برگزیده ها
استقبال سرد از نواصولگرایان

مازندمجلس: انتشار فراخوان محمدباقر قالیباف خطاب به جوانان جهادی برای حضور فعال در عرصه انتخابات مجلس آینده

مازندمجلس: از میان نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی، جواد کریمی قدوسی و سیدحسین نقوی حسینی از چهره های مطرح جریان پایداری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص فراخوان شهردار اسبق تهران اعلام کردند که ازاین فراخوان اطلاعی نداشته و در مورد محتوایش نظر خاصی ندارند. اما عبدالرضا مصری، عضو جامعه اسلامی مهندسین به عنوان یکی از احزاب باسابقه جریان اصولگرایی و همچنین محمد جواد جمالی از اصولگرایان برجسته مجلس با نگاه هایی متفاوت اما هر دو از دعوت جوانان به حضور در عرصه انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی در فراخوان قالیباف استقبال کردند.
به اعتقاد آنان تلاش محمدباقر قالیباف برای یافتن راهکاری برای جلوگیری از تکرار شکست اصولگرایان در انتخابات های قبلی است و این به معنای خروج او از جبهه اصولگرایی نیست.

فعالیت فردی قالیباف که در این فراخوان خود را نشان داده است از نگاه هیچکدام از این فعالین اصولگرا نشانی از نگرانی ندارد. آنها مشترکا بر این اعتقاد هستند که قالیباف نیز مانند صدها فعال سیاسی دیگر حق دارد در عرصه انتخابات ورود کرده و به فعالیت بپردازد.
نقوی حسینی در این باره گفت: «به دلیل آنکه اصولگرایان تا این لحظه جبهه ای تشکیل نداده اند و اساساً هماهنگی وجود ندارد، بنابراین اقدام آقای قالیباف را نمی توان بدون هماهنگی و خارج از جبهه اصولگرایی تعریف کرد.» عبدالرضا مصری اما نگاهی تا حدی متفاوت دارد و معتقد است اصولگرایان جلسات مستمر خود را دارند و آقای قالیباف هم یکی از افراد حاضر این جلسات هست، اما این حرکت را نیز او به معنای انشقاق از اصولگرایان نمی داند. وی می گوید: «آقای قالیباف می تواند تشکیلات جدیدی ایجاد کند و این مسئله مشکلی را ایجاد نمی کند.»

مصری به نکته مهم دیگری نیز اشاره می کند به گفته او؛ «از اعضای جبهه پایداری در جلسات اصولگرایان نیز به عمل می آید اما به عنوان موضع رسمی صحبتی از اتحاد فعلاً نیست.» که این مسئله شاید دلیل بی اطلاعی نمایندگان منتسب به جریان پایداری از فراخوان قالیباف نیز باشد. این عدم اطلاع در حدی است که نقوی حسینی، کاملاً خود را بی اطلاع از اصطلاح «نواصولگرایی» می داند. اصطلاحی که توسط محمدباقر قالیباف وضع شده است و در دو سال گذشته مهمترین وجهه همت سیاسی او به تبیین این ایده در سپهر سیاسی ایران اختصاص یافته است.

از سوی دیگر کریمی قدوسی نیز به مانند محمد جواد جمالی خود را همدل با ایده نواصولگرایی نمی دانند. جمالی می گوید: «من اساساً اصطلاحات اصولگرا و اصلاح طلب را به این شکل قبول ندارم. این اسامی تنها عناوینی هستند که بر باندهای سیاسی گذاشته می شوند. همانطور که رهبری گفته اند به جای این عناوین ما فقط انقلابی و غیرانقلابی داریم. به عبارتی همه باید زیر چتر انقلاب جمع شوند.» کریمی قدوسی نیز مشابه همین اعتقاد را دارد: «من اعتقادی به پدیده های اصولگرا، نواصولگرا، تندرو و کندرو ندارم. واقعیت جامعه چیز دیگری است؛ کارآمدی، مردمی بودن، انقلابی بودن مسائلی است که اهمیت دارد.»

جمالی نوبندگانی اقدام قالیباف را در وضع اصطلاح جدید «نواصولگرایی»، تلاش وی برای پیدا کردن راهکاری جدید در جبهه اصولگرایان می داند. به اعتقاد وی؛ «شاید ایشان به این نتیجه رسیده اند که راهکارهای پیشین خیلی خوب جواب نداده است و دلیل شکست جریان اصولگرا در انتخابات های اخیر همین مسئله بوده است. ایشان هم مانند دیگران به دنبال یافتن راهکار است. البته این راهکارهای متعدد متفرق هستند و هر کس راه خود را می رود.» به همان اندازه که از بیان جمالی برمی‌آید که وی به نتایج چنین تلاش هایی امیدوار نیست، در نقطه مقابل عبدالرضا مصری نگاهی دیگر به مفهوم نواصولگرایی دارد: «نواصولگرایی اگر بر مبنای مفاهیم اساسی اصولگرایی اما با روش های نو و جدید باشد، من موافق این ایده هستم و همراهی هم می کنم.»

از صحبت های نقوی حسینی، کریمی قدوسی و عبدالرضا مصری چنین بر می آید که فرصت مداقه و نقد ایده ای که طی دو سال گذشته بارها از سوی محمدباقر قالیباف طرح شده و حتی در مهرماه سال گذشته نیز مانیفست آن منتشر شده است را نداشته اند. مسئله ای که نقوی حسینی صراحتاً به آن معترف است: «فعالین سیاسی خیلی سخنرانی می کنند، اما من نمی توانم همه را پیگیری کنم.»

اما برخلاف آنها، محمد جواد جمالی نسبت به فراخوان اخیر قالیباف و پروژه سیاسی او نقدهایی را مطرح می کند. او در اظهارات خود گفت: «به عنوان فردی که به قالیباف علاقه مند هستم و وی را مدیر اجرایی موفق و پرتلاشی می دانم که یادآور دفاع مقدس است، به وی توصیه می کنم همانگونه که در سال ۹۲ و ۹۶ در مناظرات خود فضای درگیرانه ای ایجاد کردند و متضرر شدند، در این انتخابات از ایجاد این فضا حذر کنند.»

جمالی همچنین به فراخوان دعوت قالیباف از جوانان نیز نقد دارد و معتقد است: «من خوشحال هستم که آقای قالیباف به صحنه آمده اند، اما دلیلی هم نمی بینم که شروع فعالیتشان را با تخریب این مجلس آغاز کرده اند. اینکه در مجلسی ۲۹۰ نفره به همه حمله کنیم که حتی در میان آنها دوستان آقای قالیباف هم حضور دارند، صحیح نبود. کلی گویی در این موضوع صحیح نیست.»

بر اساس آنچه در راهرو های مجلس می گذرد به نظر می رسد در جبهه اصولگرایان حساسیت زیادی نسبت به این تحرک سیاسی محمدباقر قالیباف تا کنون ایجاد نشده است. اما مشخص نیست گام های بعدی قالیباف در هشت ماه آینده آیا می تواند او یا همفکران جوانش در جبهه نواصولگرایان را به همین راهروهای ساکت این روزهای مجلس برساند یا خیر؟

محمدباقر قالیباف در روز یکشنبه ۲۶ خردادماه با انتشار فراخوانی تصویری در فضای مجازی از جوانان جهادی در خواست کرد تا برای ایجاد مجلسی نو پا در میدان بگذارند. در این فراخوان که قالیباف آن را در راستای ایده نواصولگرایی معرفی کرد، وی تاکید کرد قصد دارد تنها در جایگاه کسی که می تواند صدا و مطالبات نسل جوان را منعکس نماید به ایفای نقش بپردازد.
‌وی با معرفی یک سامانه اینترنتی از جوانانی که خود را حائز شاخص هایی که بعداً اعلامشان خواهد کرد، می دانند در خواست کرد برای حضور به عنوان نامزدهای نمایندگی در مجلس آینده ثبت نام کنند.

قالیباف مجلس انتخابات مجلس یازدهم نواصولگرایی اصولگرایان