برگزیده ها
قهر و تحریم انتخابات زیبنده جریان اصلاح‌طلبی نیست

مازندمجلس: یک سیاستمدار اصلاح‌طلب گفت: نظارت استصوابی قابل احترام است اما نهاد‌های حاکمیتی در مسیر انتخابات فضا را بیشتر باز کنند.

مازندمجلس: محسن مهرعلیزاده سیاستمدار اصلاح‌طلب و استاندار پیشین اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به فضایی که در بیرون جریان اصلاحات و اصولگرایان وجود دارد، گفت:  مردم توقع داشتند که بخش عمده‌ای از مشکلات معیشتشان با وعده‌هایی که دولت فعلی و دولت قبل به آنها داد بود، حل شود اما در حال حاضر آنها را حل‌نشده می‌بینند.

وی با اشاره به فشارهای حساب شده آمریکا علیه ایران، افزود: سران آمریکا بر خلاف چیزی که می‌گویند ما به فکر مردم ایران هستیم برای ایجاد ناراضیتی و ایجاد انشقاق و افتراق میان مردم حاکمیت فشار می‌آورند. اما خوشبختانه با وجود اینکه فشار مضاعفی بر مردم است، اما اگر دشمن خارجی مقابل مردم ایران قرار بگیرد و احساس کنند به آنها زور گفته می‌شود به هر قیمتی می‌ایستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه آمریکا دست از فشارش برنخواهد داشت، گفت: من فکر می‌کنم هر چه به انتخابات نزدیک میشویم شرایطی که پیش می‌آید خیلی موثر خواهد بود و با تداوم فشارها گرچه مردم به مشکل بیشتری برخواهند خورد اما بر این امر واقفند که اگر غفلت کنند، این فشارها بیشتر می‌شود و بیشتر اذیت خواهند شد، بنابراین در تعیین مجلس و دولت آتی مشارکت داشته و قدم برخواهند داشت.

وی درباره حضور و مشارکت مردم در انتخابات آتی گفت: در حال حاضر پیش‌بینی نمی‌شود به‌ میزانی که در انتخابات مجلس و دولت فعلی مشارکت وجود داشت، مشارکت وجود داشته باشد اما به نظر می‌آید در حدی که  مردم خودشان را در انتخابات نشان دهند، مشارکت خواهد شد.

مهرعلیزاده افزود: نهادهای حاکمتی باید در مسیر انتخابات این دقت را داشته باشند که فضا را بیشتر باز کنند تا مردم با علاقه و رغبت بیشتری حضور داشته باشند به طوریکه احساس کنند کاندیدایی که مورد نظرشان است هم اجازه حضور دارد.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب در واکنش به نظر بعضی از اصلاح‌طلبان مبنی بر حضور مشروط در انتخابات و تاکید بر طی شدن مراحل قانونی، گفت: حالت‌های قهر و تحریم برای جریان اصیلی مثل جریان اصلاح‌طلبی نه زیبنده بوده و نه شدنی است.

وی افزود: ممکن است افرادی با روحیات تند خاص خودشان اظهارنظرهایی را داشته باشند اما در نهایت با توجه به مشی اصلاح‌طلبی که می‌گوید ما درون و چارچوب نظام می‌خواهیم نقد کنیم، حرف بزنیم و اصلاح کنیم و همچنین تاکید بر جاری و ساری شدن تمام اصل‌های قانون اساسی، چیزی به عنوان تحریم انتخابات وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر نظارت استصوابی در قانون اساسی آمده است باید مورد احترام باشد، گفت: ما باید به آنهایی که نظارت می‌کنند این توصیه را کنیم که هر چه این اقداماتشان از آنچه که قانون مشخص کرده بیشتر فاصله بگیرد، بیشتر به بی‌اعتمادی مردم منجر می‌شود آن وقت مشارکت مردم به حداقل می‌رسد که زیبنده نظام نیست.

وی ارزیابی خود از اقبال به اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده را اینگونه بیان کرد: یک نسبت دیرینه‌ای در مردم برای اقبال به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان وجود دارد که همچنان با درصد کم و زیادی ادامه دارد، از طرفی درصد قابل توجهی از جامعه شاملز که حضور جدی یا حضور کمتری در انتخابات داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بر شمردن عوامل موثر بر حضور مردم برای مشارکت در انتخابات، گفت: نخست شرایط عمومی کشور از جهت فشار‌هایی که دشمن می‌آورد مهم است، دوم اگر اقدامات مثبتی که نهادهای ذیربط انتخابات انجام می‌دهند، در جهتی باشد که مردم احساس کنند خودشان بر سرنوشت خودشان حاکم هستند و احساس کنند فرد انتخاب شده کسی است که خودشان خواسته‌اند، انتخابات خوب خواهد بود. وقتی مشارکت بالا باشد وضعیت اصلاح‌طلبان بهتر خواهد بود.

مهرعلیزاده در واکنش به موضوع اخیر مطرح شده در جامعه یعنی «پرستو»ها گفت: هیچ اظهارنظری نمی‌شود کرد چراکه فضای این موضوع خیلی آشفته است و هنوز هیچ مدرکی با پایه و اساسی از هیچ طرفی ارائه نشده است، بنابراین اظها نظر در این زمینه مشکل است.

وی درباره برخورد خود با دام‌های اقتصادی و سیاسی گفت: وقتی شما اسم این موضوع را دام می‌گذارید متوجه آن نمی‌شوید و فکر می‌کنید که خطای خودتان بوده است. باید از خدا بخواهیم که کمکمان کند تا به اشتباه نیفتیم و سعی کنیم با دقت عمل بیشتری حرکت کنیم و از خدا بخواهیم که عاقبت همه ما را به خیر کند.

انتخابات اصلاح طلبان مجلس مجلس یازدهم