برگزیده ها
کارآفرینی رمز گذر از مانع تحریم

اختصاصی مازندمجلس:جامعه‌ای که در بسترکارآفرینی حرکت می‌کند، جامعه‌ای زنده، پویا و فعال است و می‌تواند همه مشکلات و فشارهای بیرونی و درونی را تحمل کرده و پشت‌سر بگذارد.

اختصاصیمازندمجلسقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی علیه یک منطقه یا کشور تحریم شده، با کمترین وابستگی به خارج از کشور در خصوص نیازهای اساسی و راهبردی است. کارآفرینی نیز به معنای خلاقیت در کار و ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی و تولیدی است. از این رو جامعه‌ای که در بسترکارآفرینی حرکت می‌کند، جامعه‌ای زنده، پویا و فعال است و می‌تواند همه مشکلات و فشارهای بیرونی و درونی را تحمل کرده و پشت‌سر بگذارد.

رهبر معظم انقلاب نخستین بار شهریور 1389 در جمع کارآفرینان کشور  به تحقق اقتصاد مقاومتی و نقش آن در اقتصاد مقاوم و پویا اشاره فرمودند. دربند نخست سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز کارآفرینی یکی از عوامل مهم برای رسیدن به نقطه‌ی مطلوب اقتصادی اشاره‌شده است. در این بند بر تأمین شرایط و فعال‌سازی امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به‌منظور توسعه کارآفرینی تأکید شده است. همچنین این بند به حداکثر رساندن مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم‌‌درآمد و متوسط اشاره دارد؛ بنابراین ظرفیت‌های لازم در راستای حمایت از تولید و کارآفرینی توسعه فعالیت‌های تولیدی از طریق فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای اقتصاد مقاومتی فراهم‌شده است و باید از این ظرفیت‌ها در جهت حمایت از تولید بهره گرفت.

در شرایط کنونی کشور، کار تولیدکنندگان و کارآفرینان به‌مثابه جهاد و ایثار در جهت حفظ اقتصاد و عزت کشور است. تولیدکنندگان و کارآفرینان و صنعتگران امروز، سرداران جنگ اقتصادی هستند که وظیفه سنگینی بر دوش دارند. اشتغال‌زایی و تولید نقطه حساس کشور بشمار می‌رود و جامعه صنعتگران و تولیدکنندگان و کارآفرینان وظیفه تولید و ایجاد اشتغال را بر عهده‌دارند.

اعتقاد ما آن است که هیچ بن‌بستی برای کارآفرینی وجود ندارد هما چنانکه حمایت از هر کارآفرینی همانند حمایت از امنیت کشور و حفظ استقلال و عزتمندی ملت بشمار می‌رود؛ بنابراین مسئولان باید از تمام ظرفیت‌های موجود در جهت حمایت از کارآفرین استفاده کنند

در این مقطع زمانی حساس، ایران اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیازمند توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی و کارآفرینی است. امروزه کارآفرینی به‌عنوان یک راهبرد ملی برای دست‌یابی به توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی و توسعه فرهنگ ارزش‌آفرینی، خلاقیت و نوآوری است. دستاورد راهبردی سیاست‌های کارآفرینانه در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور، دو پیامد مهم ایجاد اشتغال و پیشرفت است که هر دو منجر به توسعه عدالت اجتماعی خواهد شد. با توجه به برنامه ششم توسعه کشور و افق چشم‌انداز 1404، توسعه اقتصادی و ‌توانمندسازی سرمایه‌های انسانی، بخش مهمی در راستای نیل به اهداف برنامه‌های مذکور است. در شرایط فعلی می‌بایست حمایت از کارآفرینان و فعالین اقتصادی، به‌ویژه در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، توجه آحاد ملت و به‌ویژه مسئولان را جلب نماید و این موضوع به‌عنوان یک دغدغه مهم ملی مطرح گردد. بدون تردید بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در خصوص کارآفرینی، به‌عنوان یک عبادت و ارزش‌آفرینی، نگاه همگان را به این مقوله روشن می‌سازد. در این میان عزم جدی دولت‌ها در خصوص ترویج فرهنگ خلاقیت و کارآفرینی به‌عنوان موتور محرک اقتصاد مقاومتی نیز، زمینه‌ساز اقدامات قابل‌تأملی در سال‌های اخیر در عرصه مهارت و کارآفرینی بوده است

در پایان بنده به‌نوبه خودم روز ملی کارآفرینی رتبه کلیه کارآفرینان تبریک عرض نموده و برایشان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم

 عباس رویان_رییس خانه کارآفرینان مازندران

کارآفرینی اقتصاد مقاومتی تحریم اقتصاد مازندمجلس