برگزیده ها
وداع نمایندگان با همراه خود در صحن مجلس

مازندمجلس:این طرح به دنبال آن است که ورود و استفاده از تلفن همراه در حین برگزاری جلسات صحن و کمیسیون‌ها ممنوع می‌شود.

مازندمجلس:طرح ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در صحن و کمیسیون‌های مجلس در سالهای اخیر بارها خبرساز شده و سال گذشته به طور جدی از سوی برخی نمابندگان دنبال شد تا اینکه در مهر ماه گذشته در قالب اصلاح موادی از آئین‌نامه تدوین به تصویب کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس رسید.

حالا طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستورکار مجلس قرار گرفته و قاعدتا بعد از تعطیلات دو هفته‌ای مجلس باید نمایندگان درباره آن تصمیم‌گیری‌کنند. 

این طرح به دنبال آن است که ورود و استفاده از تلفن همراه در حین برگزاری جلسات صحن و کمیسیون‌ها ممنوع می‌شود. در همین ماده پیش‌بینی شده که هیأت رئیسه ترتیبی اتخاذ کند تا پیام‌های فوری و ضروری در اسرع وقت به نمایندگان منعکس شود. 

اما آنچه نمایندگان مجلس را به سمت ایجاد این ممنوعیت سوق داد، حواشی بود که در این سال‌ها به واسطه استفاده از تلفن همراه در مجلس ایجاد شد که در اینجا مروری به حاشیه‌ساز ترین‌های آنها داریم:

* سلفی نمایندگان با موگرینی

سلفی بعضی از نمایندگان مجلس با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان مراسم تحلیف حسن روحانی، از حاشیه‌ساز‌ترین اتفاقات موبایلی مجلس دهم بود. انتشار عکس‌های این اتفاق، واکنش‌های منفی رسانه‌ها و مردم به این حرکت و در نهایت عذرخواهی یکی از نماینده‌ها در ادامه این حواشی قابل توجه بود. 

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

* موبایل بازی آقای نماینده 

بازی یک نماینده مجلس با موبایل از دیگر مواردی بود که انتشار عکس آن برای نمایندگان همین مجلس حاشیه ساز شد. 

* مذاکره با وزیر در جریان استیضاح

انتشار تصویری از کاظم جلالی، نماینده مردم شاهرود در جلسه استیضاح محمود حجتی، وزیر کشاورزی منتشر شد که گویا در حال مکالمه تلفنی با یکی دیگر از وزرای کابینه بود. آنطور که عکاسان خبری صفحه موبایل او را شکار کرده بودند بر روی صفحه تلفن همراه او نام «شریعتمداری» مشخص بود. 

* یک حرکت موبایلی غیر متعارف

در موردی دیگر از این رویدادهای موبایلی در ماه‌های گذشته عکسی از یک نماینده مجلس منتشر شد که در حالتی غیرمتعارف در حال کار کردن با گوشی موبایل خود بود.

* تماشای «حالا خورشید» در مجلس

تماشای برنامه حالا خورشید توسط یکی از نمایندگان در جلسه علنی مجلس هم یکی دیگر از حواشی بود که به واسطه ورود موبایل به مجلس رخ داد.

* استیکرهای تلگرامی نماینده مجلس!

استیکرهای تلگرامی یک نماینده مجلس هم دیگر مواردی بود که از جهت استفاده یک نماینده مجلس از این ابزارها در مجلس نگاه عکاسان خبری را به خود معطوف کرد. 

* اینستاگرام گردی در پارلمان

اینکه افراد در گوشی‌هایشان مدام در حال چک کردن شبکه‌های اجتماعی باشند دیگر عجیب نیست اما در ساعاتی که نمایندگان مشغول قانون‌گذاری برای کشور هستند قاعدتا می‌تواند خبر ساز شود.

* استعفای ظریف در موبایل نماینده مجلس

فردای شبی که محمدجوادظریف وزیر خارجه ایران در صفحه اینستاگرام پیام استعفا نوشت؛ تصویری از جلسه نمایندگان مجلس منتشر شد که نمایندگان با هم مشغول تماشای این مطلب ظریف بودند. 

* هندزفری عجیب قاضی پور 

هندزفری عجیب نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه از دیگر تصاویر شاخصی بود که از نمایندگان مجلس با موبایل ثبت شد.

* تماشای اشتراکی صدای آمریکا

یکی دیگر از تصاویر خبرساز ورود موبایل در مجلس، تماشای اشتراکی صدای آمریکا در گوشی یکی از مجلسی‌ها بود. 

 

* باز هم موگرینی 

لحظه ویدئو چک سلفی با موگرینی در تبلت یکی از نمایندگان مجلس از دیگر حواشی استفاده از لوازم الکترونیکی همراه در مجلس بود. 

علاوه بر این تصاویر، بارها و بارها تصاویر دیگری از مکالمه تلفنی نمایندگان در صحن و کمیسیون‌های مجلس منتشر شده؛ نکته دیگری که مورد توجه رسانه‌ها بوده نوع گوشی‌هایی که نمایندگان استفاده می‌کنند بود که در بین آنها تعداد زیادی آیفون با تمام حرف و حدیث‌های پیرامونش دیده می‌شد. 

 اینطور بود که طرح ممنوعیت ورود تلفن همراه به صحن علنی و کمیسیون‌های مجلس ارائه شد و حالا  اگر نماینده‌ها اراده کنند و رای مثبت بدهند یک بار برای همیشه سوژه موبایل و مجلس از رسانه‌ها گرفته می‌شود.

نمایندگان مجلس موبایل تلفن همراه حاشیه قانون مصوبه کمیسیون مجلس شورای اسلامی ممنوعیت صحن علنی مازندمجلس