برگزیده ها
واعظ‌آشتیانی: منافع مردم نباید فدای زدوبند سیاسی شود

مازندمجلس: یک چهره سیاسی اصولگرا ناامیدی مردم از عملکرد مسئولان خصوصا نمایندگان مجلس را نگران کننده می داند و می گوید: گاهی حقوق مردم وجه المصالحه منافع باندی و حزبی می شود.

مازندمجلس: ماه‌های آخر مجلس دهم برای نمایندگان روزهای سرنوشت سازی است، روزهایی که گویی کورس و رقابتی برای نماینده تر بودن بین آنها به راه افتاده است و تلاش دارند خودشان را بیشتر از سه سال گذشته به مردم حوزه انتخابیه شان بشناسانند، تریبون هایی که به کرات باز می شوند و اخطارها و تذکرهایی که گاه و بیگاه در جهت پیگیری مشکلات حوزه انتخابیه داده می‌شوند و طرح های سوال و استیضاح از وزرا که یکباره به راه می افتند و یکباره محو می شوند. رفتارهایی که حکایت از تبلیغاتی بودن آنها دارد. برخی براین اعتقادند که کمرنگ شدن هویت سیاسی در پارلمان از یک سو و درگیر شدن نمایندگان در مباحث منطقه ای، آنها را از وظایف کلان شان در مجلس دور کرده است.

امیررضا واعظ‌آشتیانی، فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه برخی نمایندگان اهمیت جایگاه نمایندگی خودشان را نمی‌دانند، گفت: متاسفانه برخی نمایندگان باور ندارد که جایگاهی را که بدست آورده اند با آرای مردم بوده است. فراموش می کنند که نه فقط نماینده حوزه‌ انتخابیه‌ خودشان هستند بلکه به عنوان نماینده کل مردم باید در پارلمان نقش آفرین باشند و در جهت منافع مردم گام بردارند. بارها و بارها مشاهده شده که نماینده‌ای متاسفانه منافع مردم را، وجه‌المصالحه بازی سیاسی خودش می‌کند، مثلا درخواست استیضاح وزیری را و طرح استیضاح را امضا کرده ولی یکباره از موضع خودش برمی‌گردد، این یعنی بده بِستان سیاسی اتفاق افتاده است.

وی خاطر نشان کرد:  در واقع منافع مردم وجه المصالحه قرار گرفته می شود و یک وزیر که کارآمدی هم ندارد به کار خود ادامه می دهد. چه معنی دارد که وزیری که سه بار استیضاح شده باز هم رای بیاورد. این صدمه به کشور و منافع ملی است.

واعظ آشتیانی با تاکید براینکه مردم باید نمایندگان خود را زیر ذره بین ببرند و بر آنها نظارت داشته باشند، گفت: مردم حق دارند نسبت به نمایندگانی که وظایف خود را درست انجام ندادند و بیشتر منافع باندی را مد نظر قرار دادند دچار شک و شبهه شوند،وقتی حقوق‌ آن ها اسیر زدوبندها و بازی های سیاسی می شود و نظارتی بر عملکرد نمایندگان صورت نمی‌گیرد، مردم هم نسبت به نمایندگان خود بدبین می شوند.دیدید که در بحث حقوق‌های نجومی برخی نمایندگان از چندین جا حقوق می‌گیرند، هم از جایی که در آن استخدام هستند و هم از مجلس و الی آخر.وقتی این اتفاقات می افتد  برای مردم این برداشت پیش می آید که نماینده‌ای را انتخاب کردند که آن نماینده شایسته‌ای که به فکر منافع و ارزش‌های نظام و انقلاب باشد نیست و بیشتر باعث سرخوردگی و پشیمانی آنها می شود.

این چهره سیاسی اصولگرا با بیان اینکه وظیفه انتخاب نماینده اصلح بر عهده‌ مردم است، خاطرنشان کرد: گاهی فضای سیاسی به گونه‌ای چیدمان می شود که انتخاب مردم، هم درگیر بازی‌های سیاسی گروه‌های سیاسی می‌شود. مردم باید در این دوره از انتخابات مجلس حضور جدی پای صندوق رای داشته باشند و افرادی را که برای کشور مفید باشند را انتخاب کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به نگرانی مردم از شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: مردم زمانی که می‌ببیند مجلس توانایی و قدرت لازم برای حل مشکلات را نداشته و  قوانینی را که مد نظر قرار داده نتوانسته است به دولت کمک کند تا برای مردم یک زندگی اقتصادی حداقلی را مهیا کند سرخورده می شوند. مجلس باید بر عملکرد اقتصادی دولت نظارت داشته باشند، مردم سیاسی بازی و بده بستان های سیاسی در مجلس را می بینند و از طرف دیگر به جیب خودشان نگاه می کنند که هر روز خالی تر و کوچکتر می شود و این را از چشم آن سیاسیون می بینند. این کوتاهی سیاسیون و سرخوردگی مردمی نتیجه اش را در انتخابات آینده خواهیم دید. من به عنوان یک فعال سیاسی معتقدم مردم در این انتخابات باید به افرادی رای بدهند که کمترین وابستگی سیاسی و باندی را داشته باشند.

واعظ آشتیانی درباره اینکه چقدر خطر ورود افراد با هویت سیاسی نامعلوم و رانتی به مجلس آینده را جدی می بینید، اظهار داشت: فضای سیاسی کشور زمانی که توسط برخی از افراد آلوده می‌شود؛ این اتفاقات اجتناب ناپذیر است. ما باید ابتدا فضای سیاسی و ادبیات و نوع گفتمان را ترمیم کنیم، چندی پیش بحث گفت و گوی ملی بود، بستر و زمینه گفت و گوی ملی در ابتدا باید در جهت اصلاح ادبیات گفتمانی گروه‌های سیاسی باشد. این احتمالی که مطرح کردید هم کم نیست و ممکن است برخی از افراد جدیدی که وارد مجلس می‌شوند به دنبال آن باشند که هزینه‌های که از سوی حامیانشان انجام شده را جبران کنند. 

وی تصریح کرد: ما باید فضای فکری، فرهنگی و سیاسی را ترمیم کنیم، نکته مهم‌تر این است که قوانین و مقررات ما، قوانین سخت‌گیرانه‌ به آن معنا که با افرادی که متخلف هستند برخوردهایی را انجام دهد تا متنبه شود نیست. ما باید مجریان قانون را زیر ذره بین ببریم، برخی از آنان در اجرای قانون کوتاهی و تبعیض می‌کنند؛ یعنی هم خود قانون و هم مجریان قانون، می‌توانند منشا مشکلات باشد. 

واعظ‌آشتیانی ادامه داد: اگر این دو موضوع را بتوانیم سامان دهیم، آن زمان رانت و فساد هم کاهش می‌یابد. البته اگر فکر کنیم رشوه گیری و رانت‌خواری که از پلشتی‌ها و زشتی‌های برخی افراد نشات می گیرد به طور کامل ریشه کن می‌شود، تصور باطلی است اما می‌توان شدت آن را کاهش داد تا اعتماد مردم را بدست بیاوریم، دولت و مجلس باید به سمتی روند که مردم مطمئن شوند دولت و مجلس به فکر منافع آن‌هاست و این با اعتماد سازی به وجود می‌آمد.

مجلس دولت نماینده انتخابات مجلس یازدهم اصلاح طلبان اصولگرایان