برگزیده ها
کنایه به منتقدان نظارت استصوابی: مگر خود شما قانون نظارت شورای نگهبان را تصویب نکردید؟

مازندمجلس: معاون پژوهشکده شورای نگهبان گفت: قانون نظارت شورای نگهبان در مجلس اول تصویب شد و امروز برخی از کسانیکه در مورد مشروعیت شورای نگهبان شبه می کنند از امضا کنندگان این قانون بودند.

مازندمجلس: محمد بهادری جهرمی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست تبیین صلاحیت شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات و پاسخگویی به شبهات افزود: شورای نگهبان با توجه به اصل ۴ و ۹۹ صلاحیت‌هایی را در کشور دارد که نظارت بر انتخابات یکی از محوری ترین وظایف این شورا است.

معاون پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به اینکه فلسفه نظارت بر انتخابات این است که اگر مردم را تعیین کننده حکومت بدانیم رعایت حق الناس را در رأس کار خود قرار دهند تصریح کرد: بی طرفی و استقلال و قانون گرایی از جمله ویژگی‌هایی است که نهاد ناظر بر شورای نگهبان آن را در کار خود اعمال می‌کند.

وی افزود: الگوی نظارت در دو بخش رسمی و غیررسمی در انتخابات اعمال می‌شود.

بهادری با اشاره به اینکه نظارت غیررسمی را رسانه‌ها به افکار عمومی تقدیم می‌کنند، گفت: نظارت رسمی همان بررسی تأیید صحت انتخابات و پیگیری مطالبات و شکایت‌های مردمی در این زمینه است.

بهادری گفت: مجلس اول در سال ۵۹ بدون شورای نگهبان تشکیل شد، همین مجلس قانون نظارت شورای نگهبان بر نظارت بر انتخابات و تأیید صلاحیت و مشروعیت آن را تصویب کرد.

وی افزود: جالب این جاست که برخی از افرادی که هم اکنون در مورد مشروعیت شورای نگهبان شبه در اذهان عمومی به وجود می‌آورند از امضاءکنندگان این قانون بودند.

بهادری تصریح کرد: این گفته که نظارت شورای نگهبان در زمان حیات امام (ره) نیز وجود نداشته است، باور اشتباهی است.

معاون پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به بند ۹ قانون اساسی یادآور شد: در متن قانون تصریح شده است که صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری باید به اطلاع شورای نگهبان برسد.

وی در ادامه بیان کرد: در انتخابات خبرگان رهبری نیز قانون اساسی استقلال کامل را به خبرگان داده است پس نهاد مجلس شورای اسلامی از منظر قانونی حق نظارت و اعمال خواسته به اعضای خبرگان را ندارد.

بهادری به تاریخ شکل گیری خبرگان رهبری و نقش آن بر نظارت در انتخابات اشاره کرد و افزود: سال ۵۹ اولین قانون خبرگان توسط شورای نگهبان نوشته شده است.

وی افزود: مجلس ۳ بار در سال تلاش کرد نظارت در انتخابات شورای شهر را بر عهده‌ی شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت بگذارد با این حال که در اصل ۹۹ نیز اسمی از شورای شهر نبوده است.

مجلس انتخابات نظارت استصوابی شورای نگهبان