برگزیده ها
باید انتخابات را پرشور برگزار کنیم/ دولت فعلی قدرتمند نیست

مازندمجلس: بهزاد نبوی، وزیر دولت میرحسین موسوی با بیان اینکه سال 92 به روحانی رای ندادم چون اصلا در انتخابات شرکت نکردم، گفت: دولت فعلی دولت قدرتمند و بی عیب و نقص نیست.

مازندمجلس: بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین دولت موسوی و از اصلاح طلبان باسابقه به تحلیل خود از شرایط امروز جهان، منطقه و ایران پرداخت که چکیده آن به شرح زیر است.

وی با بیان اینکه باید در برجام بمانیم و روابط خود را با دیگر امضا کنندگان آن گسترش دهیم بیان کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام برای نخستین‌بار پس از جنگ جهانی دوم، اروپای غربی سابق که امروز محوریت اروپای متحد را برعهده دارد برای اولین‌بار در مقابل آمریکا قرار گرفت. این خیلی مهم است. چون اروپای غربی سابق همیشه بعد از جنگ جهانی دوم دنباله‌روی آمریکا بوده است.

 

نبوی افزود: بعد از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و خروج غیرقانونی این کشور از برجام و شروع تحریم‌ها بر این باورم که باید روابط ایران با اروپا، چین و روسیه و همه کشورهای همراه و هم فکر با این مجموعه را گسترش دهیم.

 

نائب رئیس مجلس ششم تاکید کرد: در مورد چین باید توجه داشت که به دلیل داشتن اقتصاد دولتی، برای برقراری ارتباط و همکاری با ما دارای ظرفیت‌های بیشتری است چرا که شرکت‌ها در چین خصولتی و دولتی هستند و ما باید سعی کنیم با آنها وارد داد و ستد شویم بنابراین باید خیلی فعال عمل کنیم.

 

وی با اعلام این مطلب که همه طرفین برجام در خصوص تعهدات خود بدعهدی کرده‌اند، بیان کرد: چین و روسیه هم مثل اروپا هستند. آنها هم هیچ اقدام جدید و جدی در قبال تعهدات خود به عنوان یک عضو برجام در قبال ایران انجام ندادند و نمی‌توانند هم انجام دهند.

 

نبوی می‌گوید که اینها (اروپا، چین و روسیه) به خاطر ما نیست که با خروج آمریکا از برجام مخالفت می‌کنند بلکه احساس حقارت و دنباله‌روی به همه آنها دست داده است. ناگهان آمریکا تصمیم می‌گیرد از برجام خارج شود و این کشورها (4+1) که همه تلاش خود را به کار گرفتند تا برجام امضا شود نمی‌خواهند بله قربان‌گوی آمریکا باشند، احساس می‌کنند که هویت و استقلال‌شان مورد خدشه و در حال از بین رفتن است.

 

عضو ارشد سازمان منحله مجاهدین انقلاب اسلامی درباره قول اروپایی‌ها برای ایجاد کانال‌ جدید مالی شرکت‌های متوسط و کوچک با ایران، افزود: اولاً شرکت‌های متوسط و کوچک در خیلی‌ از زمینه‌ها نمی‌توانند به ما کمک کنند در ثانی این شرکت‌های کوچک نیز مشکلات شرکت‌های بزرگ را دارند. شاید این مشکل‌ها کمتراز بزرگترها باشد.

 

وی معتقد است که ایران باید به اروپا، چین، روسیه، ژاپن و کره خیلی فشار بیاورد البته این فشارها نباید همراه با تهدید باشد، چون آنها (اروپایی‌ها، چین و روسیه) راه‌های روشنی برای مقابله با تحریم‌های موجود ندارند.

 

نبوی با تاکید بر اینکه اروپا، چین و روسیه در حال تلاش هستند تا خود را از این مخمصه نجات دهند، گفت که ما (ایران) باید به آنها راه پیشنهاد کنیم به عباراتی مذاکرات فشرده و گسترده را دنبال کرده و راه‌هایی پیدا کنیم تا آمریکا نتواند مقابله کند.

 

معاون نخست وزیر در دولت شهید رجایی با تاکید آمریکا پس از خروج از برجام به لحاظ سیاسی در جهان منزوی شده است، گفت: انگلیسی که همیشه دنباله‌روی آمریکا بوده در شورای امنیت مقابل آمریکا موضع می‌گیرد. با خروج از برجام این شرایط استثنایی را از دست می‌دهیم و همین انزوای سیاسی متوجه ما خواهد شد. یعنی همه بدعهدی آمریکا فراموش شده و نگاه همه معطوف به خروج ایران از برجام و تلاش برای ساخت بمب اتم توسط کشور ما خواهد شد.

وی تصریح کرد: اولین کار عاقلانه ما این است که حتی تهدید به خروج از برجام هم نکنیم بنابراین روحانی نباید به اروپا مهلت دو ماهه می‌داد چرا که بی فایده و هم تهدید است.

 

نبوی اضافه کرد: ممکن است در میان اصلاح‌طلبان هم کسانی موافق خروج از برجام باشند، ولی من خروج از برجام را به زیان قطعی منافع کشور و ملت می‌دانم.

وزیر صنایع سنگین دولت میرحسین موسوی معتقد است که باید روابط خود با همسایگان و کشورهای منطقه را بهبود و گسترش بخشیم، این سه کنفرانسی که در مکه برگزار شد به سود ما نبود. چرا باید همه کشورهای منطقه به جز عراق ما را محکوم کنند؟

 

وی ادامه داد: باید سیاست معقول و مدبرانه در منطقه اتخاذ کنیم و با کشورهای منطقه تعامل و رابطه خوب داشته باشیم. وقتی ما با دولتی مثل دولت قانون‌شکن ترامپ مواجه هستیم باید سعی کنیم در این مسیر کمترین همراه را داشته باشد.

 

نبوی تاکید دارد که اگر ما بتوانیم در داخل از نظر اقتصادی، مقاومت کنیم و به گونه‌ای حداقل نیازهای ارزی و کالایی کشور را تامین کنیم، موفق خواهیم بود. آنها می‌خواهند که ایران را به مرحله «نفت در برابر غذا» بکشانند. ما باید بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: باید با اتخاذ و اجرای سیاست‌هایی در داخل کشور حداقل نیازهای مردم را با قیمتی ثابت تأمین کرده و با اتخاذ سیاست خارجی عاقلانه و مدبرانه، آمریکا را در عرصه بین المللی، منزوی نگه داریم و در این صورت است که آمریکا مجبور به عقب نشینی خواهد شد.

 

نبوی در پاسخ به این سوال که منظورتان از "تامین حداقل نیازهای مردم" این است که به مردم کوپن بدهیم، گفت: شاید امروز بتوان با روش‌های جدید و حتی کارت ملی هوشمند این سیاست ها را به راحتی اجرا کرد. به هر حال وضع معیشت مردم روز به روز بد و بدتر شده و قدرت خریدشان کاهش می‌یابد.

 

وی معتقد است که باید در زمینه نیازهای اساسی مردم، به نوعی رابطه پول و کالا را قطع کنیم. من شبی که به ضیافت افطاری آقای روحانی با فعالان سیاسی دعوت شده بودم سر میز افطار به آقای روحانی پیشنهاد کردم، 20 الی 30 قلم کالای ضروری را به میزان حداقل نیاز و با قیمت قابل قبول در اختیار مردم قرار دهید.

 

وزیر صنایع سنگین دولت موسوی می‌گوید لازم نیست دولت مثل زمان ما کوپن روغن‌نباتی، قند و شکر را به مردم اعلام کند، اما می‌تواند تعدادی اقلام و کالا را با قیمتی مناسب و معین توسط یک کارت هوشمند در اختیار مردم قرار داد و این 20 الی 30 قلم کالا نیز باید از کالاهای اساسی و مورد نیاز عموم مردم مانند گوشت، برنج، مرغ و... باشد. باید نیازهای اساسی مردم تأمین شود تا مردم ما بتوانند سرپا بایستند.

 

به گفته نبوی، باید قدرت مقاومت اقتصادی مردم را بالا ببریم و البته مردم هم نشان داده‌اند اگر شرایط دشوار شود و ببینند مسئولان نیز مجدانه در حال تلاش و کار هستند مقاومت می‌کنند. بنابراین در داخل و خارج باید سیاست‌های مدبرانه و عاقلانه پیش بگیریم.

 

وی اضافه کرد: در همین رابطه معتقدم که باید انتخابات پرشور برگزار کنیم، نه اینکه فضا را ببندیم، چرا که انتخابات پرشور سبب قدرتمندتر شدن ما در دنیا می‌شود. قدرت انتخابات پرشور برای نظام ما از صدها موشک و بمب بیشتر است. اگر انتخابات پرشور و مردمی داشته باشیم، قدرت نظام افزایش خواهد یافت.

 

نائب رئیس دور ششم مجلس تاکید کرد: اگر در حوزه سیاست داخلی، خارجی و اقتصاد درست عمل کنیم می‌توانیم که مقاومت کنیم و سرپا بایستیم و آمریکا نیز به تدریج در سیاست‌های خود تجدیدنظر خواهد کرد.

 

نبوی با بیان اینکه خرج اروپا را باید از آمریکا جدا کرد، گفت: کودتای 28 مرداد سال 32، نقش انگلیس را در کودتا علیه حکومت ملی مصدق، بسیار پررنگ‌تر از آمریکا می‌دانسته و می‌دانم. استراتژی آن روز من با استراتژی امروز متفاوت نباشد نمی‌توان گفت که چون کودتای 28 مرداد را کودتای انگلیسی-آمریکایی می‌دانم امروز هم نباید معتقد به گسترش روابط با انگلیس، فرانسه و آلمان باشم و اگر معتقد بودم، گفته شود باورمان نمی‌شود که این بهزاد نبوی همان بهزاد نبوی قبلی باشد.

 

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما آمریکا عوض شده است، گفت: لازم نیست "آمریکا عوض شود". ماهیت آمریکا و انگلیس امروز تفاوت چندانی با دوره مرحوم مصدق، دوره کندی و کارتر ندارد. ولی در آن دوره‌ها من معتقد به بهره‌برداری از تضاد آن دو قدرت، در جهت قطه سلطه انگلیس بر کشورم بودم.

 

نبوی می‌گوید که من معتقد نیستم که اختلاف ما با آمریکا و اروپا و روسیه و چین اختلاف ایدئولوژیک است. اختلاف راهبردی و استراتژیک است. اختلاف ایدئولوژیک سر جایش است، نه این‌که همه‌مان مسلمانیم. مگر دوستانی که به چین ابراز علاقه می‌کنند، چین را مسلمان می‌دانند؟ نه؛ به لحاظ وحدت استراتژیک با چین احساس نزدیکی می‌کنند. محصول تغییر استراتژی و راهبرد ما است نه الزاما تغییر ماهیت طرف‌های مقابل.

 

نبوی همچنین در این گفت وگو به تعریف مشخص و روشن‌تری از اصلاح طلبی پرداخت و گفت:  اصلاح طلبی یعنی پذیرش اصل نظام و اعتقاد به تغییر وضع موجود آن. دوستان نهضت و ملی مذهبی‌ها با افت و خیزهایی معمولا همین نظر را داشته‌اند. افت و خیزها عمدتا به اواخر دوره بنی صدر و نحوه تعامل آنان با مجاهدین خلق، در یک دوره کوتاه، مربوط است.

 

وی در واکنش به اینکه چرا اصلاح طلبان اینقدر تغییر مواضع می‌دهند گفت که تغییر مواضع طبیعی است. مگر می شود که شما ده ها سال یک موضع داشته و یک حرف بزنید؟ شرایط بیرونی شما آن‌قدر تغییر می‌کند که مجبورید مواضع متعدد و متفاوتی اتخاذ کنید.

 

نبوی افزود: چرا شما فکر می‌کنید که اگر سال اول انقلاب طرفدار اشغال سفارت آمریکا بودیم و امروز بعد از 40 سال به این نتیجه رسیده باشیم که اشغال سفارت کار خوبی نبوده و یا تکرار آن در شرایط کنونی به مصلحت کشور نیست، ثبات رای نداریم و بی هویتیم؟ پذیرش خطای احتمالی و یا تغییر استراتژی و راهبرد، هیچکدام عیب نیست و عکس آن شاید نشانه دگماتیزم و برخورد جز است.

 

سخنگوی دولت شهید رجایی در عین حال می‌پذیرد که تغییر استراتژی و راهبرد اعتبار تصمیمات سیاسی را زیر سوال می‌برد اما در عین حال می‌گوید در عالم سیاست به دلیل همان مقوله استراتژی و راهبرد در هر شرایطی مواضع افراد و گروه‌ها تغییر می‌کند.

 

وی درباره عملکرد دولت نظرتان در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی گفت: من دولت فعلی را یک دولت قدرتمند، بدون عیب و نقص نمی‌دانم. نحوه انتخاب آقای روحانی هم به این شکل بود که، پس از رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی یعنی نامزد مطلوب اصلاح طلبان، اصولگرایان معتدل و میانه‌روها، دو نامزد تائید صلاحیت شده نزدیک به این طیف‌ها در این صحنه ماندند. از این دو نامزد یکی اعلام انصراف کرد.

 

نبوی می‌گوید که سال 92 به روحانی رای نداده چون اصلا در انتخابات شرکت نکرده است طبق گفته خودش تعصب خاصی هم در دفاع از دولت روحانی ندارد.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید دارد که مشکلات امروز کشور آن‌قدر بزرگ هستند که قوی‌ترین دولت‌ها هم در حل آنها به سادگی توفیق نخواهند یافت. امروز تنها راه، حفظ وحدت ملی و حمایت همه‌جانبه از هر دولتی است که بر کشور حاکم است تا بتواند بر بحران‌های موجود غلبه کند.

 

انتخابات مجلس یازدهم بهزاد نبوی روحانی دولت برجام