برگزیده ها
فصل گرم به نیمه رسید؛یخ رقابت داغ زمستانی آب نشد

مازندمجلس:بررسی مطبوعات نشان می دهد فعالیت سیاسی دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا در کانون توجه رسانه های داخلی قرار گرفته است.

مازندمجلس:رسانه های منسوب به جریان اصلاح طلب با تمرکز بر  فعالیت های انتخاباتی طیف مقابل آورده اند که اصولگرایان به رغم تاکید بر اهمیت وحدت، وفاق و تمرکز گرایی، از   دعوت نماینده "علی لاریجانی" در جلسات شورای وحدت، خودداری کرده اند.

رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز در رصد فعالیت های جناح رقیب آورده اند: طیف مدعی اصلاحات به جای پذیرش مسئولیت وضع موجود و پاسخگویی به مطالبات مردم، با فرافکنی از یکسو مدعی هستند که هیچ نقشی در دولت ندارند و از سوی دیگر مدعی هستند که دولت از اختیارات کافی برای رفع مشکلات برخوردار نیست.

فعالیت های انتخاباتی اصولگرایان؛ راهکارها و عملکرد اصلاح طلبان؛ حضور حداکثری یا مشارکت مشروط؛ احتمال برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس یازدهم از دیگر محورهای مورد بررسی رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب در زمینه انتخابات است.

رسانه های اصولگرا نیز در مطالب انتخاباتی خود به محورهایی همچون ادعای فرافکنی اصلاح طلبان؛  نقد عملکرد اصلاح طلبان؛ نظارت استصوابی؛ رقیب هراسی اصلاح طلبان؛ اصلاح طلبان و فراکسیون امید؛ اشاره کرده اند.

رسانه های اصلاح طلب

برخی از گزاره های به کار رفته در این رسانه ها عبارتند از: شورای وحدت تا به امروز از دعوت نماینده علی لاریجانی به جلسات خودداری کرده و با وجود توصیه بزرگان، گویا قصدی هم برای این کار ندارد؛ می خواهند با شعارهای فریبنده، افراد و نمایندگانی را جذب کنند و به مردم بگویند اینها پولساز هستند و رفاه می آورند؛ پورمحمدی تنها اصولگرایی است که در دو دولت احمدی‌نژاد و روحانی وزیر بوده است؛ عدم ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالیون اشتباه و سیاست نادرستی است.

 فعالیت های انتخاباتی اصولگرایان

-به گزارش روزنامه اعتماد به نقل از خبرگزاری فارس، در ششمین نشست هم‌اندیشی جامعه روحانیت مبارز که در محل دفتر مرکزی جامعه روحانیت برگزار شد، بیشتر اعضا بر اهمیت وحدت، وفاق و تمرکزگرایی نیروهای این جریان تاکید داشتند؛ چنان که اعضای شورای مرکزی همچون آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، حجت‌ الاسلام محمدحسین موسی‌پور بر وفاق و هماهنگی نیروهای اصولگرا تأکید کردند.

در ادامه این مطلب با استفاده از میان تیتر "کوهکن و بازبینی در مکانیزم وحدت اصولگرایان" آمده است: محسن کوهکن نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» گفت: «اصولگرایان در هر دوره از انتخابات مجلس مکانیزمی را برای ائتلاف طراحی می‌کنند اما مکانیزم این دوره با وجود یک سال جلسات مستمر هنوز آن طور که باید جوابگوی انتظارات نبوده است و به همین دلیل جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعه روحانیت لازم دیدند در طول شورای وحدت، مکانیزم دیگری را برای ایجاد هم‌گرایی میان نیروهای اصولگرا طراحی و اجرا کنند.» کوهکن در ادامه افزود: «از جمله نقدهایی که به ترکیب شورای وحدت وارد می‌شود، چتر پوششی ناقص آن است. به‌طور مشخص شورای وحدت تا به امروز از دعوت نماینده علی لاریجانی به جلسات خودداری کرده و با وجود توصیه بزرگان، گویا قصدی هم برای این کار ندارد.»

-به گزارش تارنمای نامه نیوز "محمدرضا باهنر" دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت و گو با این رسانه گفت: شورای وحدت علی لاریجانی را دعوت نکرد. نسبت به این تصمیمشان نقد داریم. آقای دکتر کاملا در جریان اصولگرایی تعریف می شود. چون با دولت روحانی کار می کنند کمتر قبولشان دارند.رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: اگر پایداری فکر کند که خودش جدا یک مغازه باز کند مثلا می تواند توفیق داشته باشد، حتما به جریان اصولگرایی ضربه می زند ولی نتیجه اش هم توفیق پایداری نخواهد بود.

-به گزارش تارنمای انتخاب، آیت الله محسن غرویان که از شاگردان آیت الله مصباح به شمار می رود و چندین سال است از حلقه نزدیکان او جدا شده، در گفتگو با «انتخاب»‌ اظهار داشت: این سخنان اقای پناهیان که ما باید نیروها را برای پولدار شدن تربیت کنیم، در نظر مردم صورت خوشی ندارد؛ اینکه همان اشراف طلبی و ثروت طلبی می شود که بحثی مذموم است.غرویان با بیان اینکه این آقایان تعبیر خوبی به کار نبرده اند و از مردم نمره منفی می گیرند، اظهار داشت: این روزها، مردم به برخی از گروه ها و احزاب منفی شده که ناشی از اختلاس های اخیر است....غرویان ضمن انتقاد مجدد از اظهارات پناهیان که آن را «زننده» توصیف کرده، گفت: فکر می کنم این شعارها و حرف ها برای انتخابات مجلس است؛ می خواهند با این شعارهای فریبنده، افراد و نمایندگانی را جذب کنند و به مردم بگویند اینها پولساز هستند و رفاه می آورند.

-روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان "خواب‌های انتخاباتی پورمحمدی" به سوابق "مصطفی پورمحمدی" دبیر شورای‌عالی جامعه روحانیت پرداخت و نوشت: مردی برای تمام فصول.مدتی است دبیر شورای‌عالی جامعه روحانیت مبارز شده و به نظر می‌رسد که برای فعال‌ترشدن نقش این نهاد سنتی در جریان اصولگرایی هم نقشه‌هایی در سر دارد. در همین راستا رفتار انتخاباتی‌اش را هم کلید زده است. اگرچه او گفته است که تمرکز ما بیش از اینکه روی انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد، روی انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری است؛ همان انتخاباتی که او چهار سال پیش در آن ردصلاحیت شد. سال ۹۴ از استان البرز نامزد مجلس خبرگان شد، اما صلاحیتش مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت.  او دیروز برای نخستین‌بار انتقاد ملایمی از حسن روحانی کرد که کاملا حال‌وهوای انتخاباتی داشت.رفتارشناسی پورمحمدی در جریان اصولگرایی و حتی کنشگری سیاسی‌اش کمی عجیب‌وغریب است. تنها اصولگرایی است که در دو دولت احمدی‌نژاد و روحانی وزیر بوده و احتمالا تنها اصولگرایی است در آن حد و اندازه که برای رئیس دولت اصلاحات پیام تسلیت فرستاده است؛ رخدادی کم‌نظیر در میان اصولگرایان، به‌ویژه بعد از محدودیت‌هایی که در این سال‌ها بر رئیس‌جمهوری اسبق ایران اعمال شده است.پورمحمدی به طیف معتدل‌تر جامعه روحانیت نزدیک‌تر است.....دبیر عالی جامعه روحانیت دیروز در پاسخ به پرسشی درباره رأی‌آوردن اصولگرایان در انتخابات مجلس گفته است: «احتمال می‌رود اصولگرایان در این دوره پیروز ‌شوند، ولی باید واقع‌بینانه حضور پیدا کرد و تلاش جدی کنیم و امیدوارم دوستان ارزشی بتوانند اعتماد مردم را کسب کنند». پورمحمدی این روزها خواب‌های انتخاباتی می‌بیند.

راهکارها و عملکرد اصلاح طلبان

روزنامه اعتماد در مطلبی با استفاده از میان تیتر "مطهری و دفاع از ائتلاف" نوشت: علی مطهری عضو کمیسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر درخصوص پیشینه تاریخی ائتلاف اصلاح‌طلبان با جریان اعتدال و شنیده‌شدن برخی اخبار مبنی بر عدم این ائتلاف در جریان رقابت‌های انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: «به نظر من عدم ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالیون اشتباه و سیاست نادرستی است.» عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: «طرح این موضوع که اصلاح‌طلبان در سطح کشور و در انتخابات آینده به هیچ وجه ائتلاف نمی‌کنند، حرف درستی نیست. باید افراد خوش فکر، معتدل و عاقل چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا ائتلاف کرده و لیست واحدی تشکیل دهند، این روش، روش درستی است.»

حضور حداکثری یا مشارکت مشروط

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: برخی چهره‌های  اصلاح‌طلب در ماه‌های گذشته بحث حضور مشروط در انتخابات را مطرح کردند و حتی  معدودی اصولگرا با اتکا به ضرورت برگزاری انتخابات رقابتی و تشکیل مجلس قوی به حمایت از آنها برخاستند. اما این اظهار نظرها دیروز در توئیت عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان این گونه پاسخ گرفت: «تنها راهکار برای برگزاری انتخابات سالم و با مشارکت فراگیر، تبعیت از قانون است، نه فرافکنی و باج گیری با اتهام زدن به نهادهای قانون اساسی».

به گزارش این روزنامه، قاسم میرزایی‌نیکو نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم روز گذشته در گفت‌وگو با ایلنا درباره موضوع مورد بحث فعالان این جریان سیاسی با اشاره به صحبت‌های رئیس دولت اصلاحات مبنی بر حضور حداکثری مردم و جریان اصلاحات در انتخابات اسفند ماه ۹۸، گفت: «مهم‌ترین پیام صحبت‌های سید محمد خاتمی  این بود که اصلاح‌طلبان به تحریم انتخابات فکر نمی‌کنند و حرف‌های رئیس دولت اصلاحات تکلیف این موضوع را روشن کرد.» میرزایی‌نکو ادامه داد: «صحبت‌های رئیس دولت اصلاحات بر اساس یک جمع‌بندی صورت گرفته است، نه اینکه از جانب خودش مسائلی را مطرح کند.»

 احتمال برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس یازدهم

به گزارش روزنامه اعتماد به نقل از اعتماد آن لاین، محمدجواد کولیوند، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت:«اگر شورای نگهبان تایید کند، انتخابات مجلس یازدهم به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد. ۴ سال است که وزارت کشور در حال ایجاد سازوکارهای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی است و مخابرات فیبر نوری و مکان‌های اخذ رای را مجهز کرده است. منتها مشکل ما این است که شورای نگهبان باید سورس برنامه نرم‌افزار و سخت‌افزار برای برگزاری انتخابات را تایید کند. تایید سخت‌افزار و نرم‌افزار برگزاری انتخابات از سوی شورای نگهبان محتمل است اما باید اطمینان حاصل کنند که در تجمیع آرا به مشکل نمی‌خورند. ممکن است هزینه برگزاری انتخابات الکترونیکی در دور اول خیلی زیاد باشد اما در سایر انتخابات هزینه ما فوق‌العاده کاهش می‌یابد. به دلیل اینکه دفعه اول باید تجهیزات بخریم اما در انتخابات بعدی این تجهیزات را داریم.»

رسانه های اصولگرا

برخی از گزاره های به کار رفته در این رسانه ها عبارتند از: در ماه های اخیر رسانه‌های زنجیره‌ای بارها اذعان کرده‌اند که کارنامه دولت قابل دفاع نیست؛ مدعیان اصلاحات خود معترفند که کارنامه عملکردشان سیاه بوده و مردم نیز دیگر به وعده‌های آنان اعتنا و اعتمادی ندارند.؛ اصلاح‌طلبان باید توضیح بدهند که آیا یک سانت، دو سانت، یک اپسیلون یا یک کیلومتر هم جلو رفته‌اند؟!؛ درخواست یک اصلاح طلب برای رد صلاحیت جلیلی؛ استیصال و چاره جویی طیف موسوم به اصلاح‌طلب برای فرار از پاسخگویی.

 ادعای فرافکنی اصلاح طلبان

-در ستون نگاهی به دیروزنامه های زنجیره ای روزنامه کیهان آمده است: در ماه های اخیر رسانه‌های زنجیره‌ای بارها اذعان کرده‌اند که کارنامه دولت قابل دفاع نیست و افکار عمومی، اقدامات دولت روحانی را به پای اصلاح‌طلبان می‌نویسند.اما با این‌حال طیف مدعی اصلاحات به جای پذیرش مسئولیت وضع موجود و پاسخگویی به مطالبات مردم، با فرافکنی از یکسو مدعی هستند که اصلاح‌طلبان هیچ نقشی در دولت ندارند و از سوی دیگر مدعی هستند که دولت از اختیارات کافی برای رفع مشکلات برخوردار نیست.شایان ذکر است که مدعیان اصلاحات خود معترفند که کارنامه عملکردشان سیاه بوده و مردم نیز دیگر به وعده‌های آنان اعتنا و اعتمادی ندارند. از این روست که حرف از پالایش درون جناحی و پاکسازی و بازسازی می‌زنند.

-روزنامه جوان نیز در ستون اخبار ویژه زیر عنوان "عارف و جهانگیری اصلاح‌طلب نبودند؟!" آورده است: جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدیرعامل بنیاد باران ادعای عجیبی مطرح کرده که گویا برای باور آن روی فراموش‌کاری مردم حساب باز کرده است! او در گفت‌وگویی با روزنامه همدلی گفته: «مردم باید این را بدانند، هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶ اصلاح‌طلب‌ها در شرایطی پشت روحانی درآمدند که امکان معرفی یک چهره اصلاح‌طلب نبود و در واقع حسن‌روحانی تنها کاندیدای ممکن ما بود.»

جوان افزود: این اظهارات در حالی است که اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ محمدرضا عارف را به عنوان کاندیدای اصلاح طلب در میان کاندیدای نهایی و تأیید صلاحیت شده، داشتند. اما با دستور از بالا، او را مجبور به انصراف از انتخابات کردند تا حسن روحانی تنها کاندیدای مطرح‌شان باقی بماند. در سال ۹۶ هم اسحاق جهانگیری به عنوان یک اصلاح طلب در انتخابات حاضر بود که البته به جای هویت اصلی، ترجیح داد به عنوان کاندیدای پوششی و صرفاً مدافع حسن روحانی در مناظرات تلویزیونی انتخابات حضور داشته باشد و پس از مناظرات هم به نفع حسن روحانی کنار کشید. بنابراین در هر دو انتخاباتی که جواد امام برای مظلوم نمایی، جناح اصلاح طلب را بی کاندیدا معرفی کرده، اتفاقاً کاندیدا داشتند و اتفاقاً کاندیدای‌شان تأیید صلاحیت شد و اتفاقاً خودشان امر کردند کاندیدای‌شان انصراف دهد!این یعنی که با کاندیدای اصلاح طلب امکان عبور از آن شرایط نبود و تنها حسن روحانی می‌توانست پیروزی اصلاح طلبان را رقم بزند. در واقع بخش دوم سخنان او اذعان به عدم رأی آوری کاندیدای اصلاح طلب در این دو انتخابات و ناگزیر بودن انصراف آنان است.

نقد عملکرد اصلاح طلبان

در ستون گفت و شنود روزنامه کیهان می خوانیم: آقای کرباسچی گفته است «اصلاح‌طلبان نه کارنامه دارند، نه تعریف و نه برنامه»!پس چی دارند؟!اصلاح‌طلبان باید توضیح بدهند که آیا یک سانت، دو سانت، یک اپسیلون یا یک کیلومتر هم جلو رفته‌اند؟!آقای کرباسچی گفته است شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم کاره‌ای نیست! وقتی برنامه ندارند، کارنامه ندارند، تعریف ندارند و یک قدم هم جلو نرفته‌اند پس معطل چه هستند؟!

نظارت استصوابی

"درخواست یک اصلاح طلب برای رد صلاحیت جلیلی!" عنوانی است که در ستون اخبار ویژه روزنامه جوان منتشر شده است.در بخشی از آن می خوانیم:  علی تاجرنیا، از فعالان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد درباره احتمال کاندیداتوری سعید جلیلی و اقبال عمومی نسبت به او در انتخابات مجلس در اسفندماه گفته که «با توجه به شرایط کنونی در حوزه سیاست خارجه و برجام، باید رویکرد نظام گزینش چهره‌هایی باشد که به فکر تنش زدایی باشند.»

سؤال و جواب آفتاب یزد و تاجرنیا در مورد کاندیداتوری سعید جلیلی در انتخابات امسال در حالی است که هیچ خبری از این کاندیداتوری نیست و تا انتخابات مجلس هم هفت ماه زمان مانده است. ....تاجرنیا از همان اصلاح طلبانی است که معتقدند انتخابات باید بدون شورای نگهبان و بدون گزینش و رد صلاحیت و بدون نظارت استصوابی باشد، اما به رقیب سیاسی که می‌رسد و بیم اقبال مردم به او را دارند، درخواست دارند که نظام به گزینش‌ها دقت کند!نکته دیگر آنکه در وضعیتی که در سیاست خارجی دولت اصلاح طلبان یک برجام شکست خورده و شش سال دیپلماسی خرج برجام شده و روابط قطع شده در منطقه و اروپای همراه امریکا و محدودیت وزیر خارجه در امریکا و ... داریم، سخن از آنکه دیگری زبان دیپلماسی نمی‌داند، زیاده برای حامیان دولت گزاف است.

رقیب هراسی اصلاح طلبان

 کیهان در بخشی از گزارش منتشر شده در ستون نگاهی به دیروزنامه های زنجیره ای خود آورده است: روزنامه اعتماد در گزارشی به نقل از سعید لیلاز ، فعال اصلاح‌طلب و اقتصاددان حامی دولت نوشت:« در حال حاضر میزان عمق و ژرفای پیشرفت جامعه مدنی در ایران با ۱۵ سال پیش اصلا قابل مقایسه نیست. نمونه آن رفتار رییس جدید قوه قضاییه است که بسیار مدنی است. مجبور نیستیم به ماجرا جناحی بنگریم. ایشان در اعلام موضعی گفته بود، من از هیچ روزنامه‌نگاری شکایت نمی‌کنم». این اظهارات عضو شورای مرکزی حزب اصلاح‌طلب کارگزاران در حالی است که جریان مدعی اصلاحات در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و در راستای رقیب هراسی از هیچ دروغ و تهمت و تخریبی علیه سید ابراهیم رئیسی فروگذار نکردند. نکته قابل تاسف‌تر اینکه رئیس‌جمهور مدعی آزادی بیان و ناقل جمله معروف « از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته است؟ نشکنیم قلم‌ها را به بهانه‌های واهی، نبندیم دهان‌ها را با بهانه‌های غیراساسی،» نیز که بیشترین تهمت‌ها و ادعاهای بی‌اساس و دروغ را به وی نسبت داده بود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری رکورد بی‌سابقه‌ای از مقابله با آزادی بیان و انتقاد و ایجاد فضای امنیتی در دولت خود را به ثبت رساند.

اصلاح طلبان و فراکسیون امید

کیهان در گزارشی آورده است: هر چه به انتخابات مجلس نزدیک‌تر می‌شویم حرف‌های عجیب تری به گوش می‌رسد که بیانگر استیصال و چاره جویی طیف موسوم به اصلاح‌طلب برای فرار از پاسخگویی است.

به گزارش این روزنامه، روزنامه شرق در سرمقاله روز گذشته خود نوشته است: «اشکال مجلس دهم این بود که از ترس گله‌مندشدن انتخاب‌شدگان، به مردم اعلام نشد که اکثر اعضای فهرست‌ها، نیروی کادر اصلاح‌طلبان و تضمین‌کننده اجرای برنامه‌های اصلاحی نیستند؛ بلکه از بین افرادی که تأیید صلاحیت شدند، افراد نزدیک‌تر به مشی اصلاح‌طلبی در فهرست‌ها قرار گرفتند. انتخاب نام لیست امید نیز یک‌اشتباه محاسباتی بود. این مسئله توقع‌برانگیز بود و مطالبات را دامن زد.»نکته جالب توجه آن است که نگارنده سرمقاله پس از این همه ترورشخصیت علیه نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم (فراکسیون امید) که آنها را بیرون از دایره احزاب خود عنوان کرده و می‌گوید مسئولیت آنها را نیز نباید پذیرفت در ادامه مدعی می‌شود: «حجم تخریب به‌ویژه از سوی جریان برانداز و خارج‌نشین، بسیار بالا بوده است. محافل داخلی و صداوسیما هم بر شدت عمل خود افزوده‌اند.»

اخیرا محمدعلی وکیلی در دو مصاحبه تاکید کرده بود که فراکسیون امید مجلس دهم از همان ابتدای تشکیل توسط افرادی و جریانی در طیف موسوم به اصلاح‌طلب بمباران یاس شدند که نمونه‌ای از آن را در سطرهای بالا خواندیم. اما عجیب آنکه نویسنده در مظلوم‌نمایی مدعی شده طیف رقیب و براندازان به این کار پرداخته اند!...دیگر اینکه اگر این لیست واقعا چنین بوده چرا از همان ابتدا گفته نشد؟ چرا نویسنده همین یادداشت که امروز نگران از عملکرد ضعیف هم طیف‌های خود در نزدیکی انتخابات به تکاپو افتاده همان آغاز مجلس دهم این را ننوشت و نگفت؟!



انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد کاندیدا اصولگرایان اصلاح طلبان نمایندگان رای مردم مازندمجلس