برگزیده ها
از قرعه کشی و انصراف غیر ارادی تا نامه نگاری به رهبری

مازندمجلس:طراحی این بوده که مرتضوی قاضی دیوان عالی کشور، رأی نیاورد چون با کم شدن تعداد نامزدها شانس سه گزینه مدنظر شورای نگهبان بالا می‌رفت.

مازندمجلس:انصراف غلامی از حضور در این انتخابات با فشار یکی از اعضای شورای نگهبان  آن گونه که علی مطهری ادعا کرده بود، در روزهای اخیر خبرساز شده است. به گفته محمود صادقی، نامه‌های غلامی حاوی اعتراض وی به این روند بوده است. 


محمود صادقی در گفت‌وگو با «ایران»، درباره پیگیری ماجرای انصراف حاشیه‌ساز یکی از نامزدهای عضویت در شورای نگهبان گفت: پیرو نامه‌ای که من خطاب به آقای لاریجانی نوشتم، دیروز از ایشان پرسیدم و گفت موضوع این نامه در هیأت رئیسه مطرح شده و پیگیری دو پیشنهادی که ارائه شده بود، به آقای دکتر پزشکیان محول شده است.

صادقی توضیح داد: این دو پیشنهاد یکی بررسی اتفاقات رخ داده در جریان انصراف یکی از نامزدهای حقوقدان شورای نگهبان در صحن مجلس است و دیگری طرحی است که برای اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس جهت الزام رئیس قوه قضائیه به معرفی 6 حقوقدان به عنوان نامزد برای انتخابات حقوقدانان شورای نگهبان که 41 نفر آن را امضا کرده‌اند و امیدواریم روز دوشنبه اعلام وصول شود.

نماینده تهران با اشاره به انصراف غلامی در دقیقه 90 افزود: این برای ما بسیار عجیب بود و من برای اولین بار با آقای دکتر دهقان که ایشان هم در آن زمان نامزد بود، تماس گرفتم و آقای دهقان گفت که ایشان به قید قرعه کنار رفت که باز هم ما معنی این را نمی‌دانیم که چرا باید قرعه‌کشی در این مسأله باشد. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: بعد از این بود که ما پیامی از طرف آقای دکتر غلامی دریافت کردیم که از حمایتی که از ایشان انجام شده بود، تشکر کرده بودند و آنجا بابت اینکه انصراف‌شان غیرارادی بوده، پوزش خواسته بودند. این برای ما عجیب بود و پیگیری کردیم و آقای دکتر غلامی هم به صراحت گفت که تحت فشار یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان مجبور به این کار شده بود. این نماینده تهران در پاسخ به این سؤال که «ماجرای قرعه‌کشی چه بوده» توضیح داد: آقای دکتر غلامی درباره آن قرعه‌کشی هم گفت که من را در شرایط مخمصه‌ای قرار دادند که مانند فردی که تصادف کرده و سرش گیج می‌رود، نفهمیدم چه اتفاقی رخ داد. ایشان را خارج از صحن فراخوانده و گفته بودند باید قرعه‌کشی کنیم. ایشان می‌گوید من متوجه اتفاقی که می‌افتاد، نشدم تا اینکه مواجه شدم با اینکه از تریبون انصراف مرا اعلام کردند. 

محمود صادقی گفت: هنوز هم برای ما مبهم است که آیا اصلاً ایشان خودش به تریبون مجلس اعلام انصراف کرد یا خیر؟ چون آقای لاریجانی هم خودش اعلام کرد که انصراف ایشان کتبی نبود و با رئیس قوه قضائیه هم هماهنگ نشده بود. وی درباره اینکه دلیل فشارها برای انصراف غلامی چه بوده است، گفت: من دلیل این فشار را نمی‌دانم اما آن طور که آقای غلامی روایت کرد، همان عضو شورای نگهبان به ایشان گفته بود که اسلام و مسلمین به خطر می‌افتند. ظاهراً هم طراحی بیشتر بر این مبنا بوده که آقای مرتضوی که قاضی دیوان عالی کشور هست، رأی نیاورد چون با کم شدن تعداد نامزدها شانس سه گزینه مدنظر شورای نگهبان بالا می‌رفت. 

صادقی افزود: تلقی خود آقای غلامی اما این بود که با دیدگاه ایشان مشکل داشتند چون آقای غلامی در جلساتی که برگزار می‌شد بر این مسأله تأکید داشت که در مسأله بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اصل بر برائت است و این کاملاً متفاوت از نظر غالب در شورای نگهبان است. آقای غلامی خودش تا جایی که اطلاع داریم این مسأله را پیگیری کرده‌ است و حتی گفت که بجز رؤسای دو قوه مقننه و قضائیه، این موضوع را کتباً از طریق نامه با رهبری مطرح و اعتراض خودم را به ایشان اعلام کردم.
شورای نگهبان حقوقدان مجلس شورای اسلامی کدخدایی غلامی انتخابات لاریجانی مازندمجلس