برگزیده ها
خاتمی خود را بیرون از ساختار نظام معرفی نکرد

مازندمجلس:فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:اگر کسی انتظار داشته باشد که آقای خاتمی نسبت به انتخابات رویکرد سلبی اتخاذ کند حتما در اشتباه است.

مازندمجلس:عبدالله ناصری درباره اظهارات اخیر سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات گفت: در اینکه بین جامعه مدنی وتمام جریانات سیاسی و حاکمیت فاصله معنادار و عمیقی شکل گرفته است تردیدی وجود ندارد. آقای خاتمی همیشه خود را با رویکرد اصلاح گرانه در درون نظام سیاسی تعریف کرده و به رغم انتقادات جدی که به رفتارهای حکومت داشته هیچ گاه خود را بیرون از این ساختار ندیده و معرفی نکرده است و خود نیز این موضوع را به صراحت اعلام می کند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه حضور آقای خاتمی پای صندوق رای در سال ۹۰ برای بخشی از مخاطبان اصلاح طلب سوال بود، افزود: در عین حال خود این افراد به این کار در انتخابات سال ۹۲ پاسخ دادند. بگذارید مثال دیگری بزنم؛ وقتی آقای خاتمی  نسبت به سیاست های فرهنگی و هنری حکومت انتقاد داشت به رغم مخالفت شدید آقای هاشمی رفسنجانی از وزارت ارشاد استعفا داد. اما بعد از استعفا، ریاست سازمان دولتی دیگری را به نام کتابخانه ملی قبول کرد. بنابراین اگر کسی انتظار داشته باشد که آقای خاتمی نسبت به انتخابات رویکرد سلبی اتخاذ کند حتما در اشتباه است. اما معتقدم آقای خاتمی از حالا که اولین موضع خود نسبت به انتخابات و مشارکت را اعلام کرده اند باید این موضع را بیشتر تبیین کند.

عضو شورای مشاورین سید محمد خاتمی درباره دو جمله رئیس دولت اصلاحات که برای برخی شائبه برانگیز بود گفت: به نظر من اگر دو جمله آقای خاتمی یعنی اینکه «انتخابات نباید تحریم شود» و «همچنین اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند» را تز و آنتی تز بدانیم، سنتز آن نظریه غالبی است که اکنون در جامعه و در بین اصلاح طلبان با عنوان «مشارکت مشروط» در انتخابات وجود دارد.

عضو بنیاد باران افزود: انتخابات را نمی توان تحریم کرد، زیرا تحریم انتخابات هیچ گاه در ادبیات سیاسی اصلاح طلبان نبوده است. آقای خاتمی درباره رأی سال ۹۰ خود در دماوند توضیح گفتند که انتخابات را تحریم نمی کنیم اما چون نیروهای ما همه ردصلاحیت شدند دیگر برای خودمان تکلیفی نمی بینیم چون نیروهای دیگر را برای مجلس مطلوب نمی دانیم.

عبدالله ناصری در پایان گفت: فکر می کنم این دوگانه، یک دوگانه بسیار شفاف است که وجه سومی از آن استنباط می شود و  آن مشارکت مشروط است. به نظر من این رویکرد برای هر اصلاح طلبی اقناع کننده است. اصلاح طلبان به دنبال تحریم انتخابات نرفته اند و نخواهند رفت. ممکن است برخی از جریانات سیاسی در اسفند ماه لیست ارائه ندهند اما کسی انتخابات را تحریم نمی کند.

انتخابات مجلس یازدهم عبدالله ناصری اصلاح طلبان اصولگرایان دولت اصلاحات مازندمجلس