برگزیده ها
وزیر ارتباطات: نمایندگان مجلس دستاوردهای ملی را زیر سوال نبرند

مازندمجلس: وزیر ارتباطات و فناوری صبح امروز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: او گفت شاید به دلایلی در حوزه انتخابی شما مشکلاتی وجود داشته باشد، اما نباید دستاوردهای ملی در این حوزه را زیر سوال برد.

مازندمجلس: محمد جواد آذری جهرمی امروز، دوشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت تا به سوالات ملی «بیت الله عبداللهی» نماینده مردم هریس و «محمود نگهبان سلامی» نماینده مردم خواف و رشتخوار پاسخ دهد. پوشش تلفن‌های همراه، تلفن ثابت در روستاها جزو سوالات اصلی این دو نماینده بود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن سوال مطرح شده از سوی نمایندگان را اینگونه اعلام کرد؛ چرا در بسیار ی از روستاها پوشش تلفن همراه و اینترنت وجود ندارد و دوم اینکه چرا به درخواست مردم برای اشتراک تلفن ثابت جواب منفی داده می‌شود. با توجه به اینکه این سوالات قبلاً مطرح شده و نمایندگان اقناع نشده‌اند، قلمرو سوال را ملی تشکیل داده و گزارش سوال جهت اعلام وصول ارسال می‌گردد.
این سوال را نمایندگانی مانند سید حمزه امینی نماینده هشترود و چاراویماق، علی جلیلی نماینده مراغه و عجب‌شیر، رضا کریمی نماینده اردبیل، نمین، نیر و سرعین، رضا علیزاده نماینده ورزقان و خاروانا، بشیر خالقی نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر، محمد وحدتی نماینده بستان‌آباد و بادامچی نماینده تهران پرسیدند.
پس از این سوال، محمدجواد آذری جهرمی برای پاسخ به جایگاه آمد و ضمن تشکر از اینکه فرصتی برای پاسخگویی پیش آمده، صحبت‌هایش را با خاطره‌ای از یک سفر آغاز کرد.
وزیر جوان ارتباطات گفت: برای توسعه روستایی، با حضور نمایندگان سفری به یکی از روستاها داشتیم. یکی از بزرگان روستا به ما مراجعه کرد و گفت ما اینجا اینترنت لازم داریم. هر چقدر اطراف را دیدم اثری از خانه نبود. پرسیدم چند خانوار اینجا زندگی می‌کنند؟ گفت خانوار را نمی دانم ما ۵ هزار تا گوسفند داریم.
همه این مسئله را به شوخی گرفتند و خندیدند. اما آن مرد راست می‌گفت در دنیای دیجیتال امروز، دامداری نیز به توسعه پوشش اینترنت روستایی وابسته است و می‌توان برای مدیریت بهتر امور اقتصادی از آن استفاده کرد. پوشش ارتباطات روستایی اگر با نگاه توسعه و اشتغال‌زایی مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند نیروی محرکی برای اقتصاد مناطق محروم روستایی کشور باشد.
او در ادامه به فعالیت‌هایی که در روستاهایی مانند کلپورگان در سیستان و بلوچستان انجام شده اشاره کرد و گفت: هنر زنان ایرانی در سیستان و بلوچستان منجر به خلق آثار نفیس و بسیار ارزشمندی می‌شد که متاسفانه نمی‌توانستند از فروش آن پولی در بیاورند چون خدمات فروش برایشان مهیا نبود.
اما توسعه ارتباطات نسل چهارم تلفن همراه، احداث یک دفتر پست برای ارسال صنایع‌دستی آن‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی باعث شد آنها بتوانند صنایع دستی‌شان را برای مشتریان ارسال کنند و همین مسئله منجر به مهاجرت معکوس به روستا شد.

وی افزود: سوالی که نمایندگان از من پرسیدند سوال درست و به‌جایی است. ۲۲ ماه قبل زمانی که نمایندگان به من رای اعتماد دادند، تکلیف کردند که تا پایان برنامه ششم توسعه، ۹۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید پوشش اینترنت و تلفن همراه داشته باشد.

روزی که ما وزارتخانه را تحویل گرفتیم از ۴۲ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور، مجموعاً ۱۹ هزار روستا به صورت عملیاتی به اینترنت متصل شده بودند که مشکلات متعددی داشتند. زمانی که نمایندگان به من رای اعتماد دادند، بارها روی این مسئله تاکید کردند.

او اضافه کرد: به همین دلیل ما این مسئله را در صدر پیگیری قرار دادیم. در این ۲۲ بیش از هشت هزار روستا به اینترنت متصل شده‌اند آن هم بدون مودم گران و مشکل. هفت هزار و ۲۰۰ روستا نیز طی امسال به شبکه ملی اطلاعات پیوسته‌اند. یعنی به شکل میانگین هر روز حدود ۲۰ روستا. البته بحث ۴۲ هزار روستا در میان است و قطعاً مطالباتی که شکل می‌گیرد، مطالبات درستی است ما هم مرتباً پیگیر این مسئله هستیم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات تا الان از ظرفیتی که داشته نهایت استفاده را انجام داده است، بر اساس قانون قرار شد چهار هزار میلیارد از درآمد شش هزار میلیاردی وزارت ارتباطات به وزارتخانه برگردد و در همین حوزه هزینه شود.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه دشمنانی برای ما تابستان داغ را طراحی کرده بودند که داغش به دل خودشان ماند، گفت: ابزارشان فشار اقتصادی بود که کشور را دچار مشکلاتی کرد. بودجه ما چهار هزار میلیارد در سال گذشته بود که از این مقدار ۱,۵۰۰ میلیارد تومان دریافت کردیم.

بودجه‌ای که برای توسعه روستایی در اعتبارات وزارت ارتباطات در نظر گرفته بودیم ۲۲۰ میلیارد تومان بود که کمتر از ۵۰ درصد آن محقق شده است اما به لطف خدا با ابتکار عمل، ما پشت سر تهدیدات دشمن نماندیم و امروز در ضریب ۷۲ درصد پوشش روستایی هستیم.

جهرمی اضافه کرد: من به حوزه انتخابیه شما آمده‌ام و مطالبات مردم را از نزدیک شاهد هستم. تمام ظرفیت‌های وزارتخانه را نیز به کار گرفتیم که این مهم محقق شود. به نظر می‌رسد از آن چیزی که از عهده‌مان بر می‌آمده فروگذار نکرده‌ایم. با نصف بودجه، دو برابر ظرفیت‌ها را توسعه دادیم و چهار برابر سابق کار کردیم.

او در پایان گفت: سوال نمایندگان حائز اهمیت است. امیدواریم سر قولی که به شما دادیم بمانیم و تا پایان برنامه ششم توسعه، ۹۰ درصد روستاها تحت پوشش قرار بگیرند.

در ادامه بیت‌الله عبداللهی نماینده مردم هریس این سوال را مطرح کرد که باید زیرساختها برای چهار خدمت اصلی (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در مناطق روستایی بالای ۲۰ خانوار مهیا شود. اگر شما می‌گویید این اتفاق رخ داده، پس چرا ما ندیده‌ایم؟ اگر انجام شده چرا در برخی مناطق متوازن نیست؟ با استفاده از فرصت‌های وزارت ارتباطات می‌توان از اختلاس، رشوه و مسائلی از این دست جلوگیری کرد. چرا مردم باید برای دریافت یک مجوز، ماه‌ها درگیر باشند؟

آذری جهرمی برای پاسخ به این سوال، یک بار دیگر پشت تریبون آمد و گفت: درباره چهار خدمت اصلی صحبت کردید، باید بگویم اکنون ۱۸ هزار خانه بهداشت روستایی در سراسر کشور داریم و امروز بیش از ۱۵ هزار مرکز بهداشت روستایی با نام و مشخصات معلوم در حال فعالیت هستند و به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند. هزار و ۲۴۰ روستا آماده اتصال است،

هزار و ۸۴۸ روستا پوشش نداریم و باید پوشش ایجاد کنیم. تا پایان خردادماه وزارت بهداشت از این اتفاق رونمایی می‌کند، زیرساخت‌های این کار از کجا آمده است؟ خدمات سلامت ولو در حوزه انتخابی شما با چه زیرساختی به مردم ارائه می‌شود؟ چطور می‌گویید پایبندی به برنامه وجود نداشته است؟

وزیر جوان ارتباطات در ادامه افزود: گزارش‌هایی از فعالیت‌های توسعه روستایی برای رئیس مجلس و کمیسیون صنایع فرستاده‌ام. این حرف شما درست است که ارائه خدمات در برخی روستاها متوازن نیست اما با بودجه محدود و ابتکار عملی که در وزارتخانه وجود دارد، به طور پوشش توسعه روستایی کشور از ۳۶ درصد به ۷۲ رسیده است. در شرایطی که مناطقی مانند جنوب کرمان، شرق هرمزگان، استان فارس، سیستان و بلوچستان از نظر برخی از شاخص‌های ارتباطی در کف جدول بودند. وضعیت روستاها با چیزی که در سایر مناطق کشور است قابل مقایسه نیست. ما مناطقی که دارای شکاف دیجیتال و توازن بدتر بوده را در اولویت قرار داده‌ایم. پیگیری این مطالبه حق شماست و ما حتماً تیرماه به آذربایجان شرقی سفر خواهیم کرد تا مشکلات را رصد کنیم.

او افزود: درست است در حوزه انتخابیه شما به همان دلایلی که گفتم، به برخی از مطالبات رسیدگی نشده، اما نباید دستاوردهای ملی در زمینه ارتباطات را زیر سوال ببریم. من ۴۸ سفر رفته‌ام، در اغلب سفرها همکاران شما همراه ما بودند. آیا مشکلاتی که ارائه کردند حل شده یا نه.؟ می‌توانند به این مسئله شهادت بدهند.

دولت آذری جهرمی وزیر ارتباطات مجلس