برگزیده ها
دولت مکلف به بیمه محیط بانان و جنگل بانان شد

مازندمجلس: دولت مکلف شد، مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی را در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب العلاج، نقص عضو، از کارافتادگی و حوادث بیمه کند.

مازندمجلس: در جلسه علنی نوبت عصر دوشنبه مجلس و در جریان بررسی لایحه حمایت قضایی و بیمه ای از مأموران یگان حفاظت دستگاه های اجرایی (محیط بانان و جنگل بانان)، نمایندگان مجلس دستگاه‌های اجرایی ذیربط را مکلف کردند مأموران یگان حفاظت دستگاه مربوطه خود را اعم از کارکنان ثابت، پیمانی و قراردادی را در راستای انجام وظایف و مأموریت های خود در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب العلاج، نقص عضو، از کارافتادگی و حوادث بر اساس این قانون و آئین نامه اجرایی آن بیمه کند.

طبق تبصره یک این ماده مقرر شد، در مواردی که دستگاه های اجرایی براساس قوانین و حسب مورد برای انجام مأموریت‌های سازمانی از افرادی غیر از مأموران یگان حفاظت استفاده می‌کنند مانند مأموران اجرایی محیط زیست و منابع طبیعی دستگاه مربوطه موظف است نسبت به پوشش بیمه‌ای این دسته از افراد مطابق این ماده اقدام کند.

در تبصره دو، سازمان محیط زیست و منابع طبیعی موظف به پرداخت هزینه های درمانی، جبران صدمات و خسارات وارده به همیاران طبیعت و محافظان افتخاری و داوطلبان مردمی در اقدامات مرتبط با پیشگیری و اطفاء حریق جنگل ها و مراتع کشور شد.

همچنین در ماده ۳ مقرر شد، آئین نامه اجرایی این قانون مشتمل بر نحوه تأمین و پرداخت وجوه موضوع مواد ۱۳ و ۱۴ قانون به کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح به مشمولان این قانون و همچنین چگونگی پوشش بیمه‌ای آنها، ظرف مدت ۶ ماه از تصویب این قانون توسط وزارت دادگستری و حسب مورد با هماهنگی دستگاه های ذیربط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد.

در ماده ۴ نیز سازمان برنامه و بودجه موظف شد، همه ساله اعتبارات مورد نیاز اجرای این قانون را به پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی دارای یگان حفاظت در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی نماید.

مجلس قانون جنگلبان محیطبان