برگزیده ها
زارع و کشتزار آفت زده ی فرهنگ و هنر مازندران

اختصاصی مازندمجلس:محمود شالویی؛آن رند شاعر پیشه که بدو حضورش در مازندران طلب از گمشدگان لب دریا می کرد،نه تنها یک گز، سکان این کشتی در دست نگرفت،بلکه در هنگامه ی عافیت طلبی خداوندگاران ساحل نشین،یک گره، نیز گره گشا نشد

اختصاصی مازندمجلس:

بند اول

آسمان فرهنگ و هنر مازندران سالهاست که سترون شده و تمنای باران پاک نهادان این سرزمین قحطی زده از سوی خداوندگاران بوم و برمان بی اجابت مانده است.این خاک گویی نفرین شده،روزگار هیچسالی را سپری می کند و از جریب جریب کشتزار آفت زده ی آن. بجز مشتی محصول اندک، پیمانه ای به کف نمی آید.این چنین است که در فصل دروی کشتزاران،داس بغض درو نموده،و دستاس خونابه آسیاب می کند....آه از سفره های خالی مردمان در زمستان!

بند دوم

به اعتبار حرف و نظر خردمندان،دیر سالی است،داستان بلند مدیریت فرهنگ و هنر مازندران روایتی دراماتیک دارد که سه ضلع گریه ی هنرمندان،خنده ی متولیان و بی خیالی مدیران را در آن دیده ایم.

در آخرین فصل این داستان بلند که به یک تراژدی تمام عیار تبدیل شد،بعد از حواشی مالی و اداری احد جاودانی در ارشاد مازندران که هنوز پرونده اش در دادگاه پایتخت ورق می خورد،به ناگاه در گرمای نیمه ی تیرماه ۹۷، سکان کشتی بادبان پاره ی فرهنگ و هنر مازندران به مرد میان سال میان قامتی که ریشه در خاک خورشید و خرما داشت سپرده شد به امید آن که سرنشینان این کشتی طوفان زده را به ساحل سلامت برساند.اما محمود شالویی؛ آن رند شاعر پیشه که بدو حضورش در مازندران طلب از گمشدگان لب دریا می کرد،نه تنها یک گز، سکان این کشتی در دست نگرفت،بلکه در هنگامه ی عافیت طلبی خداوندگاران ساحل نشین،یک گره، نیز گره گشا نشد و اکنون نیز در دمادم تیرگان، مست و خراب از همان شراب ناب که سالیانی پیش تر در سرزمین صفاهان و خرابات نقش جهان نوش نموده بود، کشتی نشستگان بی ناخدای فرهنگ و هنر دیار تبرستان را در گردابی حایل رها کرد و سرخوش و سرگشته سر به آستان سعادت آباد گذاشت.

بند سوم

عباس زارع که مدت حضورش در عرصه ی اداری فرهنگ و هنر مازندران به کمتر از دو دهه می رسد،از نیمروز ۲۳ تیرماه ۹۸ بر صندلی چرمی طبقه ی چهارم ساختمان ارشاد استان می نشیند تا هر آنچه را که در مدت حضور خود در رده های محتلف کارشناسی تا معاونت ارشاد را تجربه کرده و آموخته است را در مدار مدیریت خود قرار دهد و چرخ دنده های زنگ زده ی فرهنگ و هنر مازندران را به حرکت و گردش دوباره در آورد.

زارع همین چند روز پیش پای به چهل سالگی گذاشته است و به همین علت او را می توان همچون هادی ابراهیمی یکی از جوان ترین مدیر کل ارشاد دو دهه ی اخیر محسوب کرد.موضوعی که می تواند انگیزه و نیروی مضاعفی برای این مدیر جوان ایجاد کند تا با خردورزی در مسئولیت و خردمندی در مدیریت، توان تصمیم گیری و قدرت اجرایی خود را به آنانی که از هم اکنون بر ساز ضعف او می نوازند اثبات نماید.

بند چهارم

اگر به پیشینه و رزومه ی اداری و اجرایی مدیران کل پیشین فرهنگ و ارشاد مازندران نگاهی گذرا داشته باشیم در می یابیم که در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی،تنها مدیرکلی که از بدو ورودش در بدنه ی اداری این اداره ی کل بوده،عباس زارع است.تا آنجایی که حتی می توان گفت او از نگهبان ورودی، تا همه ی کارشناسان،مدیران و معاونتهای اداره کل و روسای ارشاد شهرستانها را به خوبی می شناسد و بر عملکرد آنان اشراف دارد که این خود یک گام بزرگ و برگ برنده در عرصه ی مدیریتی یک مدیر به شمار می رود.

زارع سالها پیش بعنوان کارشناس چاپ در زیر مجموعه ی معاونت فرهنگی ارشاد مازندران حضور یافت.او که فارغ التحصیل و متخصص همین رشته بود،خیلی زود توانست جایگاه خود را بدست آورد و پس از چند سال ریاست بر اداره ی فرهنگی اداره ی کل،به معاونت فرهنگی و رسانه ای ارشاد استان برسد.بنابراین جدای از هر گونه پیش داوری زودهنگام و یا خیالپردازانه در خصوص مدیریت عباس زارع،او را می توان ارشادی ترین مدیرکل دستگاه فرهنگ و هنر مازندران در پس از پیروزی انقلاب اسلامی قلمداد کرد.

بند پنجم

این مدیر جوان راه بسیار سخت و دشواری در پیش رو دارد.او با توجه به شاخص ها و معیارهای فعالیتهای فرهنگی و هنری و دغدغه های متعدد اصحاب فرهنگ و هنر در این عرصه،اندیشه ورزی در موضوع،خردگرایی در تصمیم گیری و عقلانیت در انجام امور را سرلوحه ی کار خود قرار داده و با مشارکت گرفتن فکری و عملی از نخبگان و خردورزان در مسیر توسعه و تعالی فرهنگی و هنری گام بردارد.

انچه مسلم است در این مسیر وجود نیروهای کارآمد،متعهد و مطمئن که نفش موثر و ارزنده ای برای رسیدن به هدف دارند،بسیار ضروری و غیر قابل اغماض محسوب می شود.بنابراین زارع باید برای تحقق آرمانهای مدیریتی خود،به دور از هر گونه رودرواسی و تعارف،روی نام نیروهایی که در رده های معاونت و مدیریت اداره های زیرمجموعه ی اداره کل،دچار ضعف،ناکارآمدی و حتی حاشیه هستند،قلم کشیده و با بهینه سازی و جایگزینی نیروی انسانی حتی خارج از بدنه ی ارشاد،ضمن تضمین موفقیت خود درجایگاه مدیرکل یک دستگاه مهم اجرایی، در مسیر موفقیت قدم گذارد.

بند ششم

این روزها همزمان با انتشار خبر انتصاب عباس زارع بعنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران،در محافل زمزمه هایی شنیده می شود که عده ای بر این باورند،زارع فردی محافظه کار و منفعل است و فقط در جایگاه یک سرباز می تواند موفق باشد نه فرمانده.

این نوع نگاه پیرامون جنس مدیریت مدیرکل جوان و تازه منصوب شده ی ارشاد مازندران، می تواند بهترین و شاید مهم ترین نقطه ی عطف! در عرصه ی مدیریتش باشد تا ضمن پالایش بدنه ی ارشاد از کسانی که به بهانه ی برگزاری برنامه های هنری این دستگاه فرهنگی را با سوئ استفاده اژ ضعف و ناکارآندی مدیران گذشته به یک بنگاه اقتصادی پول ساز برای خود تبدیل کرده بودند، با تیزهوشی و تیزدستی عکس آنچه که در محافل زمزمه شده،قدرت فرماندهی خود در عرصه ی مدیر کلی را به رخ منتقدین بکشد‌ و اقتدارش را به انها اثبات نماید.

بی تعارف باید گفت این قدرت فرماندهی و اقتدار در اریکه ی مدیریت به آسانی به کف نمی آید مگر اینکه زارع شرایط نیک و فضای مطلوب را از همین آغازین روزهای مدیریتی خود شروع نماید.زیرا او همانند مدیران پیشین ارشاد نه نیاز به فرصت برای مطالعه و سنجش نیروها دارد و نه نیازی به برآورد امکانات و امور زیر بنایی دستگاه تحت مدیریت خود.پس بدون تردید از فردای آغاز به کار زارع،چشمان همه ی اصحاب فرهنگ و هنر به نگاه او گره می خورد.

بند آخر

ماهها و سالها می گذرد و سرانجام روزی دوره مدیریت عباس زارع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به پایان می رسد اما آنچه برای همیشه می ماند کارنامه ی دوران مدیریت او در این دستگاه فرهنگی است که اصحاب فرهنگ و هنر و آیندگان در بزنگاه های مختلف به خوب و بد آن خواهند پرداخت.همچنان که زارع خودش نیز به چشم دیده است که چگونه عملکرد مدیران پیشین ارشاد،توسط اهالی فرهنگ و هنر به بوته ی نقد کشیده شده و پیرامون آنها بی پرده حرف به میان می آید‌.

به هر تقدیر اکنون زارع است و این کشتزار آفت زده ی فرهنگ و هنر مازندران که در روزگاری سترون باید محصول تازه ای بدهد. برای عباس زارع مدیر جوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران آرزوی موفقیت در انجام این مسئولیت مهم داریم.


علیرضا سعیدی کیاسری

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران محمود شالویی عباس زارع اصحاب فرهنگ و هنر مازندمجلس