت‌ها تقویت شوند تنها اسلام اخلاقی، ارزشی و عدالت طلبانه حذف می‌شود.

 

مجلس انتخابات مجلس یازدهم اصلاح طلبان اصولگرایان