برگزیده ها
مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با طرح تنفس جنگل

مازندمجلس:فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:طرح تنفس جنگل مصوب و اجرا شده تا جنگل‌های شمال را از تجاوز و تخریب بیش از حد نجات دهد و تنها راه نجات جنگل هیرکانی نیز اجرای درست و کامل طرح تنفس است اما مورد اعتراض برخی از افراد قرار گرفته است.

مازندمجلس:علی عباس‌نژاد در حاشیه ی سفر به استان مازندران اظهار داشت: طرح تنفس جنگل مصوب و اجرا شده تا جنگل‌های شمال را از تجاوز و تخریب بیش از حد نجات دهد و تنها راه نجات جنگل هیرکانی نیز اجرای درست و کامل طرح تنفس است اما مورد اعتراض برخی از افراد قرار گرفته است.

وی یکی از بسترهای لازم برای اجرای درست طرح تنفس جنگل را رفع مشکل کمبود نیرو به عنوان جنگل‌بان دانست و گفت: براساس استانداردهای جهانی به ازای هر دو هزار هکتار جنگل به طور متوسط باید یک جنگل‌بان وجود داشته باشد، اما در ایران هر ۴۰ هزار هکتار عرصه طبیعی یک جنگل‌بان فعالیت دارد.

عباس‌نژاد ادامه داد: علاوه بر کمبود نیروی جنگل‌بان، نداشتن چارت قانونی نیز سبب شد تا جنگل‌بانان تنها بر حسب علاقه‌ای که به طبیعت دارند، فعالیت کنند چرا که این نیروها با توجه به وضعیت استخدامی و حقوق پایین خود از لحاظ سازمانی هیچ پشتوانه و انگیزه‌ای ندارند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گفت: اجرای طرح تنفس جنگل که مصوب مجلس و مبتنی بر برنامه ششم توسعه است از اواخر سال ۹۵ به صورت تدریجی به اجرا گذاشته شده و قرار است پس از سه سال کامل شود و از زمان اجرای کامل نیز هرگونه برداشت چوب از جنگلها ممنوع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق این طرح قرار شد سازمان جنگل‌ها از زمان اجرای آن در اواخر ۹۵ قرارداد هیچ‌یک از شرکت‌های بهره‌بردار جنگل را که در مازندران تعدادشان بیش از ۱۵ واحد اعلام شد تمدید نکند ولی نیروهای این شرکت‌ها را با رعایت قانونی به عنوان نیروهای حفاظتی در چارچوب طرح تنفس به کار بگیرد.

عباس‌نژاد یادآور شد: تاکنون قرارداد بیشتر شرکت‌های بهره‌بردار جنگل‌های شمال پایان یافته و نیروهای آنها هم به عنوان حفاظت از جنگل در حال فعالیت هستند ولی گفته می‌شود این نیروها کمتر به وظایف محوله توجه دارند و قرارداد کاری با عنوان حفاظت از جنگل را بیشتر به معنای بیکار نشدن خود تلقی می‌کنند.

بخشی از جنگل‌های شمال جزو جنگل‌های هیرکانی به‌حساب می‌آید که بیش از ۴۰ میلیون سال قدمت دارند و یکی از ارزشمندترین و منحصربه‌فردترین جنگل‌های جهان به‌شمار می‌آید و از آن به‌عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد.

تنفس جنگل.مجلس شورای اسلامی.جنگلهای هیرکانی.انتخابات مجلس.مازندران.مازندمجلس.شمال