برگزیده ها
رازگشایی علی مطهری از انصراف حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان

مازندمجلس:نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انصراف غلامی، گزینه حقوقدان شورای نگهبان گفت که این انصراف با تماس کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان صورت گرفته و به گفته غلامی، انصراف غیرارادی بود.

مازندمجلس:علی مطهری با اشاره به برگزاری انتخاب سه حقوقدان شورای نگهبان در جلسه علنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای غلامی که از گزینه‌های معرفی شده از سوی رئیس قوه قضاییه بود، برای من توضیح داد که چند دقیقه قبل از نطقش، آقای کدخدایی با ایشان تماس گرفته و گفته شما انصراف دهید. نفس این کار چه ارتباطی به آقای کدخدایی دارد.

وی افزود: گزینه‌های حقوقدان شورای نگهبان از سوی رئیس قوه قضاییه انتخاب می‌شود و اگر بناست کسی درخواست انصراف ایشان را مطرح کنند، شخص آقای رئیسی است که باز هم آقای غلامی می‌توانست این را نپذیرد، اما ورود آقای کدخدایی به این انتخابات کار درستی نیست و باعث ایجاد شبهه مهندسی انتخابات می‌شود که برخی شورای نگهبان را به آن متهم می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: آقای غلامی گفت که با تماس آقای کدخدایی شوکه شده، زیرا این تماس تنها سه دقیقه قبل از نطق ایشان صورت گرفته و باعث شده ایشان گیج شود. به تعبیر خود ایشان، این انصراف هم غیرارادی بوده است.

مطهری در پایان گفت: این کار درستی نبوده که آقای کدخدایی انجام داده و نباید تکرار شود و ما به اقدام ایشان اعتراض داریم.

محمود صادقی، دیگر نماینده تهران، هفته گذشته در جلسه روز یکشنبه مجلس در تذکری با انتقاد از انصراف غلامی، یکی از کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان در آخرین جلسه هفته گذشته مجلس گفت: اتفاقی که در روز رأی‌گیری برای کاندیداهای حقوقدانان شورای نگهبان رخ داد، این بود که یکی از آنها اعلام انصراف کرد. آن هم قبل از آنکه نوبت به صحبت ایشان از پشت تریبون برسد. این اتفاق مغایر با شأن و حقوق نمایندگان به‌خصوص آنهایی است که می‌خواستند به این حقوقدان رأی دهند و حق این نمایندگان اجحاف شده است.

وی افزود:‌ طبق قانون اساسی، باید از رشته‌های مختلف حقوقی، حقوقدان در شورای نگهبان وجود داشته باشد که ما در حال حاضر حقوقدان آشنا به حقوق کیفری را در شورای نگهبان نداریم که آقای غلامی چنین تخصصی را داشت.

نماینده تهران با بیان این که رئیس قوه قضاییه هم از انصراف این حقوقدان اطلاعی نداشته است، گفت: قاعدتاً ایشان باید در جریان قرار می‌گرفت که اگر زودتر این انصراف انجام می‌شد، ایشان هم کسی را جایگزین می‌کرد.

صادقی خطاب به لاریجانی گفت: در همین رابطه، نامه‌ای را به شما برای رسیدگی به این موضوع نوشته‌ام، چون این حقوقدان اعلام کرده که انصرافش غیرارادی بوده است، باید این موضوع بررسی شود. همچنین با اصلاح آیین‌نامه این الزام صورت گیرد که کاندیداها دو برابر تعداد حقوقدانان معرفی شود که اگر انصرافی هم رخ داد، شاهد کاهش کاندیدا نباشیم.

صادقی مجدداً تأکید کرد:‌ این که رئیس قوه قضاییه هم اطلاعی نداشته قابل‌تأمل است و باید این موضوع بررسی شود.

شورای-نگهبان حقوقدان علی-مطهری عباسعلی کدخدایی محمود-صادقی انتخابات رای مازندمجلس