برگزیده ها
الویری: کاندیداهای اصلاح‌طلب قلع و قمع شوند، شاید لیست ندهیم

مازندمجلس: عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان می‌گوید ممکن است در انتخابات آتی هیچ لیستی ارائه ندهند.

مازندمجلس: عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان می‌گوید: اگر به هر دلیلی مسیر حرکت اصلاح‌طلبان برای حضور موثر در انتخابات آینده بسته شود و به مقطعی برسیم که ببینیم از طریق صندوق رای حتی کوچک‌ترین قدمی نمی‌توانیم برای اصلاحات برداریم ممکن است هیچ لیستی ارائه ندهیم.

چندی پیش سعید حجاریان در یادداشتی اعلام کرد که اصلاح‌طلبان باید موضع خود را در برابر انتخابات به‌صراحت و با جزییات کامل اعلام کند، او در این یادداشت عقلانی ترین راهبرد در کوتاه مدت را "مشارکت مشروط" دانست و تاکید کرد که باید از فرصت انتخابات استفاده کرد ولی چنانچه شروط مطرح شده برآورده نشد، باید عطای انتخابات را به لقایش بخشید.

اظهارات تئوریسین اصلاحات واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت به طوریکه محمد عطریان‌فر عضو شورای مرکزی کارگزاران با بیان اینکه هیچ‌گاه اصلاح‌طلبان نمی‌توانند با صندوق رأی خداحافظی کنند، تاکید کرد: تا زمانی که اصلاح‌طلبیم پیوند ناگسستنی با صندوق رأی داریم. بهزاد نبوی هم به حامی این ایده انتقاد کرده و معتقد است مسیر اصلاحات همچنان از صندوق رای می گذرد.

از طرفی دیگر محسن صفایی‌فراهانی اما با انتقاد از نحوه تایید صلاحیت نامزدها از سوی شورای نگهبان می گوید: "وقتی یک قیف باریک وجود دارد که کاندیداهای انتخابات مجلس را از آن عبور می‌دهند و مجموع افرادی که به عنوان نماینده انتخاب می شوند آنقدر توانا نیستند که مسایل امروز ایران،  منطقه و دنیا را خوب ببینند مشخص است که کارایی محدود می‌شود. در این شرایط حاضر نیستم بین بد و بدتر انتخاب کنم. یا باید بتوانیم نیروی توانا و آگاه با شرایط مناسب روانه مجلس کنیم که از دل آن هم یک دولت تواناتر و به درد بخور به وجود بیاید یا نفرستیم."

اصلاح‌طلبان راه دیگری جز صندوق رأی نمی شناسند اما...
در همین زمینه مرتضی الویری عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در بخشی از در گفت‌وگوی خود به ایده مشارکت مشروط در انتخابات گریزی زد و گفت: تلاش جریان اصلاح طلبی در شرایط فعلی بر این است که هرگونه التهاب را از فضا دور کرده تا امکان حضور فعال در انتخابات فراهم شود ضمن اینکه اصلاح طلبان بر این باورند که تنها راه توفیق در حل مشکلات کشور و البته در چارچوب نظام صندوق رای است و راه دیگری جز صندوق رای نمی شناسیم بنابراین تلاش و امیدواری مان این است که شرایط مطلوبی داشته باشیم تا بتوانیم از طریق صندوق رای مسیر اصلاحات را پیش برده و مشکلات مردم را حل کنیم.

اگر کاندیداهای اصلاح طلبان قلع و قمع شوند، ممکن است لیست ندهیم
عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان ادامه داد: اما اگر به هر دلیلی مسیر حرکت اصلاح‌طلبان برای حضور موثر در انتخابات آینده بسته شود به عبارتی قلع و قمع کاندیداها شروع شود و ما به مقطعی برسیم که ببینیم از طریق صندوق رای حتی کوچکترین قدمی نمی‌توانیم برای اصلاحات برداریم به طور طبیعی سرفصل جدیدی باز خواهد شد که ممکن است هیچ لیستی ارایه ندهیم، علت آن هم این است که نمی‌توانیم لیستی را به جامعه معرفی کنیم که در آینده نتوانیم از آن دفاع کنیم در این شرایط است که بگوییم ما لیستی نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه نحوه برخورد اصلاح‌طلبان فارغ از نظرات شخصی افراد زمانی مشخص می‌شود که شورای نگهبان به موضوع بررسی صلاحیت نامزدها ورود کند، تاکید کرد: بعد از اینکه شورای نگهبان بررسی صلاحیت ها را در دستور کار قرار داد و لیست‌ها مشخص شد در آن مقطع اگر اصلاح طلبان ببینند که حضور آنها در انتخابات برای حل مشکلات مردم میسر است به طور طبیعی با شور و هیجان حضور پیدا خواهند کرد اما اگر ببینید این امید وجود ندارد سیاست دیگری را اجرایی می کنند.

رایزنی اصلاح طلبان با شورای نگهبان
الویری درباره رایزنی اصلاح طلبان با شورای نگهبان پیش از آغاز بررسی صلاحیت نامزدها نیز گفت: از جمله وظایفی که برای یکی از کمیته‌های شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان تعیین شده رایزنی با برخی از مسئولان و نهادهای ذی‌ربط از جمله شورای نگهبان است، در این زمینه بنا است تا گفت وگوها و تعاملاتی با نمایندگان شورای نگهبان صورت گیرد با این هدف که آنها را متقاعد کنیم سیاست جریان اصلاح طلبی حرکت در چارچوب نظام است و زمانیکه خود را در این چارچوب تعریف می کند به طور طبیعی تمام تمهیدات لازم را به عمل خواهد آورد.

در تلاشیم بیشترین تعداد نامزدهای اصلاح طلب را از فیلتر شورای نگهبان عبور دهیم
عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه درتلاشیم با هماهنگی‌های لازم بیشترین تعداد نامزدهای اصلاح طلب را از فیلتر شورای نگهبان عبور بدهیم، گفت: همان طور که عرض کردم این اقدام در یکی از کمیته های شورای عالی اصلاحات مورد توجه قرار گرفته و نه تنها شورای نگهبان بلکه برخی  دیگر از مسئولان نظام هم محل رجوع ما برای هماهنگی بیشتر هستند.

انتخابات اصلاحات شورای نگهبان مرتضی الویری مجلس یازدهم