برگزیده ها
رفتارهای پوپولیستی نمایندگان برای جمع کردن «رأی» در انتخابات اسفند

مازندمجلس: علی مطهری معتقد است: عملکرد نمایندگان می‌تواند در انتخابات بعدی تاثیر داشته باشد به همین خاطر در سال آخر بیشتر نگاه منطقه ای بر رفتار آنها حاکم است تا نگاه ملی.

مازندمجلس: تا انتخابات مجلس یازدهم کمتر از ۹ ماه دیگر زمان باقی مانده است.نه فقط فضای سیاسی کشور عملا وارد حال و هوای انتخابات مجلس یازدهم شده است که در سویی دیگر فضای پارلمان هم انتخاباتی شده است.. نمایندگانی که سودای تکرار حضور در پارلمان دارند این روزها آرام و قرار ندارند و هرکدام تلاش دارند بیشتر تریبون شان برای بیان تذکر و اخطار باز شود تا بیش از گذشته صدایشان به گوش مردم حوزه انتخابیه برسد، حتی در روزهایی که وزرا و معاونان دولت به هر دلیلی در صحن و کمیسیون ها حضور دارند حلقه حلقه دور آنها جمع می شوند تا شاید یک امضا بیشتر برای عملیاتی کردن پروژه های حوزه انتخابیه شان بگیرند، اقداماتی که هرکدام با یک هدف صورت می گیرد؛ «جمع کردن رأی برای انتخابات اسفند ماه.»

موضوعی که حتی خود مجلسی ها نیز بر آن مهر تائید می‌زنند. قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم دماوند می گوید: «نماینده ای که چندسال مشغول به فعالیت است طبیعی است که به دنبال این باشد که کارها و اقداماتش را به مردم حوزه اش انعکاس دهد. اگر از این بعد به قضیه نگاه کنیم از نظر من تبلیغات حتی مثبت هم است. مشکل اما آنجا بوجود می آید که برخی رفتارها رنگ و بوی پوپولیستی به خود می گیرد. رفتارهایی که در ماه های باقیمانده تا انتخابات مجلس از سوی برخی مشاهده می شود که مناسب شان مجلس و نماینده نیست.برخی از نمایندگانی که وابسته به جریان فکری خاصی ممکن است باشند در این سه سال با روش هایی چون سوال از وزرا، استیضاح، عزل وزیر و ...تلاش کرده اند که مطالبات خود را دنبال کنند ولی من این روش ها را نمی پسندم، برای حل بحران های موجود در کشور باید در تعامل با هم پیش برویم. »

جواد آرین منش نماینده پیشین مجلس هم معتقد است « فعالیت‌های برخی نمایندگان در سال آخر، تحت‌الشعاع انتخابات آینده با هدف حذف رقبا و پیروزی در انتخابات قرار می‌گیرد و بر همین اساس است که رفتارهای نمایندگان حالت نمایشی بیشتری پیدا کرده به طوریکه تمایل به خودنمایی به اشکال گوناگون پیدا می‌کنند.»

او می گوید؛« در مواردی برخی نمایندگان در صحن علنی مجلس برای دیده شدن مبادرت به طرح سوالاتی از وزرا می‌کنند که ضرورتی نداشته و نتیجه‌بخش نیست، حتی در بیان تذکرات و نطق های میان دستور با نگاه به بیرون به ایراد نطق می پردازند و به گونه‌ای سخن می گویند که گویا مخاطب شان نه در مجلس بلکه در حوزه انتخابیه هستند.»

به نظر می رسد نمایندگان در سال آخر بیش از آنکه دغدغه ملی داشته باشند، نگاهشان منطقه ای و محدود به مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه شان است، همین هم باعث شده که رتق و فتق امور حوزه انتخابیه برایشان اولویت پیدا کند.

مطهری: نماینده باید مسائل ملی را بر مسائل منطقه ای مقدم بداند

در همین راستا، علی مطهری نماینده مردم تهران در پاسخ به سوالی درباره انتقاداتی که نسبت به رفتار نمایندگان مجلس در سال آخر مطرح می‌شود به خبرآنلاین گفت: بالاخره نمایندگان نگرانی‌هایی دارند و نمی‌شود گفت اصلا وارد خواسته‌های منطقه‌ای خودشان نشوند ولی باید به مسائل ملی هم حتما توجه داشته باشند و مسائل ملی را  بر مسائل منطقه‌ای خودشان مقدم بدانند. 

او در پاسخ به این سوال که آیا این قسم تحرکات نمایندگان، یعنی اولویت دادن به نگاه منطقه‌ای به جای نگاه ملی در مشارکت سیاسی تاثیرگذار است، گفت: بله بالاخره عملکرد نمایندگان می‌تواند در انتخابات بعدی تاثیر داشته باشد.

مطهری درباره پیش بینی‌اش از مشارکت سیاسی در انتخابات ۹۸ نیز گفت: به نظرم قضاوت در این رابطه کمی زود است و باید اجازه دهیم کمی نزدیک‌تر شویم.

انتخابات مجلس مجلس یازدهم رای علی مطهری